Työnantajan verkkopalvelu
Kevan työnantajan verkkopalvelussa voit mm. seurata eläkemaksuihin liittyviä asioita ja käyttää Avaintiedot-palvelua, jossa voit tehdä myös työhyvinvointikyselyjä sekä tarkastella työnantajakohtaisia tilastoja.
Palvelu on käytössäsi ympäri vuorokauden. Palvelussuhderekisteri on käytössäsi arkisin klo 8.00 - 19.45. Työnantajan verkkopalveluun kirjaudutaan sivun ylävalikon Kirjaudu-linkistä. Siinä tiedotamme myös mahdollisista käyttökatkoista ja häiriötilanteista.
Työnantajan verkkopalvelu toimii parhaiten uusimmilla Chrome- ja Edge-selaimilla. IE-selaimen käyttöä ei tueta.
Miten työnantajan verkkopalveluun pääsee?
Kevan työnantajan verkkopalveluun kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistusväline, joita ovat:
- Henkilökohtaiset pankkitunnukset
- Mobiilivarmenne / Mobiilivarmenne.fi
- Varmennekortti / dvv.fi: Varmenteet ja kortit organisaatioille
Varmennekortti voi olla kansalaisvarmenteen sisältävä henkilökortti tai organisaatiovarmenteen sisältävä organisaatiokortti. Henkilökortteja myöntää Poliisi ja organisaatiokortit myöntää Digi- ja väestötietovirasto.
Mikä on Suomi.fi-tunnistus?
Suomi.fi-tunnistus on julkishallinnon asiointipalveluiden yhteinen tunnistuspalvelu. Palvelu on käytössä sähköisissä asiointipalveluissa, joissa käyttäjä pitää tunnistaa luotettavasti. Sähköisten palveluiden käyttäminen on tietoturvallista, kun sinut on tunnistettu.
Suomi.fi korvaa Katso-palvelun Kevan työnantajan verkkopalvelussa
Käyttövaltuudet Kevan työnantajan verkkopalveluun ovat muuttuneet. Katso-roolien sijaan työnantajat käyttävät Suomi.fi-valtuuksia.
Katso-palvelu poistui kokonaan käytöstä vuodenvaihteessa 2020.
Työnantajan verkkopalvelussa käytössä olevat valtuudet
Suomi.fi-valtuudet Kevan työnantajan verkkopalvelussa.pdf (177 kb)Valitse suomi.fi valtuus työtehtävän mukaan
Kevan Suomi-valtuudet ja työtehtävät.pdf (68 kb)Kysymyksiä suomi.fi -valtuuksista? Katso usein kysytyt kysymykset ja vastaukset
Ratkaisuja yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin
Kun asioit työnantajan verkkopalvelussa ensimmäistä kertaa
Kun asioit työnantajan verkkopalvelussa ensimmäistä kertaa, sinua pyydetään rekisteröitymään.
Katso ohje kirjautumiseen ensimmäistä kertaa tästä (pdf)
Työnantajan verkkopalvelun ensimmäistä kertaa käyttöönottavan organisaation tulee myös täyttää organisaatiokohtainen verkkopalvelun salassapitositoumus.
Verkkopalvelun salassapitositoumus (pdf)
Suomi.fi valtuuksien antaminen
Valtuuksien antaminen työnantajan verkkopalveluun etenee vaiheittain.
Valtuuksien antamisen vaiheet
Pyydäthän valtuutuksen saajaa kirjautumaan Kevan työnantajan verkkopalveluun.
1. Tunnistaudu Suomi.fi-palveluun henkilökohtaisella tunnistusvälineellä. | |
2. Valitse Asioi yrityksen puolesta. |
|
3. Valitse valtuustyyppi:
|
Valtuudet, jotka liittyvät oman organisaatiosi asiointiin:
Valtuudet, jotka liittyvät työnantajallesi annettujen valtuuksien perusteella asiointiin:
Asioidessasi Suomi.fi-palvelussa organisaatiosi puolesta valitse aina ensiksi "Asioi yrityksen puolesta". |
4. Osapuolet |
|
5. Valtuutusasiat |
|
6. Määritä voimassaolo |
|
7. Tarkista yhteenveto ja vahvistus |
|
Lue lisää suomi.fi-valtuuksista (suomi.fi).
