Työhyvinvointikoordinaattorin ja kuntoutusasiantuntijan palaverit hoituvat sujuvasti etäyhteyksillä

Työelämä Työkyky Asiakkaat kertovat
Työelämä Työkyky Asiakkaat kertovat

Työnantajien työhyvinvointikoordinaattorit ja Kevan kuntoutusasiantuntijat käyvät säännöllisesti läpi ajankohtaisia kuntoutusasioita. Yhteydenpidossa ovat osoittautuneet erityisen käteviksi Skype- ja Teams-palaverit. Näiden hyödyt ovat vain korostuneet koronavirusaikana.

Ammatillisen kuntoutuksen onnistumisessa työnantajalla on suuri rooli, sillä esimerkiksi työkokeilut toteutetaan työpaikoilla. Jokainen kuntoutus on yksilöllinen ja erilainen ja vaatii pohdintaa puolin ja toisin. Niinpä Kevan kuntoutusasiantuntija ja työnantajan työhyvinvointikoordinaattori ovatkin usein yhteydessä.

Kevan kuntoutusasiantuntija Nina Aromäki-Palmroos ja Siun soten työhyvinvointikoordinaattorit Anne Jormakka ja Pasi Huotari kertovat yhteistyöstään.

Nina Aromäki-Palmroos Keva_.jpg

Nina Aromäki-Palmroos

anne-jormakka_ja_pasi-huotari.jpg 
Anne Jormakka ja Pasi Huotari

Millaisia kuntoutusasioita tapaamisissa käsitellään?

- Keskustelemme kuntoutuksen prosessista ja yleisistä kuntoutukseen liittyvistä toimintatavoista, jotta kuntoutus sujuisi mahdollisimman sujuvasti, Nina Aromäki-Palmroos kertoo.

Yhteistyö asiakkaan, työnantajan, työterveyshuollon ja Kevan välillä on yleensä välttämätöntä, jotta kuntoutuksesta saadaan hyvä lopputulos aikaiseksi. Yhteistyötä tehdään aina tietosuojaa kunnioittaen. Kuntoutusasiaan liittyvistä kysymyksistä voidaan keskustella, jos asiakas on kuntoutushakemuksessaan antanut siihen luvan. Terveydentilaa koskevia tietoja Kevan edustaja ei kuitenkaan koskaan keskusteluissa voi tuoda esiin.

- Pohdimme ja suunnittelemme askelmerkkejä yksittäisissä asiakkaiden prosesseissa, että löytäisimme kuntoutuksessa olevalle henkilölle sopivia ratkaisuja. Meillä on esimerkiksi ammattiryhmiä, joille on ollut vaikeampi löytää ammatillisen kuntoutuksen keinoja ja olemme yhdessä miettineet näihin ratkaisuja, Anne Jormakka kertoo.

- Käymme läpi myös tapauksia, joista haluamme antaa etukäteen tietoa. Annamme eri näkökulmasta Kevaan tietoa, joka saattaa vaikuttaa päätökseen ammatillisesta kuntoutuksesta, Pasi Huotari täydentää.

- Nina on vähän kuin peili omissa pohdinnoissa, hän osaa esittää hyviä kysymyksiä meille. Lisäksi saamme tietoa, että monet muutkin painivat samojen asioiden ja ilmiöiden parissa, Anne kertoo.

Työnantajalta päin tulee puolestaan Kevalle tärkeää tietoa esimerkiksi organisaation tilanteesta ja siitä, miten uudelleensijoitusmahdollisuudet ovat kehittymässä.

- Esimerkiksi meneillään olevasta koronatilanteesta olemme voineet palaverissa päivittää tilannetietoa, miten poikkeustilanne vaikuttaa Siun sotessa esimerkiksi työkokeilujen järjestymiseen. Kevan suunnalta olen taas voinut välittää Siun soten suuntaan ajankohtaista tietoa menettelytavoista tilanteissa, joissa työkokeiluihin tulee keskeytyksiä koronatilanteen vuoksi, Nina kertoo.

Etätapaaminen on kätevä tapa hoitaa asioita

Yhteydenpidon tavat ovat monet ja niistä sovitaan asiakkaan toiveiden mukaisesti.

- Varsinkin etäpalaverit Skypellä tai Teamsilla ovat osoittautuneet toimiviksi. Voimme koota molemmin puolin etukäteen asioita, joita käsittelemme. Kun on asiatasolla valmistauduttu hyvin etukäteen, tapaaminen on antoisa. Etuna on myös se, että materiaalia pystyy jakamaan, mitä puhelimassa ei voi tehdä. Videokontaktissa myös toisen näkeminen tuo etua, tulee enemmän tunne siitä, että ollaan saman asian äärellä, Nina kertoo.

- Pidämme etäpalaverin yleensä kerran kuukaudessa ja keräämme niihin asioita ja ilmiöitä, joita ei tarvitse ratkaista heti. Etäpalaverissa on myös se kätevää, että pystymme kolmistaan palaveeraamaan, vaikka olemme kaikki fyysisesti eri paikoissa. Ja voimme silti katsoa asioita yhdessä, esimerkiksi kuntoutuksen tilastoja, Anne kertoo.

Puhelinkeskustelut ovat tärkeitä ja hyviä keinoja erityisesti silloin, kun käydään läpi jotain yksityiskohtaa, johon tarvitaan nopeita vastauksia. Sähköpostissa sopii puolestaan yksittäisiin kysymyksiin, mutta syvällisemmin sen avulla on vaikea käydä asioita läpi.

- Tärkeää on myös, että nähdään joskus kasvokkain esimerkiksi koulutusten tai infojen yhteydessä. Sen jälkeen yhteydenpito on aina luontevampaa. Näimme viimeksi, kun meillä oli esimiespäivät, jolloin Kevastakin oli henkilöitä mukana, Pasi kertoo.