Gå direkt till innehållet
Till framsidan
  • Förstasidan
  • Privatkunder
    • Privatkunder
      • Tjänsten Min pension
        • Pappersfri tjänst
      • Information om pensioner
        • Ansökan om pension
        • När kan jag gå i pension?
        • Pensionsutdrag
        • Pensionsbelopp och intjäning
        • Pensionstillväxt för oavlönad tid
        • Pensionsalternativ
          • Ålderspension
          • Partiell förtida ålderspension
          • Delinvalidpension och partiellt rehabiliteringsstöd
          • Invalidpension och rehabiliteringsstöd
          • Arbetslivspension
          • Familjepension (efterlevandepension och barnpension)
          • Ekonomiskt stöd
        • Pension i olika yrkesgrupper
          • Närstående- och familjevårdare
          • Lärarnas pensioner
          • Polisernas pension
          • Personalen vid försvarsmakten och gränsbevakningsväsendet
          • Riksdagsledamöter
          • Pension på grundval av konstnärsstipendium
          • Extra konstnärspension och extra konstnärsfamiljepensioner
          • Makar till tjänstemän inom utrikesrepresentationen
        • Ansökan om pension och utlandet
        • Pensionsskydd för arbetslösa och förändringssituationer
        • Kan du få pension från Keva?
        • Handläggningstider
        • Ändringssökande i Kevas beslut
      • Mot ett nytt livsskede
      • Pensionstagare
        • Checklista för ny pensionär
        • Pensionsutbetalningsdagar
        • Beskattning av pension
        • Arbete under tid med pension och inkomstgränser
        • Utbetalning av pension till utlandet
        • Ändring av egna uppgifter
        • Beställning av intyg
        • Arbetspensionskort
        • Intressebevakning och skötsel av ärenden
        • Information till deltidspensionärer
        • När en pensionstagare avlidit
      • Nedsatt arbetsförmåga
        • Hur gå vidare?
        • Test vad göra när arbetsförmågan är nedsatt
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Yrkesinriktad rehabilitering – på lätt svenska
          • Arbetsprövning
          • Arbetsträning
          • Utbildning
          • Läroavtalsutbildning
          • Näringsstöd
          • Rehabiliteringshandledare
          • Sök yrkesinriktad rehabilitering
          • Information om utkomst, beskattning och kostnadsersättningar
        • Vilken inverkan har nedsatt arbetsförmåga på utkomsten?
        • Kostnadsersättningar
        • Värna om din arbetshälsa
      • Rehabilitering
      • Pensionsärendena för arbetstagare i välfärdsområden
  • Arbetsgivare
    • Arbetsgivare
      • Pensionsavgifter och anställningsförhållanden
        • Information om pensionsavgifterna
        • Invalidpensionsavgift
        • Budgetering av pensionsavgifter
        • Så sköter du pensionsavgifterna
          • Inspektioner av arbetsgivarna
        • Anmälan av anställningar och årsinkomster
          • Köpta tjänster och övriga uppdrag
        • Inkomstregistret
        • Yrkesbeteckningar
        • Då din arbetstagare går i pension eller börjar rehabilitering
        • Arbetsgivarens tidsche­ma
        • En organisationsförändring inverkar på anmälningstrafiken
        • Checklista för ny arbetsgivare
      • När du omorganiserar tjänster
        • Välfärdsområden
        • Bolagisering
        • Tjänster till arbetsgivarna
        • Vad händer med pensionsavgifter
        • Personalens pensionsskydd
        • Arbetspensionsförsäkring hos Keva
        • Grupplivförsäkring
      • Led arbetsförmågan och arbetshälsan
        • Arbetsmiljöledning
        • Stöd företagshälsovårdsamarbete
        • Håll kostnaderna för arbetsoförmåga i schack
        • Utvärdera och utveckla arbetshälsan
        • Arbetslivsutvecklingspengar
        • Utvecklingsnätverk för arbetsmiljöledning
        • Nyckeluppgifter
        • Inlärningsmiljö
        • Inlärningsspelet Vägar till arbetsförmåga
        • Om arbetstagarens arbetsförmåga blir nedsatt
      • Information till företagshälsovårdsenheterna
      • Webbtjänsten för arbetsgivare
      • Bli kund hos oss
      • Välfärdsområden
  • Keva
    • Keva
      • Om Keva
      • Resultatinformation
      • Kevas verksamhetsprinciper
      • Hållbarhet
        • Ansvar för personalen
        • Vår uppförandekod
        • Ansvar för kunderna
      • Placeringar
      • Finansieringen av pensionerna
      • Förvaltning och ledning
      • För media och intressenter
      • Kontaktuppgifter
      • Arbetsplatser
      • Hållbart arbetsliv -projekt
      • Upphandlingar
      • Bostäder och lokaler
  • Nyhetsrum
    • Nyhetsrum
      • Evenemang och utbildningar
      • Nyheter och artiklar
  • Logga in
    Tjänsten Webbtjänsten för arbetsgivare

