Arbetslivsutvecklingspengar
Att söka arbetslivsutvecklingspengar hos Keva kan vara en möjlighet när man på arbetsplatserna vill stärka den strategiska arbetsmiljöledningen och medverka till att personalens risker för arbetsoförmåga minskar. Arbetslivsutvecklingspengar är en finansiering som är avsedd för utvecklingsverksamhet som genomförs av arbetsgivare i kommunsektorn, välfärdsområdena och kyrkan.
Vi stöder sådant genomslagskraftigt utvecklingsarbete som bidrar till att stärka den strategiska arbetsmiljöledningen och minska personalens risk för arbetsoförmåga.
Finansiering kan sökas i två omgångar under året. Anvisningar för ansökan och ytterligare information om ansökan publiceras på denna webbplats.
Arbetslivsutvecklingspengar 2023
År 2023 finansierar vi projekt för utveckling av arbetslivet som genomförs av arbetsgivare i kommuner, samkommuner, kommunala aktiebolag, landskap, välfärdsområden och den evangelisk-lutherska kyrkan.
År 2023 kan utvecklingspengar sökas i två omgångar.
- Den första ansökningsomgången går ut 28.4.2023 kl. 16.00 och
- den andra ansökningsomgången går ut 15.9.2023 kl. 16.00.
Anvisningar för den första ansökningsomgången finns nedan i punkten Ansökan om arbetslivsutvecklingspengar våren 2023.
Anvisningar och ytterligare information om den andra ansökningsomgången publiceras under våren 2023.
Om du planerar ett utvecklingsprojekt, kontakta då din kundchef på Keva. Du kan också kontakta utvecklingschef Taina Tuomi eller servicespecialist Satu Ijäs. E-postadresserna har formen fornamn.efternamn(snabel-a)keva.fi.
Ansökan om arbetslivsutvecklingspengar våren 2023
1 Vem kan söka arbetslivsutvecklingspengar?
Den som söker arbetslivsutvecklingspengar ska vara Kevas arbetsgivarkund.
Arbetslivsutvecklingspengar kan sökas av arbetsgivarna i
- kommunerna
- samkommunerna
- kommunala aktiebolag
- landskapen
- välfärdsområdena samt
- den evangelisk-lutherska kyrkan.
Vi uppmuntrar också till att söka utvecklingspengar för ett gemensamt projekt. Då är det endast en organisation som söker utvecklingspengar för alla medverkande organisationers räkning. Denna ansvarsorganisation avtalar med de andra organisationerna om fördelningen av utvecklingspengar och kostnaderna mellan organisationerna.
Utvecklingspengar kan också sökas för ett projekt som är en del av ett större projekt men som inte beviljats finansiering av någon annan part. Då ska sökanden tydligt visa för vilken del av projektet Kevas utvecklingspengar söks.
En organisation som fått utvecklingspengar tidigare kan söka finansiering på nytt för ett annat projekt. Samma organisation kan också skicka en ansökan om utvecklingspengar för flera olika projekt. Det lönar sig att samordna ansökningarna i organisationen och ställa dem i prioritetsordning. Vid valet av finansierade projekt ser vi till att utvecklingspengar beviljas till organisationer av olika typ och storlek och som är i olika skeden av utvecklingsarbetet med arbetsmiljöledning.
Arbetslivsutvecklingspengar kan sökas för ett projekt som börjar inom tre månader från finansieringsbeslutet och som pågår högst 24 månader.
2 När kan man söka?
År 2023 beviljar vi arbetslivsutvecklingspengar i två omgångar. Den första ansökningsomgången går ut 28.4.2023 kl. 16.00 och den andra ansökningsomgången går ut 15.9.2023 kl. 16.00. Vi publicerar anvisningar för den andra ansökningsomgången under våren 2023.
3 Hur mycket arbetslivsutvecklingspengar kan man söka och få?
År 2023 delas totalt 600 000 euro ut i arbetslivsutvecklingspengar. Det lägsta beloppet för beviljade utvecklingspengar är 10 000 euro och det högsta 75 000 euro per projekt. Sökanden ska ange i ansökan vilken summa som söks. I sitt beslut avrundar Keva det sökta beloppet automatiskt till närmaste tusen (1 000) euro.
De arbetslivsutvecklingspengar som Keva beviljar kan utgöra högst 50 procent av projektets totala kostnader.
4 För hurdan utvecklingsverksamhet kan arbetslivsutvecklingspengar beviljas?
Vi finansierar sådan utvecklingsverksamhet som bidrar till att stärka den strategiska arbetsmiljöledningen i en organisation eller sektor och minska personalens risk för arbetsoförmåga. Dessa ska stå i fokus vid utvecklingsarbetet.
Utvecklingsarbetet kan gälla utveckling av grunden för
- tjänster
- serviceprocesser
- arbetsmiljöledning
- processer för arbetsförmågan
- verktyg
- utvärdering
- mått eller
- kompetens eller
- utveckling av ett aktuellt verksamhetssätt eller helt nya innovationer eller försök.
5 Finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar
Ta del av finansieringsvillkoren innan du söker arbetslivsutvecklingspengar. Vi har reviderat finansieringsvillkoren för Kevas arbetslivsutvecklingspengar i december 2022. Vid ansökan om utvecklingspengar ska sökanden i ansökan godkänna finansieringsvillkoren som ett finansieringsavtal som är förpliktande för projektet. Den person som utses till ansvarsperson för projektet ska ha tillräckliga befogenheter att fatta beslut om projektet.
