Mötena mellan samordnarna av arbetsförmågan och rehabiliteringsspecialisterna sköts behändigt på distans

Arbetsförmåga Arbetsliv Kunderna berättar
Arbetsförmåga Arbetsliv Kunderna berättar

Arbetsgivarnas samordnare av arbetsförmågan och Kevas rehabiliteringsspecialister går regelbundet igenom aktuella rehabiliteringsärenden. Mötena via Skype och Teams har visat sig vara bra sätt att hålla kontakt. Nyttan med distansmöten har accentuerats under coronaepidemin.

Arbetsgivarens roll är viktig för att yrkesinriktad rehabilitering ska lyckas eftersom till exempel arbetsprövningarna genomförs på arbetsplatserna. Alla rehabiliteringar är individuella och olika och kräver eftertanke av alla parter. Därför står arbetsgivarens samordnare av arbetsförmågan och Kevas rehabiliteringsspecialist ofta i kontakt med varandra.

Kevas rehabiliteringsspecialist Nina Aromäki-Palmroos och samordnarna av arbetsförmågan Anne Jormakka och Pasi Huotari från Siun sote berättar om sitt samarbete.


Nina Aromäki-Palmroos


Anne Jormakka och Pasi Huotari

Hurdana rehabiliteringsärenden behandlar ni på mötena?

- Vi diskuterar rehabiliteringsprocessen och allmänna förfaranden i samband med rehabilitering för att rehabiliteringen ska gå så smidigt som möjligt, berättar Nina Aromäki-Palmroos.

Samarbetet mellan klienten, arbetsgivaren, företagshälsovården och Keva är i allmänhet nödvändigt för att rehabiliteringen ska lyckas. Dataskyddet iakttas alltid i samarbetet. Frågorna kring rehabiliteringsärendet kan diskuteras om klienten har gett sitt tillstånd till det i sin rehabiliteringsansökan. Kevas företrädare kan dock aldrig ta upp sådana uppgifter som gäller hälsotillståndet i diskussionerna.

- Vi dryftar och planerar de olika stegen i klienternas processer för att komma fram till lösningar som passar den enskilda rehabiliteringsklienten. Vi har till exempel yrkesgrupper för vilka det har varit svårare att hitta metoder inom yrkesinriktad rehabilitering och då har vi tillsammans funderat på alternativa lösningar till dem, berättar Anne Jormakka.

- Vi går också igenom de fall om vilka vi på förhand vill lämna information. Vi lämnar information till Keva ur ett annat perspektiv som kan inverka på beslutet om yrkesinriktad rehabilitering, tillägger Pasi Huotari.

- Nina är som en spegel för våra funderingar och hon kan ställa bra frågor. Dessutom får vi veta att också många andra kämpar med samma frågor och fenomen, berättar Anne.

Arbetsgivarna informerar å sin sida Keva om organisationens situation och om hur möjligheterna till omplacering utvecklas.

- Under den pågående coronaepidemin har vi på mötena till exempel kunnat uppdatera informationen om hur undantagsläget påverkar ordnandet av arbetsprövning inom Siun sote. Å andra sidan har jag kunnat förmedla Kevas aktuella uppgifter till Siun sote, till exempel om förfaranden i de situationer i vilka arbetsprövningen avbryts på grund av coronaläget, säger Nina.

Distansmöte är ett behändigt sätt att sköta ärenden

Det finns många alternativa sätt att hålla kontakt och de avtalas enligt kundens önskemål.

- Särskilt distansmöten med Skype eller Teams har visat sig fungera bra. Båda parterna kan samla frågor som ska behandlas. När ärendena har beretts väl på förhand blir mötet givande. Fördelen med distansmöten är också att man kan dela material, något som inte lyckas per telefon. På videomöte kan man också se de andra och då har man en känsla av att man arbetar med samma sak, säger Nina.

- Vi har ett distansmöte i allmänhet en gång i månaden och tar upp sådana ärenden och fenomen som inte behöver lösas direkt. Distansmötet är också såtillvida behändigt att vi kan ha ett möte trots att vi alla tre befinner på oss olika ställen. Och ändå kan vi titta på saker tillsammans, till exempel rehabiliteringsstatistik, säger Anne.

Telefonsamtalen är viktiga och funkar bra särskilt om man ska gå igenom detaljer och behöver få svar snabbt. E-posten lämpar sig för enskilda frågor men där är det svårt att gå igenom frågor i detalj.

- Det är också viktigt att vi någon gång träffas ansikte mot ansikte till exempel i samband med utbildning eller informationsmöten. Efter det känns det alltid naturligare att hålla kontakt. Senast träffades vi på våra chefsdagar där också personer från Keva deltog, berättar Pasi.