    Webbtjänsten för arbetsgivare

    Efter inloggningen kommer du till förstasidan av webbtjänsten för arbetsgivare.

    Logga in
    Tjänsten Min pension

    Min pension

    I tjänsten kan du se dina egna pensionsuppgifter. Detta är en extern tjänst.

    Logga in
  • Tillbaka
  • Privatkunder
    • Tjänsten Min pension
      • Pappersfri tjänst
    • Information om pensioner
      • Ansökan om pension
      • När kan jag gå i pension?
      • Pensionsutdrag
      • Pensionsbelopp och intjäning
      • Pensionstillväxt för oavlönad tid
      • Pensionsalternativ
        • Ålderspension
        • Partiell förtida ålderspension
        • Delinvalidpension och partiellt rehabiliteringsstöd
        • Invalidpension och rehabiliteringsstöd
        • Arbetslivspension
        • Familjepension (efterlevandepension och barnpension)
        • Ekonomiskt stöd
      • Pension i olika yrkesgrupper
        • Närstående- och familjevårdare
        • Lärarnas pensioner
        • Polisernas pension
        • Personalen vid försvarsmakten och gränsbevakningsväsendet
        • Riksdagsledamöter
        • Pension på grundval av konstnärsstipendium
        • Extra konstnärspension och extra konstnärsfamiljepensioner
        • Makar till tjänstemän inom utrikesrepresentationen
      • Ansökan om pension och utlandet
      • Pensionsskydd för arbetslösa och förändringssituationer
      • Kan du få pension från Keva?
      • Handläggningstider
      • Ändringssökande i Kevas beslut
    • Mot ett nytt livsskede
    • Pensionstagare
      • Checklista för ny pensionär
      • Pensionsutbetalningsdagar
      • Beskattning av pension
      • Arbete under tid med pension och inkomstgränser
      • Utbetalning av pension till utlandet
      • Ändring av egna uppgifter
      • Beställning av intyg
      • Arbetspensionskort
      • Intressebevakning och skötsel av ärenden
      • Information till deltidspensionärer
      • När en pensionstagare avlidit
    • Nedsatt arbetsförmåga
      • Hur gå vidare?
      • Test vad göra när arbetsförmågan är nedsatt
      • Yrkesinriktad rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering – på lätt svenska
        • Arbetsprövning
        • Arbetsträning
        • Utbildning
        • Läroavtalsutbildning
        • Näringsstöd
        • Rehabiliteringshandledare
        • Sök yrkesinriktad rehabilitering
        • Information om utkomst, beskattning och kostnadsersättningar
      • Vilken inverkan har nedsatt arbetsförmåga på utkomsten?
      • Kostnadsersättningar
      • Värna om din arbetshälsa
    • Rehabilitering
    • Pensionsärendena för arbetstagare i välfärdsområden
  • Arbetsgivare
    • Pensionsavgifter och anställningsförhållanden
      • Information om pensionsavgifterna
      • Invalidpensionsavgift
      • Budgetering av pensionsavgifter
      • Så sköter du pensionsavgifterna
        • Inspektioner av arbetsgivarna
      • Anmälan av anställningar och årsinkomster
        • Köpta tjänster och övriga uppdrag
      • Inkomstregistret
      • Yrkesbeteckningar
      • Då din arbetstagare går i pension eller börjar rehabilitering
      • Arbetsgivarens tidsche­ma
      • En organisationsförändring inverkar på anmälningstrafiken
      • Checklista för ny arbetsgivare
    • När du omorganiserar tjänster
      • Välfärdsområden
      • Bolagisering
      • Tjänster till arbetsgivarna
      • Vad händer med pensionsavgifter
      • Personalens pensionsskydd
      • Arbetspensionsförsäkring hos Keva
      • Grupplivförsäkring
    • Led arbetsförmågan och arbetshälsan
      • Arbetsmiljöledning
      • Stöd företagshälsovårdsamarbete
      • Håll kostnaderna för arbetsoförmåga i schack
      • Utvärdera och utveckla arbetshälsan
      • Arbetslivsutvecklingspengar
      • Utvecklingsnätverk för arbetsmiljöledning
      • Nyckeluppgifter
      • Inlärningsmiljö
      • Inlärningsspelet Vägar till arbetsförmåga
      • Om arbetstagarens arbetsförmåga blir nedsatt
    • Information till företagshälsovårdsenheterna
    • Webbtjänsten för arbetsgivare
    • Bli kund hos oss
    • Välfärdsområden
  • Keva
    • Om Keva
    • Resultatinformation
    • Kevas verksamhetsprinciper
    • Hållbarhet
      • Ansvar för personalen
      • Vår uppförandekod
      • Ansvar för kunderna
    • Placeringar
    • Finansieringen av pensionerna
    • Förvaltning och ledning
    • För media och intressenter
    • Kontaktuppgifter
    • Arbetsplatser
    • Hållbart arbetsliv -projekt
    • Upphandlingar
    • Bostäder och lokaler
  • Nyhetsrum
    • Evenemang och utbildningar
    • Nyheter och artiklar
    • Tjänsten Webbtjänsten för arbetsgivare