I finansieringsvillkoren fastställs bland annat följande:
- skyldigheter hos mottagaren av utvecklingspengar
- finansieringsbeslutets bindande karaktär
- ändamål för utvecklingspengar
- rättigheter till projektresultaten.
6 Vilka kostnader kan finansieras med utvecklingspengar?
I bilagan till finansieringsvillkoren beskrivs för vilka ändamål Kevas utvecklingspengar kan användas och för vilka inte, samt vilka kostnader som kan räknas med i självfinansieringsandelen.
Godkända kostnader för utvecklingspengar är följande:
- endast de kostnader för projektet som har uppstått efter att finansieringsbeslutet fattats och under den tid då projektet pågått och för vilka finansiering inte fås från annat håll
- köpta tjänster som projektorganisationen skaffat av en serviceproducent. Högst 50 % av utvecklingspengar får användas till tekniska anskaffningar. Dessa ska vara väsentliga med tanke på målen för projektet, till exempel stöd för införande av tekniska anskaffningar, anpassning eller utveckling enligt kraven i projektorganisationens operativa miljö samt sakkunnigtjänster för utnyttjande av teknik.
- kostnader för projektarbetare som skaffats som köpt tjänst med undantag för kilometerersättning, dagtraktamenten och måltidsersättningar. Av grundad anledning kan man i fråga om köpta tjänster också ersätta kilometerersättningar för serviceproducenter (t.ex. långa resor).
- högst 50 % av lönekostnaderna för en projektarbetare som projektorganisationen har anställt som ny extra person eller överfört inom organisationen för viss tid, och anställt en vikarie i hens ställe. Arbetstiden inom ramen för projektet för en nyanställd extra person ska vara minst 50 % av heltidsarbete. Arbetstiden inom ramen för projektet för en person som överförts inom organisationen ska vara minst 50 % av ifrågavarande persons arbetstid. I dessa fall ska minst 50 % av lönekostnaderna täckas genom självfinansieringsandelen.
- kostnader för utbildningslokaler
- kostnader för marknadsföring och utnyttjande i anslutning till projektet och resultatmaterialet.
Utvecklingspengar får inte användas för följande ändamål:
- inköp eller anskaffningar av närstående parter till mottagaren av utvecklingspengar
- kostnader för användning av arbetstiden hos organisationens egen personal (exkl. projektarbetare som avses i punkt 4), kostnader för resor, måltider eller logi, dagtraktamenten eller kilometerersättningar
- rekreations- eller motionsverksamhet som inte utgör en väsentlig del av ett mer omfattande utvecklingsprojekt
- enskilda evenemang
- kostnader för fortlöpande underhåll av tekniska anskaffningar.
Självfinansieringsandelen ska vara minst 50 % av projektets totala kostnader. Godkända kostnader för självfinansieringsandelen är följande:
- kostnader för projektet som har uppstått under den tid då projektet pågått
- lönekostnader för en extra person (t.ex. projektperson) som mottagaren av utvecklingspengar (projektorganisationen) utsett till projektet eller för en arbetstagare som inom organisationen överförts till projektet för viss tid. Arbetstiden inom ramen för projektet för en nyanställd extra person ska vara minst 50 % av heltidsarbete. Arbetstiden inom ramen för projektet för en person som överförts inom organisationen ska vara minst 50 % av personens arbetstid och en vikarie ska anställas i hens ställe under den tid projektarbetet pågår. Om organisationen också vill hänföra Kevas utvecklingspengar till lönekostnaderna för projektorganisationens egen projektarbetare (punkt 4) ska minst motsvarande summa i självfinansieringsandelen inkluderas i lönekostnaderna.
- den egna personalens kostnader för resor, måltider och logi i samband med projektträning e.d. med undantag för kilometerersättning
- tekniska anskaffningar (t.ex. plattformar, test) till den del som de är väsentliga med tanke på målen för projektet, till exempel införande och stöd för tekniska anskaffningar, anpassning eller utveckling enligt kraven i projektorganisationens operativa miljö samt sakkunnigtjänster för utnyttjande av teknik.
Självfinansieringsandelen får inte hänföras till följande:
- kostnader för användning av arbetstiden hos organisationens egen personal (exkl. ovannämnd projektarbetare)
- vikariernas lönekostnader
- kostnader som är oberoende av projektet och som hänför sig till fortlöpande funktioner
- inköp eller anskaffningar av närstående parter till mottagaren av utvecklingspengar
- tekniska anskaffningar med annat ändamål än stöd för införande av anskaffning, anpassning eller utveckling enligt kraven i den operativa miljön eller kostnader för fortlöpande underhåll av tekniska anskaffningar.
7 Stöd för ansökan om utvecklingspengar
Keva kan erbjuda dig stöd i att planera utvecklingsarbetet och fylla i ansökningsblanketten. Om du planerar ett utvecklingsprojekt, kontakta då din kundchef på Keva. Du kan också kontakta utvecklingschef Taina Tuomi per e-post: taina.tuomi(snabel-a)keva.fi.