Digi- ja väestötietoviraston ohje kunnille Suomi.fi-valtuuksiin siirtymisestä (dvv.fi)
Yritysten ja muiden organisaatioiden antamia valtuuksia on neljää eri tyyppiä.
Valtuudet, jotka liittyvät oman organisaatiosi asiointiin:
- Asiointivaltuus: Henkilöllä tai yrityksellä on oikeus asioida yrityksen puolesta (esim. oman yrityksen työntekijä).
- Valtuutusoikeus: Henkilöllä on oikeus antaa asiointivaltuuksia yrityksen puolesta.
Valtuudet, jotka liittyvät työnantajallesi annettujen valtuuksien perusteella asiointiin:
- Edustamisvaltuus: Henkilöllä on oikeus asioida yritykselle annettujen valtuuksien mukaisissa asioissa esim. tilitoimiston työntekijä
- Edustajan valtuutusoikeus: Henkilöllä on oikeus valtuuttaa yrityksen puolesta toisia henkilöitä asioimaan sille annettujen valtuuksien mukaisissa asioissa ja pyytää valtuuksia toisilta henkilöiltä tai yrityksiltä.
Asioidessasi Suomi.fi-palvelussa organisaatiosi puolesta valitse aina ensiksi "Asioi yrityksen puolesta".
Asiointivaltuus oman organisaation työntekijälle - ei rajattu
Asiointi Kevan työnantajan verkkopalvelussa edellyttää seuraavia Suomi.fi-valtuuksia roolista riippuen (hae roolit asiakategorialla Työnantajan palvelut tai yksittäisellä valtuuskoodilla):
- Eläkevakuuttajan palveluihin rekisteröityminen – Avaintiedot ja kyselyt; käyttöönotto
- Työkyvyttömyystilastojen käyttö – Avaintiedot ja kyselyt; käyttö ja tietojen tallentaminen
- Työkyvyttömyystilastojen tietojen hallinnointi – Massatietojen lataaminen Avaintiedot-palveluun
- Palvelussuhde- ja ansiotietojen ylläpito - Palvelussuhderekisteri palkanlaskijalle
- Eläkemaksutietojen katselu - Eläkemaksut talousjohdolle ja kirjanpitäjälle
- Ansioihin perustuvien eläkemaksutietojen katselu - Eläkemaksut palkanlaskijalle
- Työkyvyttömyyteen perustuvien eläkemaksutietojen katselu - Eläkemaksut henkilöstöjohdolle ja työkykykoordinaattorille
- Laskunsaajan eläkemaksutietojen katselu – Eläkemaksut maksupisteen hoitajalle
- Työnantajan tietojen ylläpito – Yhteystietojen ja yhteyshenkilöiden ylläpito
- Työkyvyttömyyseläkeratkaisutiedon vastaanotto - Viestit
- Kuntoutusasioidenkäsittely - Viestit
- Kuntoutuksen ja työkyvyttömyyseläkkeen tietopyyntöjen käsittely - Viestit
Myönnä asiointivaltuuksia oman organisaation työntekijälle näin:
1. Tunnistaudu Suomi.fi-palveluun henkilökohtaisella tunnistusvälineellä. |
|
2. Valitse Asioi yrityksen puolesta | |
3. Valtuustyyppi |
|
4. Osapuolet |
|
5. Valtuutusasiat |
|
6. Voimassaolo |
|
7. Tarkista yhteenveto ja vahvistus |
|
Yrityksesi antamat valtuudet näkyvät vahvistuksen jälkeen kohdassa Annetut valtuudet.