    • Tjänsten Min pension

      Logga in i tjänsten Min pension

    • Suomeksi
    • In English
    • Sökning Sök
  • Nyckelord sökning

    Stäng sökning
  • Förstasidan
  • Keva
  • Kevas verksamhetsprinciper

Kevas verksamhetsprinciper

Code of Conduct

Vår uppförandekod och våra verksamhetsprinciper grundar sig på Kevas värderingar.

Utgångspunkten är Kevas viktiga roll i samhället: vi tryggar för vår del välfärden genom att säkerställa utkomsten för personalen i den offentliga sektorn under pensionstiden.

Dessa verksamhetsprinciper har godkänts av Kevas styrelse och alla vi Kevaanställda förbinder oss att följa dem i all vår verksamhet.


Kevas 10 verksamhetsprinciper

01_coc_kuva.png
01 Kevas grundläggande uppgift – vi ansvarar för genomförandet av pensionsskyddet

Vi på Keva utför ett viktigt och ansvarsfullt arbete för att genomföra pensionsskyddet i den offentliga sektorn.

 

Vi på Keva utför ett viktigt och ansvarsfullt arbete för att genomföra pensionsskyddet i den offentliga sektorn.

Vår verksamhet grundar sig på lagen om Keva. Vi är en pensionsanstalt som förvaltas av våra medlemssamfund. Våra centrala medlemssamfund är kommunerna och välfärdsområdena samt de aktiebolag som dessa har bestämmande inflytande i.

Keva har tre centrala uppgifter:

      • Vi ansvarar för verkställigheten av pensionsskyddet för personalen i kommunsektorn, välfärdsområdena, staten, den evangelisk-lutherska kyrkan, Folkpensionsanstalten och Finlands Bank och tillhandahåller tjänster för att minska risken för arbetsoförmåga.
      • Vi har hand om finansiering av pensionsskyddet för personalen i våra medlemssamfund och samlar in pensionsavgifterna av staten och den evangelisk-lutherska kyrkan.
      • Vår placeringsverksamhet bidrar till att trygga finansieringen av pensionerna på lång sikt.

Vi vill bedriva vår verksamhet så att våra kunder och övriga intressenter litar på Keva. Vår verksamhet grundar sig på gemensamma värderingar: vi är en pålitlig, effektiv och glädjande pensionsanstalt.


