Työstä saatava kiitos on yleistymässä työpaikoilla

Eläkkeet Työhyvinvointi Työnantajat
Eläkkeet Työhyvinvointi Työnantajat

Kiitoksen saaminen omalta esimieheltä, työtovereilta tai asiakkailta on hitaasti yleistymässä suomalaisilla työpaikoilla. Kiitoksen saaminen parantaa työtyytyväisyyttä.

Esimiehiltä, työtovereilta tai asiakkailta saatavan kiitoksen kokemukset ovat yleistyneet hitaasti vuodesta 2003, vuosiin 2008 ja 2013. Palkansaajista 65 prosenttia koki saaneensa kiitosta esimieheltään vuonna 2003, kun vastaava osuus oli kymmenen vuotta myöhemmin 71 prosenttia.

Työtovereilta ja asiakkailta saatava kiitos on myös yleistynyt. Palkansaajista 65 prosenttia oli saanut kiitosta työstä työtovereilta ja asiakkailta vuonna 2003, kun vastaava osuus oli kymmenen vuotta myöhemmin 72 prosenttia.

Kevan työelämäasiantuntijan Riku Perhoniemen tutkimus aiheesta julkaistaan Työelämän tutkimus -lehdessä (2/2015). Tulokset pohjautuvat Tilastokeskuksen kokoamiin työolotutkimuksiin.

- Tulokset kertovat hitaasta työyhteisökulttuurin muutoksesta ja henkilöjohtamisen arvon noususta suomalaisissa organisaatioissa. Yhä useammin esimiehiltä odotetaan keskustelevaa otetta ja kykyä johtaa ihmisiä, mikä näkyy myös esimieskoulutusten sisällöissä, Riku Perhoniemi kertoo.

Työstä saatava kiitos parantaa työtyytyväisyyttä

Kiitoksen saaminen on ajankohtainen tutkimuskohde, kun pohditaan, miten työntekijöiden jaksamista ja motivaatiota työssä voidaan pitää yllä. Työn vaatimusten lisääntyessä olisi tunnistettava sellaisia työolotekijöitä, joilla on suuri merkitys työhyvinvoinnille ja joihin voidaan vaikuttaa. Tutkimus osoittaa, että kiitoksen saaminen esimieheltä, työtovereilta tai asiakkailta selitti työtyytyväisyyttä.

- Kiitoksen antamista tulisikin hyödyntää nykyistä enemmän työhyvinvoinnin ja työn hyvän tuloksen ylläpitämiseksi Tätä työn sosiaalista voimavaraa voidaan edistää työpaikoilla koulutuksella sekä esimiesten ja henkilöstön omilla aktiivisilla teoilla, Perhoniemi arvioi.

Tutkimuksen ajallinen vertailu piirtää optimistisemman kuvan suomalaisen työyhteisökulttuurin muutoksista kuin aiemmissa palkansaajia käsittelevissä tutkimuksissa. Kehitys on monisuuntainen, lisääntyneet aikapaineet saattavat lisätä sosiaalisia konflikteja ja uhata oman työn arvostuksen kokemusta. Toisaalta yhä useammin tiimeissä tehtävä työ voi osaltaan synnyttää painetta toisten huomioimiseen ja rohkaisemiseen.

Lisätietoja

Riku Perhoniemi, työelämäasiantuntija, Keva puh. 020 614 2765, riku.perhoniemi[ät]keva.fi

Lisätietoja lehdestä:

www.tyoelamantutkimus.fi

Työelämän tutkimus -lehti on Työelämän tutkimusyhdistys ry:n julkaisema tieteellinen lehti, jossa julkaistaan työelämää ja työyhteiskuntaa koskevia tieteellisiä artikkeleita, katsauksia ja kirja-arvioita.

Mia Tammelin, Työelämän tutkimus -lehden päätoimittaja, Jyväskylän Yliopisto puh. 040 805 3292, mia.tammelin[ät]jyu.fi