I webbinarierna om arbetslivsutvecklingspengar fokuserar vi på hur ett genomslagskraftigt utvecklingsarbete byggs upp och hur detta ska beskrivas i ansökan. I webbinarierna berättar vi också på allmänt plan för hurdan utvecklingsverksamhet utvecklingspengar kan beviljas, vilka som är kriterierna och hur ansökan ska göras. Webbinarierna är avsedda för arbetsgivarorganisationer och de hålls via Teams. Ta del av innehållet i webbinarierna och anmäl dig via länkarna nedan:
- 15.2.2023 Information om arbetslivsutvecklingspengar kl. 9–10
8.3.2023 Information om arbetslivsutvecklingspengar kl. 14–15
Anmälan till webbinarierna sker via Kevas webbsida över evenemang. Vi skickar en länk för deltagande till anmälda deltagare föregående dag.
Webbinarierna är på finska.
Önskar du få skräddarsydd sparring för din organisation?
Du kan boka tid för en timmes sparring för att planera utvecklingsarbetet och fylla i ansökningsblanketten. Diskutera saken med er organisations kundchef på Keva eller skicka e-post på adressen taina.tuomi(snabel-a)keva.fi med rubriken "Työelämän kehittämisraha 2023 sparrausaika".
8 Ansökan – när, var och hur? Frågorna i ansökningsblanketten
Du kan ta del av frågorna i ansökningsblanketten via länken nedan. Märk väl att den pdf-fil som öppnar sig via länken inte är själva ansökningsblanketten och fungerar alltså inte som ansökan.
Vilka frågor ställs i ansökningsblanketten.pdf (158 kb)Den egentliga ansökningsblanketten finns i webbtjänsten för arbetsgivare i punkten Arbetslivsutvecklingspengar. Spara den på din egen dator, fyll i den och skicka in den till Keva via webbtjänsten för arbetsgivare.
Om du inte vet om du har behövlig fullmakt till webbtjänsten för arbetsgivare eller om du inte har det, kontakta då den person på din arbetsplats som har rätt att bevilja fullmakter till webbtjänsten för arbetsgivare. Ansökningsblanketten kan laddas ned av vem som helst som har fullmakt för någon roll. Om du representerar en kyrklig organisation som inte har ett eget pensionsarrangemangnummer, kontakta någon av de ovannämnda kontaktpersonerna om du har frågor som gäller ansökningsblanketten och anvisningarna.
Den som skickar ansökningsblanketten ska ha befogenhet att godkänna finansieringsvillkoren för arbetslivsutvecklingspengar som ett finansieringsavtal som är bindande för projektet.
Vi rekommenderar att du använder programmet Adobe Acrobat Reader när du fyller i blanketten. På så sätt säkerställs det att alla uppgifter som du skrivit in syns i ansökan. Texten ska skrivas utan tomma rader och list- och specialtecken. Bilder, webbadresser eller grafer kan inte läggas till i blanketten. Om du kopierar text till blanketten från ett annat dokument lönar det sig att först spara texten i stödprogrammet Anteckningar och sedan överföra den därifrån till blanketten. Vid frågor med öppna svarsfält i ansökningsblanketten anges det högsta tillåtna antalet tecken för respektive fält.
Vi behandlar endast de ansökningsblanketter som kommer in via webbtjänsten för arbetsgivare. Om du före ansökningstidens utgång vill ändra eller komplettera en blankett som du redan skickat, kontakta då den person som lämnar ytterligare information. Du kan helt återkalla ansökan innan ansökningstiden går ut. Återkalla den genom att skicka e-post till adressen kevapalvelu(snabel-a)keva.fi. Skriv ”Återkallande av ansökan om arbetslivsutvecklingspengar” som rubrik.
9 På vilka grunder beviljas utvecklingspengar – urvalskriterier
För beviljande av utvecklingspengar har det fastställts grundförutsättningar och särskilda kriterier. Vi bedömer alla ansökningar utifrån dessa kriterier. Dessutom beaktar vi att organisationerna är av olika typ och storlek och i olika skeden av utvecklingsarbetet med arbetsmiljöledning.
Grundförutsättningar:
- Projektmålet är förenligt med det allmänna målet för arbetslivsutvecklingspengar.
- Budgeten har upprättats enligt finansieringsvillkoren och i planeringen av projektet har de risker som projektet medför förutsetts. Det väsentliga är att självfinansieringsandelen för projektet är tillräcklig. Kevas finansiering kan täcka högst 50 procent av totalkostnaderna.
- Projektet är genomförbart, dvs. det är möjligt att nå projektmålen genom planerade åtgärder och sakkunskap. De risker som projektet medför har förutsetts.
Om sökanden inte uppfyller grundförutsättningarna utan endast en del av dem, äventyras beviljandet av finansiering.
Särskilda kriterier:
1) Ett motiverat behov som anknyter till organisationens strategiska mål och ledningssystem:
- Behovet av utvecklingsarbete uppstår ur organisationens mål.
- Ledningsgruppen eller en medlem i gruppen (för en organisation, en sektor eller motsvarande) har en tydlig roll i styrningen eller utvärderingen av projektet.
2) Den eftersträvade förändringen och den uppskattade effekten i organisationen:
- Projektet skapar inlärningsbehov.