02 Lagstiftningen styr vår verksamhet

Vi verkställer arbetspensionsskyddet i den offentliga sektorn enligt pensionslagen för den offentliga sektorn.

 

Vi verkställer arbetspensionsskyddet i den offentliga sektorn enligt pensionslagen för den offentliga sektorn.

Vi har hand om kundernas jämlikhet och rättskydd. Vi arbetar för att minska riskerna för arbetsoförmåga hos arbetstagarna i den offentliga sektorn och har hand om finansieringen av pensionsskyddet för våra medlemssamfund.

      • Agera öppet och iaktta offentlighetslagen och god förvaltningssed.
         
      • Iaktta upphandlingslagstiftningen och Kevas upphandlingsinstruktion.
         
      • När du utvecklar Kevas datasystem och e-tjänster beakta lagstiftningen om automatiskt beslutsfattande och utnyttjande av artificiell intelligens.

Keva följer upp placeringsobjektens efterlevnad av internationella fördrag (t.ex. FN:s Global Compact, ILO:s fördrag om arbetslivet).

imagespsim.png
03 Vi tryggar pensionsförmånerna och en stabil avgiftsnivå

Vi sköter finansieringen av pensionerna för våra medlemssamfund på ett sätt som tryggar pensionsförmånerna.

 

Vi sköter finansieringen av pensionerna för våra medlemssamfund på ett sätt som tryggar pensionsförmånerna.

Vi lyckas i vårt arbete om Kevas avgifter inte behöver höjas under kommande generationer.

För detta ändamål har vi samlat en pensionsansvarsfond vars avkastning ska hålla avgifterna på nuvarande nivå. Enheten för finansieringsplanering tar fram expertberäkningar för beslut om avgiftsnivån.

Syftet med den riskbaserade invalidpensionsavgiften som ingår i vår pensionsavgift är att uppmuntra arbetsgivaren att satsa på upprätthållande av arbetsförmågan och att söka lösningar på att erbjuda arbete till partiellt arbetsföra arbetstagare. Detta minskar pensionsutgiften på lång sikt.

Finansiering av pensionerna

imagesx.png
04 Kundernas behov styr vår verksamhet

Vi vill vara våra kunders bästa partner i frågor kring arbetspensionsskyddet och utvecklingen av arbetslivet.

 

Vi vill vara våra kunders bästa partner i frågor kring arbetspensionsskyddet och utvecklingen av arbetslivet.

      • Pensionssökandena kan lita på att deras utkomst inte avbryts och att vi fattar pensionsbesluten snabbt och korrekt.
         
      • Våra arbetsgivarkunder erbjuds smidiga tjänster för pensionsförsäkring och vi hjälper dem att minska arbetstagarnas risk för arbetsoförmåga.
         
      • Vi bedömer riskerna för arbetsoförmåga systematiskt.
         
      • Vi producerar tjänster likvärdigt för alla kundgrupper och följer upp tjänsternas genomslagskraft.
         
      • Vår process för beslutsfattande är transparent.
         
      • Vi tillhandahåller smidiga och säkra tjänster i olika kanaler för våra kunder.
         
      • Vår kundkommunikation sker tydligt och i rätt ögonblick.
         
      • Vi utvecklar tjänsterna tillsammans med kunderna. På så sätt säkerställer vi att tjänsterna är genuint genomslagskraftiga.

image7fqls.png
05 Överväg innan du klickar!

Dataskyddet och informationssäkerheten står i centrum för Kevas verksamhet.

 

Dataskyddet och informationssäkerheten står i centrum för Kevas verksamhet.

De styr våra dagliga arbetsuppgifter och tillsynen över behandlingen av data. Också den interna kommunikationen har starkt fokus på dataskyddet och informationssäkerheten.

      • Håll dina personliga och arbetsrelaterade angelägenheter strikt åtskilda.
      • Ta ansvar för din verksamhet och lämna inte några uppgifter till utomstående.
      • Granska alla nya meddelanden och överväg noga om du öppnar innehållet i dem, oavsett om de är interna eller externa.
      • Behåll personliga hemligheter, som lösenord, för dig själv.
      • Var uppmärksam och rapportera dataskyddsrisker omedelbart till rätta parter.
      • Uppdatera dina enheter också hemma.
      • Gör ingenting förhastat utan agera klokt.
      • Använd sociala medier ansvarsfullt.