Asiointivaltuus oman organisaation työntekijälle - ei rajattu.pdf (118 kb)Eläkemaksut oman organisaation työntekijälle - asiointivaltuus rajattu maksupisteen mukaan
1. Tunnistaudu Suomi.fi-palveluun henkilökohtaisella tunnistusvälineellä | |
2. Valitse Asioi yrityksen puolesta |
|
3. Valtuustyyppi |
|
4. Osapuolet |
|
5. Valtuutusasiat |
|
6. Voimassaolo |
|
7. Tarkista yhteenveto ja vahvistus |
|
Palvelussuhderekisteri vuodet 2005 – 2018 oman organisaation työntekijälle: Asiointivaltuus rajattu aliorganisaation mukaan
1. Tunnistaudu Suomi.fi -palveluun henkilökohtaisella tunnistusvälineellä | |
2. Valitse Asioi yrityksen puolesta |
|
3. Valtuustyyppi |
|
4. Osapuolet |
|
5. Valtuutusasiat |
|
6. Voimassaolo |
|
7. Tarkista yhteenveto ja vahvistus |
|
Palvelussuhderekisteri vuodet 2005 – 2018 oman organisaation työntekijälle - rajattu.pdf (83 kb)
Asiointivaltuus rajattu työnantajakohtaisesti - useilla organisaatiolla on sama Y-tunnus
1. Tunnistaudu Suomi.fi-palveluun henkilökohtaisella tunnistusvälineellä | |
2. Valitse Asioi yrityksen puolesta |
|
3. Valtuustyyppi |
|
4. Osapuolet |
|
5. Valtuutusasiat |
|
6. Voimassaolo |
|
7. Tarkista yhteenveto ja vahvistus |
|
Yrityksesi antamat valtuudet näkyvät vahvistuksen jälkeen kohdassa Annetut valtuudet.
Asiointivaltuus rajattu työnantajakohtaisesti.pdf (84 kb)Valtuutusoikeus omassa organisaatiossa toiselle henkilölle, joka ylläpitää valtuutuksia allekirjoitusoikeudellisen henkilön puolesta
1. Tunnistaudu Suomi.fi-palveluun henkilökohtaisella tunnistusvälineellä | |
2. Valitse Asioi yrityksen puolesta |
|
3. Valtuustyyppi |
|
4. Osapuolet |
|
5. Valtuutusasiat |
|
6. Voimassaolo |
|
7. Yhteenveto ja vahvistus |
|
Jos henkilö, jolla on vain valtuutusoikeus, asioi itse Kevan työnantajanverkkopalvelussa, hänen pitää myöntää asiointivaltuudet myös itselleen.
Asiointivaltuus toiselle organisaatiolle
Näin annat asiointivaltuuden toiselle organisaatiolle, esim. tilitoimistolle tai palvelukeskukselle.
1. Tunnistaudu Suomi.fihin henkilökohtaisella tunnistusvälineellä | |
2. Valitse Asioi yrityksen puolesta |
|
3. Valtuustyyppi |
|
4. Osapuolet |
|
5. Valtuutusasiat |
|
6. Voimassaolo |
|
7. Yhteenveto ja vahvistus |
|
Eläkemaksut toiselle organisaatiolle - asiointivaltuus rajattu maksupisteen mukaan (esim. perhehoitajien palvelutuottajalle)
1. Tunnistaudu Suomi.fihin henkilökohtaisella tunnistusvälineellä | |
2. Valitse Asioi yrityksen puolesta |
|
3. Valtuustyyppi |
|
4. Osapuolet |
|
5. Valtuutusasiat |
|
6. Voimassaolo |
|
7. Yhteenveto ja vahvistus |
|
Eläkemaksut toiselle organisaatiolle - rajattu maksupiste.pdf (84 kb)
Organisaatiosi saama valtuus oman organisaatiosi työntekijälle
1. Tunnistaudu Suomi.fi-palveluun henkilökohtaisella tunnistusvälineellä | |
2. Valitse Asioi yrityksen puolesta |
|
3. Valtuustyyppi |
|
4. Osapuolet |
|
5. Valtuutusasiat |
|
6. Voimassaolo |
|
7. Yhteenveto ja vahvistus |
|
Asiointivaltuutuksen pyytäminen
Asiointivaltuuksien pyytäminen omassa organisaatiossa
Tarvitessasi valtuuksia voit pyytää asiointivaltuuksia itse. Tällöin oman organisaatiosi allekirjoitusoikeudellinen henkilö tai hänen valtuuttamansa henkilö vahvistaa valtuudet.