- Det har fastställts kriterier, mått och en utvärderingsprocess för hur väl projektet har lyckats.
- Projektet har nyhetsvärde i den egna organisationen och en plan på hur resultaten ska förankras.
3) Uppskattad mer omfattande effekt på arbetslivsutvecklingen i den offentliga sektorn samt nätverkssamarbete
- I projektet har det bedömts hur andra organisationer kan utnyttja resultaten.
- Projektorganisationen har nätverk i vilka projektet kan göras mer känt och resultaten spridas.
- Projektet kan ha nyhetsvärde i andra organisationer.
10 Hur och när väljs de finansierade projekten?
Beslut om vilka projekt som ska finansieras fattas av Kevas vice verkställande direktör på framställan av ett expertråd. Expertrådet består av experter från Keva.
Beslut om vilka organisationer som beviljats finansiering i samband med ansökningsomgången på våren skickas vecka 25 till alla organisationer som ansökt om utvecklingspengar. Alla sökande organisationer får dessutom motiveringar till beslutet i ett separat meddelande. Keva betalar den beviljade finansieringen på en gång. Närmare anvisningar skickas tillsammans med beslutet.
11 Vad innebär stöd för nätverkande under projekttiden?
Keva stöder projektorganisationernas inbördes nätverkande. För detta använder vi arbetsplattformen Teams. Under projekttiden sammanträder vi dessutom via Teams på aktuella webbträffar om utvecklingspengar varje månad samt på projektmöten tre gånger per år. Träffarna är gemensamma för alla pågående projekt.
Efter vårens ansökningsomgång ordnas träffar om utvecklingspengar 6.9. och 1.11. kl. 14–14.30. Projektmöte hålls 4.10.2023 kl. 13–15. Dessutom ordnar vi i augusti ett inledande möte för nya projekt som beviljats finansiering.
12 Hur ska det rapporteras om projektet och användningen av pengarna?
I finansieringsvillkoren för arbetslivsutvecklingspengar bestäms hur projektorganisationerna ska rapportera om användningen av pengarna. Närmare rapporteringsanvisningar skickas till de organisationer som beviljats finansiering.
Om projektet pågår över ett år ska projektorganisationen skicka en mellanrapport till Keva omkring ett år från att projektet inletts. Projektorganisationen ska skicka en slutrapport inom två månader från att projektet avslutats. Närmare anvisningar om rapporteringen finns i de anvisningar som lämnas i samband med finansieringsbeslutet.
I mellanrapporten ges en koncis beskrivning av projektet och budgeten i den aktuella situationen och de mest betydande förändringarna. Slutrapporten fokuserar på de centrala förändringarna, resultaten och produkterna. Därtill beskrivs i slutrapporten till hurdana utgifter kostnaderna hänförs.
13 Vem äger projektresultaten och vad innebär det att sprida dem?
Enligt finansieringsvillkoren för arbetslivsutvecklingspengar förbinder sig projektorganisationen att göra projektet mer känt och sprida resultaten av det. Projektorganisationen äger det resultatmaterial som uppstått under projektet (resultat, produkter och material). Keva har rätt att använda och vidareutveckla det resultatmaterial som tagits fram under projektet på det sätt som Keva finner bäst.
Resultaten kan spridas genom organisationens egen webbplats och egna nätverk och i samarbete med Keva. På vår webbplats publicerar vi projektbeskrivningar och kontaktuppgifter för alla de projekt som beviljats finansiering. En sammanfattning av respektive projekt och projektorganisationernas resultatmaterial publiceras efter att projektet avslutats. Projekten kan också presenteras i samband med våra evenemang. Vi lyfter gärna fram projekten och projektresultaten vid våra evenemang och på sociala medier. Om detta avtalar vi separat med projektorganisationerna.
Den organisation som beviljats arbetslivsutvecklingspengar säkerställer att Keva nämns som finansiär i publikationerna och resultaten av projektet. För detta ändamål används Kevas logotyp som i mån av möjlighet kompletteras med texten ”Keva stöder projektet med arbetslivsutvecklingspengar”. Logotyperna placeras i följande ordning: först logotypen för projektets ägare och Kevas logotyp som sist.
Läs mer om ägande- och immaterialrättigheter i finansieringsvillkoren för arbetslivsutvecklingspengar.
Finansieringsvillkor för Kevas arbetslivsutvecklingspengar.pdf (167 kb)14 Sekretess
Keva är en i offentlighetslagen avsedd myndighet och den lagen tillämpas på Kevas verksamhet. En ansökan om arbetslivsutvecklingspengar som lämnats in till Keva och slutrapporten är i regel offentliga dokument. Dokumentet blir i allmänhet offentligt när Keva har mottagit det. Ett offentligt dokument kan innehålla sekretessbelagda delar. Sådana dokument är dock inte i sin helhet sekretessbelagda om uppgifterna kan lämnas så att de sekretessbelagda delarna inte blir offentliga. Sekretessgrunderna anges i 24 § i offentlighetslagen. De sekretessbelagda punkterna ska antecknas i ansökningsblanketten och slutrapporten.
Arbetslivsutvecklingspengar 2018-2022
Arbetslivsutvecklingspengar 2022
År 2022 finansierar vi projekt för utveckling av arbetslivet som genomförs i kommuner, samkommuner, samkommuner för social- och hälsovård, kommunala aktiebolag, landskap, välfärdsområden och den evangelisk-lutherska kyrkan.