Riskerna behäftade med informationssäkerheten förändras snabbt, så även skyddet måste utvecklas i samma takt. Keva ser till att sårbarheter uppdateras och korrigeras.

Vi använder de bästa observationsverktygen. Vi strävar efter att motarbeta informationssäkerhetskränkningar samt att återhämta oss snabbt från dem. Vi övar oss i informationssäkerhet regelbundet.

Dataskyddet hör till alla

På Keva behandlar vi mycket personuppgifter, dvs. uppgifter som kan kopplas till en viss person. En del av personuppgifterna är känsliga och konfidentiella.

Kunderna och samarbetspartnerna måste kunna lita på att uppgifterna om dem behandlas behörigt och enligt regleringen om dataskyddet.

      • Behandla endast sådana personuppgifter som är kopplade till dina arbetsuppgifter.
      • Se till att sekretessen för affärshemligheter hos Keva och dess partner iakttas.
      • Beakta eventuella dataskyddsrisker i när- och distansarbete.
      • Underrätta Kevas dataskyddsansvariga utan dröjsmål om du misstänker att dataskyddet har äventyrats.
      • Rådfråga den dataskyddsansvariga om behandling av personuppgifter med låg tröskel.
      • Delta i de dataskyddsutbildningar som är avsedda för de Kevaanställda.

image4aup.png
06 Motarbeta intressekonflikter, korruption och bestickning

Keva är en betydande samhällelig aktör som styrs av samhällets intresse.

 

Keva är en betydande samhällelig aktör som styrs av samhällets intresse.

Vi följer lagar, förordningar och andra externa regler och våra interna instruktioner och försätter inte Keva i en situation i vilken vår verksamhet kan ifrågasättas.

      • Sträva inte efter personligt intresse eller vinning i ditt arbete.
         
      • Agera försiktigt. Följ lagar och Kevas insideranvisning både i dina arbetsuppgifter och i egna värdepappersaffärer.
         
      • Om du deltar i evenemang som Kevas representant eller funderar på sponsring, använd pengar och uppför dig på ett sätt som också tål kritisk granskning.

08-Henkilöstö.jpg
07 Personalens välbefinnande framför allt

Arbetet i sig bidrar till välbefinnande och ger en möjlighet att lära nytt. Arbetets meningsfullhet grundar sig på våra gemensamma mål.

 

Arbetet i sig bidrar till välbefinnande och ger en möjlighet att lära nytt. Arbetets meningsfullhet grundar sig på våra gemensamma mål.

Arbetsförmågan stöds också av att jämställdhet och jämlikhet beaktas. Rättvis ledning och ersättning för arbetet samt främjandet av återhämtning av kropp och själ hjälper de Kevaanställda att lyckas i sitt arbete.

      • Respektera och hjälp andra medlemmar i arbetsgemenskapen.
      • Värdesätt de mångsidiga perspektiven som olikhet för med sig.
      • Utmana dig själv och utveckla din kompetens.
      • Utnyttja fördomsfritt flexmöjligheter i arbetslivet i olika livssituationer.
      • Anmäl osakligt bemötande, trakasserier eller mobbning om du upplever eller lägger märke till det.

08_vastuullinen-työ.jpg
08 Du utför ett genuint ansvarsfullt arbete

De Kevaanställdas arbete grundar sig på ansvar: vi tryggar arbetspensionerna för de personer som arbetat i den offentliga sektorn efter att lönearbetet upphört.

 

De Kevaanställdas arbete grundar sig på ansvar: vi tryggar arbetspensionerna för de personer som arbetat i den offentliga sektorn efter att lönearbetet upphört.

Vi placerar pensionsmedlen så att de kan användas för att finansiera de pensioner som betalas ut efter många år. Kevas uppgift är också att minska risken för arbetsoförmåga hos arbetstagarna i den offentliga sektorn.