Mitä pitää huomioida?
-
- Mitä tehtävää varten tarvitset valtuuden? Tarkista roolit ja valtuudet asiointiin Kevan työnantajan verkkopalvelussa taulukosta.
- Lisää rajaustarkenne, jos pyydät aliorganisaatio- tai työnantajakohtaisia valtuuksia.
Asiointivaltuuksien pyytäminen toiselta organisaatiolta
1. Valtuudet, jotka pyydetään organisaatiolta, jonka asioita hoitaa esim. palvelukeskuksessa tai tilitoimistossa:
- Palvelussuhde- ja ansiotietojen ylläpito ja
- Ansioihin perustuvien eläkemaksutietojen katselu
2. Valtuudet, jotka pyydetään perhehoidon palvelutuottajana maksupisteenhoitajalle:
- Tarkista ko. organisaatiolta työnantajatunnus ja maksupistetunnus eläkemaksun maksupisteen rajaustarkenteen muodostamista varten
- Hae valtuuden nimellä Laskunsaajan eläkemaksutietojen katselu
- Valitse valtuus ja ota valtuuden tarkenne käyttöön.
- Seuraavalla sivulla avaa valtuus ja lisää tarkenne.
- Muodosta aliorganisaation rajaustarkenne seuraavalla sivulla
- 20-etuliite + ta-tunnus + maksupisteen tunnus + M, (kunta) esim. 2000105002M
- 25-etuliite + ta-tunnus + maksupisteen tunnus + M, (kirkko) esim. 250844001M
- 30-etuliite + ta-tunnus + maksupisteen tunnus + M, (valtio) esim. 30201001003M
Työnantajan verkkopalvelussa on
- Avaintiedot, työhyvinvointikyselyt ja tilastot. Avaintiedot-palvelusta saat tietoa siitä, millaisia kustannuksia työkyvyttömyys organisaatiollesi aiheuttaa ja mitä ilmiöitä on kustannusten taustalla. Kyselypalvelun avulla toteutat työhyvinvointikyselyn tai aktiivisen tuen mallin arvioinnin organisaatiossanne. Avaintiedoista löytyvät myös työnantajakohtaiset tilastot eläkealkavuuksista ja -ennusteista. Lue lisää Avaintiedoista.
- Eläkemaksut, jossa on tietoja työnantajakohtaisista eläkevakuutusmaksuista.
- Palvelussuhderekisteri, jossa voit tarkastella tai lisätä, muokata ja korjata henkilöstön palvelussuhde- ja ansiotietoja ajalla 1.1.2005 – 31.12.2018.
- Kalenteri, jossa näet suunnitellut toimenpiteet ja tapaamiset sekä alueellasi järjestämämme ajankohtaiset tapahtumat ja webinaarit.
- Ajankohtaiset tiedotteet ja uutiset työnantajille.
- Työelämän kehittämisrahan hakeminen (kunta- ja kirkkotyönantajille).
- Oppimisympäristön käyttöoikeuksien tilaaminen oman organisaation työntekijöille.
- Eläkevastuiden laskentapalvelu, jossa kunta tai kuntayhtymä voi tilata eläkevastuiden laskennan itse maksamilleen eläkkeille.
- Omat yhteystietosi, joita voit ylläpitää Kevan asiakasrekisterissä.
- Työnantajaasi liittyvät tiedot, joita voit seurata tai ylläpitää Kevan asiakasrekisterissä.
- Viestit - voit lähettää ja vastaanottaa viestejä ja liitteitä suojatussa yhteydessä.
- Oman asiakaspäällikkösi, kuntoutus- ja työkyvyttömyysasiantuntijasi yhteystiedot.