Ansökningstiden för arbetslivsutvecklingspengar 2022 har gått ut den 3 juni kl. 16.
Kevas meddelande (på finska): Keva beviljade 600 000 euro i arbetslivsutvecklingspengar till 22 projekt inom kommunsektorn och kyrkan
Anvisningar för ansökan 2022, grunderna för beviljande och finansieringsvillkoren finns nedan:
arbetslivsutvecklingspengar-2022.pdf (185 kb) Kevas finansieringsvillkor-for-arbetslivsutvecklingspengar-2022.pdf (3180 kb)Projekt som beviljas arbetslivsutvecklingspengar 2022
Esboregionens samkommun för utbildning Omnia (75 000 euro)
Työyhteisötaidoilla työhyvinvointia
Samkommunen för utbildning i Södra Karelen, Saimaan ammattiopisto Sampo (35 000 euro)
TIIMI KANTAA!
Mellersta Nylands social- och hälsovårdssamkommun (40 000 euro)
Henkilöstökokemuksen mittaamisella kohti parempaa työkykyjohtamista
Lakeuden Etappi Oy (15 000 euro)
Kiertotalous muutoksessa: osaamisen varmistaminen muuttuvissa tilanteissa
Villmanstrands stad (17 000 euro)
Lappeenrannan kaupungin työkykyjohtamisen tuotteisto
Laukas kommun (30 000 euro)
POLKU - Ennakoivaa työkyky- ja työurajohtamista Laukaassa
Limingo kommun (33 000 euro)
Meidän Stepit - Ennakoivan työkyvyn havaitsemisen, johtamisen ja tukemisen askelmerkit
S:t Michels stad (11 000 euro)
TYKKI-hanke – tehoa ja uudistusta työkykyjohtamiseen
Muonio kommun (10 000 euro)
Hyvinvoiva työntekijä, hyvinvoiva kuntaorganisaatio – työntekijöiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen
Pirkanmaan Voimia Oy (40 000 euro)
Voimia työkykyyn
Polkka - Pohjois-Karjalan tukipalvelut oy (55 000 euro)
Polkka 2.0 - työntekijäkokemus ja yhtenäinen yrityskulttuuri hyvinvointialuemuutoksessa
Rautavaara kommun (15 000 euro)
Ennakoivalla työkyvyn ja työuran johtamisella kohti innostavaa työtä!
Rovaniemi stad (18 000 euro)
Sairaspoissaoloista ennakoivaan työkykyjohtamiseen
Savolax samkommun för utbildning, Sakky (12 000 euro)
Sujuvaa aivotyötä Sakkyssa
Nyslotts stad (15 000 euro)
Varhaiskasvatushenkilöstön hyvinvointiosaamisen kehittämishanke
Somero stad (20 000 euro)
Juttu tääl onnistuu - Yhteisöllinen Somero
Taivalkoski kommun (25 000 euro)
Hyvinvointia työhön ratkaisukeskeisen työnohjauksen avulla Taivalkosken kunnassa
Tammerfors stad, sysselsättnings- och tillväxttjänster (45 000 euro)
DOT - dataa, osaamista ja työhyvinvointia
(Nyheten har ändrats 15.9.2022: Tammerfors stad tar inte emot den beviljade projektfinansieringen)
Turun Kaupunginteatteri Oy (27 000 euro)
Turun Kaupunginteatterin työhyvinvointiohjelma
Vanda stad (42 000 euro)
Työkykyjohtamisen avaintekijät Vantaan ja Keravan työllisyyspalveluissa
Vanda kyrkliga samfällighet (10 000 euro)
Johtamisen kehittäminen - hyvinvoiva henkilöstö
Övertorneå kommun (10 000 euro)
Työkyky keskiössä unohtamatta työuran johtamista
Arbetslivsutvecklingspengar 2021
År 2021 finansierar vi projekt för utveckling av arbetslivet i kommuner, samkommuner, samkommuner för social- och hälsovård, kommunala aktiebolag och kommunkoncerner samt kyrkan.
Ansökningstiden har gått ut 28.5.2021 kl. 16. Vi har meddelat finansieringsbesluten på 18 augusti 2021.