Vi bär ansvar för

      • kunderna
      • personalen
      • placeringsverksamheten
      • vår uppförandekod.

Ett ansvarsfullt och hållbart verksamhetssätt minskar riskerna i vår verksamhet. Målen med hållbarhetsarbetet samt planerna och arbetet för att uppnå målen är en del av vårt arbete som utförs i enheterna, funktionerna och processerna.

Hållbarhetsarbetet leds och dess resultat mäts med samma mått som uppnåendet av andra strategiska mål. Ledningsgruppen och styrelsen följer upp måtten regelbundet.

Hållbarhet

09_viesti-avoimesti.jpg
09 Kommunicera aktivt, öppet och transparent

Kommunikationen är en del av beslutsfattande, ledning och expertarbete. Alla Kevaanställda, styrelsen och fullmäktige deltar i kommunikationen och intressentsamarbetet.

 

Kommunikationen är en del av beslutsfattande, ledning och expertarbete. Alla Kevaanställda, styrelsen och fullmäktige deltar i kommunikationen och intressentsamarbetet.

Genom mångsidig arbetsplatskommunikation i flera kanaler främjar vi uppnåendet av målen för strategin samt skapar bra arbetstagarupplevelse.

      • Öppenhet och transparens är grunden för kommunikationen.
      • Kommunikationen är interaktiv: delta aktivt i debatten med Kevaanställda, kunder, andra intressenter och media.
      • Ge dina arbetskamrater sådan information om ditt arbete, dina projekt och dina kunder som de behöver för att lyckas i sitt eget arbete.
      • Iaktta offentlighetsprincipen.
      • Kommunicera systematiskt, proaktivt och på eget initiativ.
      • Sträva efter att vara tydlig och begriplig och beakta olika målgrupper.
      • Om du producerar webbinnehåll, sörj för din del att det är tillgängligt.

Vi följer upp genomslagskraften i kommunikationen och intressentsamarbetet. Huvudbudskapen och påverkanssätten ändras om läget förändras.

10-toimi-oikein.jpg
10 Agera rätt

Keva strävar efter en etisk verksamhetskultur där de Kevaanställda agerar rätt och enligt de gemensamma värderingarna.

 

Keva strävar efter en etisk verksamhetskultur där de Kevaanställda agerar rätt och enligt de gemensamma värderingarna.

Våra värderingar är

      • pålitlig
      • effektiv
      • glädjande.

Vi är verksamma i en reglerad och kontrollerad sektor. Vi är engagerade i vårt arbete och strävar efter att utveckla vår omvärld.

      • Ta ansvar för ditt eget arbete.
      • Hjälp dina arbetskamrater, lämna ingen ensam.
      • Handla öppet och för saker på tal.
      • Var tillgänglig för dina kunder och lyssna på dem.
      • Främja mångfald på Keva.
      • Anmäl observerade oegentligheter till din chef eller använd den etiska kanalen. Kevas etiska grupp undersöker och behandlar alla anmälningar. Du kan också göra anmälan anonymt.
Uppdaterad 2.9.2022

Sidfoten

Privatkunder

  • Min pension
  • Information om pensioner
  • Ansökan om pension
  • Pensionstagare
  • Nedsatt arbetsförmåga
  • Rehabilitering

Arbetsgivare

  • Webbtjänsten för arbetsgivare
  • Tjänster till arbetsgivarna
  • Pensionsavgifter och anställningsförhållanden
  • När du omorganiserar tjänster
  • Led arbetsförmågan och arbetshälsan

Keva

  • Kontaktuppgifter
  • För media och intressenter
  • Placeringar
  • Förvaltning och ledning
  • Hållbarhet
  • Bostäder och lokaler

Nyhetsrum

  • Nyheter och artiklar
  • Evenemang och utbildningar
Keva
Tillbaka upp
  • Kevas Twitter flöde
  • Kevas Linkedin sida
  • Kevas Facebook sida
  • Kevas Instagram
  • Kevas Youtube kanal

Juridisk information om webbplatsen

  • © Copyright Keva
  • Användningsvillkor
  • Dataskydd
  • Feedback
  • Kontaktuppgifter