Kevas meddelande: Keva beviljade 500 000 euro i arbetslivsutvecklingspengar till 21 projekt i kommunsektorn och kyrkan
Anvisningar för ansökan 2021, grunderna för beviljande och finansieringsvillkoren finns nedan:
Arbetslivsutvecklingspengar 2021.pdf (150 kb) Kevas finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar.pdf (3180 kb)Projekt som beviljas arbetslivsutvecklingspengar 2021
Asikkala kommun (10 000 euro)
Asikkalan työhyvinvoinnin sankarit -hanke
Karlö kommun (15 000 euro)
Yhteisölliseksi osaajaksi vahvuuksien voimalla
Hollola kommun (20 000 euro)
Hybridityöllä hyvinvointia
Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy (40 000 euro)
KAMKn voittamisen polku - Coaching kulttuurin rakentaminen ammattikorkeakouluun
Kauhajoki stad (20 000 euro)
Yhteistoiminnalla työhyvinvoinnin kasvuun yli toimialarajojen
Kemin Satama Oy (10 000 euro)
Työkyvyn kehittämistä ketterästi
Mellersta Finlands sjukvårdsdistrikt (10 000 euro)
Huolesta hyvään ja turvalliseen arkeen
Laihela kommun (10 000 euro)
Ennakoivan työkykyjohtamisen toimivat mallit käyttöön
Lappo stad (30 000 euro)
Työelämätaitojen osaamismerkit - Lapuan kaupungin malli
Lappo domkyrkoförsamling (20 000 euro)
Elinkaaripalvelulla asiakasarvoa ja työhön uutta yhteistä kipinää
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä (15 000 euro)
Hyvinvoiva osaaja organisaation voimavarana
Uleåborgs stift (10 000 euro)
RatKee -ratkaisukeskeinen, ennaltaehkäisevän konsultoinnin hanke
Uleåborg Stadsteater Ab (30 000 euro)
Kulisseista parrasvaloihin: työhyvinvointia teatteriin
Samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i Norra Karelen, Siun sote (50 000 euro)
Hyvinvoiva siunsotelainen - kriittinen menestystekijä
Puro Tekstiilihuoltopalvelut Oy (10 000 euro)
Ohjelma ikääntyvien työntekijöiden tukemiseksi
Seinäjoki församling (30 000 euro)
TyKillä voimaa ja iloa työhön
Siun työterveys Oy (15 000 euro)
Virtuaalinen oppimisympäristö uuden työterveyshoitajan osaamisen kehittäjänä
TeeSe Botnia Oy Ab (15 000 euro)
Vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta työkykyjohtamiseen
Nylands förbund (75 000 euro)
Maakuntien liitot: Yhdessä oppien ja kehittyen
Vanda stad (45 000 euro)
Kestävä työkyky - mielen hyvinvoinnin palvelujen edistäminen
Viitasaari stad (20 000 euro)
Tietoa, taitoa ja tahtoa mielen tukemiseen
Arbetslivsutvecklingspengar 2020
Ansökningstiden för arbetslivsutvecklingspengar 2020 har gått ut. Beslut om vilka organisationer som beviljats finansiering: Keva beviljade 500 000 euro i arbetslivsutvecklingspengar till 17 projekt inom kommunsektorn och kyrkan
Projekt som beviljats arbetslivsutvecklingspengar 2020
Samkommunen för Södra Österbottens sjukvårdsdistrikt, Potilashoidon tuki- ja huoltopalvelut (25 000 euro)
POVERA -hanke, tyhyä yhdessä
S:t Karins stad (30 000 euro)
Mieli työssä – työ mielessä
Kyrkans centralfond, Kyrkans servicecentral (30 000 euro)
Kohti työyhteisön itseohjautuvuutta ja valmentavaa johtajuutta Kirkon palvelukeskuksessa
Kontiolax kommun (10 000 euro)
Henkilöstö rohkeana ratkaisijana hyvinvoinnin haasteissa
Lempäälä kommun, Ruokapalvelut (20 000 euro)
Ammattikeittiöakatemia tehokkuutta, työkykyä ja osaamista turvaamassa
Muhos kommun (15 000 euro)
Uusien digitaalisten ratkaisujen avulla parempaa vaikuttavuutta ihmisten johtamistaitojen kehittämiseen
Uleåborg stad (35 000 euro)
Hyvinvointipalvelut: Itseohjautuvuudesta tehokkuutta Oulun kaupungin kotihoidossa ja suun terveydenhuollossa
Pertunmaa kommun (10 000 euro)
Elävällä strategiatyöllä tuloksellinen palvelutuotanto ja kauaskantoinen työhyvinvointi Pertunmaan kunnassa
Samkommunen för Birkalands sjukvårdsdistrikt, Tammerfors universitetssjukhus, Teho-osasto/Toimialue 7 (30 000 euro)
Teholle virtaa - työidentiteettien vahvistamisella parempaa vuorovaikutuskulttuuria ja resilienssiä
SASKy koulutuskuntayhtymä (20 000 euro)
Yhdessä
Siilinjärvi kommun (gemensamt projekt med Varkaus stad) (25 000 euro)
Tiedolla tulokselliseen työterveysyhteistyöhön
Sotkamo kommun (25 000 euro)
Arki-innovatiivisuudella ohjautuvuutta Sotkamoon
Åbo stad (50 000 euro)
Asiakaslähtöisen kehittämisen verkosto julkisorganisaation kulttuurisen muutoksen tukijana
Vaalijalan kuntayhtymä (30 000 euro)
Hurraa, nyt luodaan työurraa!
Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy (65 000 euro)
Monikulttuurisuus valmiuksien kehittäminen ja erityisryhmien integroiminen Vanttiin perehdytyksellä
Ylivieska stad (gemensamt projekt med kommunerna Haapavesi, Nivala och Kärsämäki) (45 000 euro)
Yksin on vaikea kehittää; yhdessä saamme enemmän aikaan
Ylöjärvi stad (35 000 euro)
ESKO Esimieskoulutusohjelma - arvostavalla vuorovaikutuksella tuloksellista esimiestyötä
Arbetslivstvecklingspengar 2020 teman och bedömning
Arbetslivsutvecklingspengar 2020 teman och bedömning.pdf (143 kb)Läs mer om ägande- och immaterialrättigheter i finansieringsvillkoren för arbetslivsutvecklingspengar: Kevas finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar 2020.pdf (3180 kb)
Projekt som beviljats arbetslivsutvecklingspengar 2019
Esbo stad, hemvård
Ändringsagent – nytt sätt att leda ändringar med starkt stöd av chefer och personalens representant
Hausjärvi kommun
Coaching inom arbetsmiljöledning i Hausjärvi och Kärkölä kommun
Träskända stad
Mångfasetterad självorganisation – experimentkultur i Träskända stad
Karleby stad
Från traditionell inskolning till kontinuerligt lärande
Kotka stad, enheten för personalärenden
Mod i ett belastande liv: stärkning av den mentala hälsan i Kotka stad
Kuntien Tiera Oy
HR-verktyg för outsourcing
Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä
Gemenskaplig arbetshälsa
Lappica Oy
Distansarbete och samspel i norr
Limingo kommun
Fokus på service – Serviceorienterat ledarskap och chefsarbete som verktyg inom arbetsmiljöledning
Domkapitlet i S:t Michel stift
Som ledare i mål – Utveckling av ledarskapet i församlingarna parallellt med ändringar och färre resurser
Nokia stad
Jag identifierar i tid och agerar aktivt
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria
Riveria2025 – Utvecklingsprogram för personalens kompetens och arbetshälsa
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Övergripande verksamhetsmodell för förebyggande av våld på arbetsplatsen
Sataedu Satakunnan koulutuskuntayhtymä
Resurser – Arbetsförmåga för ny yrkesutbildning
Satakunnan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Satasairaala
Satasafety upphöjt till två
Seinäjoki stad
Förbättring av arbetshälsan och förebyggande av lång sjukfrånvaro genom proaktiv träning
Siilinjärvi kommun
Från intressebevakning till samutveckling
Nylands förbund
Arbetshälsa genom informationsergonomi
Arbetslivsutvecklingspengar 2019 - teman och bedömning
År 2019 beviljade Keva totalt 500 000 euro i arbetslivsutvecklingspengar. Det belopp som söks ska vara minst 10 000 euro och högst 50 000 euro per projekt. Särskilt effektiva och innovativa projekt kan beviljas högst 100 000 euro. Sökanden ska uppge i ansökan vilken summa som söks.
Den finansiering som Keva beviljar är endast en del av finansieringen. Projektets självfinansieringsandel ska vara minst 50 % av den totala finansieringen. I dokumentet Finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar specificeras vilka kostnader som kan räknas med i utvecklingspengar och vilka i självfinansieringsandelen.
Finansiering beviljas inte projekt som redan har startat. Projektet ska starta mellan 1.9 och 30.11.2019. Projektet får pågå högst 24 månader.
Projektet kan genomföras i samarbete med någon annan organisation i den offentliga sektorn. I detta fall söks utvecklingspengar endast av en organisation som fungerar som s.k. ansvarig organisation. Om projektet beviljas finansiering svarar den ansvariga organisationen för att förmedla all information om projektet till de andra organisationerna i det gemensamma projektet. En och samma organisation kan också skicka flera ansökningar för olika projekt. Då är det viktigt att ansökningarna samordnas inom organisationen.
Finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar
Finansieringsvillkoren för arbetslivsutvecklingspengar gäller i samband med ansökan 2019. I dokumentet Finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar beskrivs skyldigheterna för mottagaren av utvecklingspengar. Vid ansökan om utvecklingspengar ska sökanden godkänna finansieringsvillkoren som ett förpliktande finansieringsavtal. Om sökanden inte beviljas hela det ansökta beloppet träder beslutet i kraft efter att sökanden med ett e-postmeddelande har anmält att beslutet godkänts.
Den person som utses till ansvarsperson för projektet, alltså den som skickar in ansökningsblanketten, ska ha tillräckliga befogenheter vid beslutsfattandet kring projektet och ansvarar för att nödvändiga tillstånd finns.
Ansökningstiden är 1.2–31.5.2019
Ansökningstiden för arbetslivsutvecklingspengar 2019 har gått ut.
Beslut om vilka organisationer som beviljats finansiering meddelas senast vecka 35. Vi kan tyvärr inte besvara tilläggsförfrågningar förrän besluten offentliggjorts.
Valprocess och bedömningskriterier
Ansökningarna om arbetslivsutvecklingspengar bedöms av ett expertråd med Kevas experter och utomstående sakkunniga inom arbetsmiljöledning och utveckling. Beslut om vilka projekt som väljs fattas av Kevas vice verkställande direktör Tapani Hellstén på framställan av expertrådet.
Ansökningarna bedöms enligt följande valkriterier:
• Förenlighet med målen för utvecklingspengar:
o a) på vilket sätt stärker projektet arbetshälsa och strategisk arbetsmiljöledning, förebygger risken för arbetsoförmåga och främjar effektiviteten på arbetsplatserna och därigenom främjar innovativt och betydelsefullt utvecklingsarbete.
• Projektets innehåll:
o a) genomförbarhet: mål, budget, sakkunskap.
o b) planmässighet: processen för utvecklingsarbetet, innehåll, skedena för genomförande av projektet, tidtabell, organisering av utvecklingsarbetet, mätare för hur målen uppnåtts och bedömning.
o c) nyhetsvärde och innovation: ur den egna organisationens synvinkel och med tanke på andra organisationer i den offentliga sektorn.
• Projektets effektivitet:
o a) observerad och uppskattad nytta i praktiken, både för den egna organisationen och på ett mer omfattande plan.
o b) förankring av resultaten i den egna organisationen och spridning av dem i större utsträckning.
o c) nätverkssamarbete: ett samarbetsprojekt med en annan organisation i den offentliga sektorn eller nätverkssamarbete i samband med ett nätverksprojekt som finansieras av någon annan part anses vara en fördel.
• Finansiering delas ut till olika typer av projekt.
• Finansiering delas ut till arbetsgivarkunder av olika typer och olika storlek inom kommunsektorn och kyrkan.
Kommunikation om projekten och utnyttjande av resultaten
Syftet med utvecklingspengar är att sprida kunskap om det arbete som görs i den offentliga sektorn kring utveckling av arbetslivet samt att bidra till att sprida resultaten i så stor utsträckning som möjligt. En närmare beskrivning av det ansvar som mottagaren av utvecklingspengar har i detta hänseende finns i dokumentet Finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar.
På Kevas webbplats publiceras projektbeskrivningar och kontaktuppgifter för alla de projekt som beviljats finansiering. Sammanfattningar av projekten publiceras efter att de avslutats. Om projektet pågår längre än ett år lämnas en skriftlig mellanrapport till Keva senast 30.9.2020. En slutrapport om projektet ska tillställas Keva inom två månader från att projektet gått ut. De organisationer som beviljats finansiering får närmare rapporteringsanvisningar och länkar till blanketterna.
Den ansvariga organisationen sörjer för att Keva nämns som finansiär i publikationerna och resultaten av projektet. För detta ändamål används Kevas logotyp som i mån av möjlighet kompletteras med texten ”Keva stöder projektet med arbetslivsutvecklingspengar”. Logotyperna placeras i följande ordning: först logotypen för projektets ägare och Kevas logotyp som sist.
Arbetslivsutvecklingsprojekten 2018
Temat för arbetslivsutvecklingspengar 2018 var ”Tryggad arbetsförmåga genom lyckad förändringsledning”.
Digitaliseringen leder till att arbetsbeskrivningarna och uppgifterna ändras kraftigt också i den offentliga sektorn. Därtill kommer vård- och landskapsreformen under de närmaste åren att ändra organisationsstrukturerna och verksamhetsmodellerna.
Individernas och organisationernas förmåga att förnya sig är avgörande med tanke på förebyggandet av kostnader för arbetsoförmåga.
Finansiering av utvecklingsprojekten
År 2018 uppgick det totala beloppet av arbetslivsutvecklingspengar till 400 000 euro. Finansiering söktes i tre storlekskategorier: högst 10 000 euro, 20 000 euro och 50 000 euro. Finansiering var konkurrerande.
En självfinansieringsandel på 50 % krävs för projektet. Anlitande av personalen i den egna organisationen räknas inte som självfinansieringsandel.
Arbetslivsutvecklingspengar beviljas inte för rekreations- eller motionsverksamhet, enskilda evenemang, anskaffning av utrustning eller för dagtraktamenten och kostna-der för deltagarnas resor, kost och logi.
Bedömningskriterier för val av projekt
Följande kriterier tillämpades vid valet av de projekt som finansierades:
1) Förenlighet med årets tema
2) Projektets innehåll: Genomförbarhet, planmässighet, uppföljning, nyhetsvärde och innovation
3) Projektets väntade effekt: Bedöm nyttan i praktiken. Möjlighet att i större ut-sträckning utnyttja resultaten och åtgärder för att sprida dem. Nätverkssamarbete inom ramen för projektet anses vara en fördel eftersom det sprider de bästa me-toderna.
4) Finansiering delas ut till olika typer av projekt.
5) Finansiering delas ut till arbetsgivarkunder av olika typer och olika storlek inom kommunsektorn och kyrkan.
Projektstart och maximal giltighetstid
De projekt som väljades ska starta senast 1.11.2018.
Projekten får pågå i högst 24 månader.
Ansökan och valprocess
Ansökningarna bedömades av ett expertråd med Kevas experter och utomstående sakkunniga inom arbetsmiljöledning och utveckling.
Expertrådet var sammansatt enligt följande:
• Direktör för arbetslivstjänster Kati Korhonen-Yrjänheikki, Keva (ordf.)
• Koordinator för arbetslivstjänster Satu Ijäs, Keva (sekreterare)
• Arbetslivsexpert Eija-Maria Gerlander, Keva
• Kundchef Sari Huunonen, Keva
• Ledande expert Tuula Oksanen, Arbetshälsoinstitutet
• Utvecklingschef Terttu Pakarinen, KT Kommunarbetsgivarna
• Arbetslivsexpert Laura Pekkarinen, Keva
• Chefsöverläkare Tapio Ropponen Keva
• Teamchef Taina Tuomi, Keva
Beslut om vilka projekt som väljades fattade av Kevas vice verkställande direktör Tapani Hellstén på framställan av expertrådet.
Rapportering och utnyttjande av resultaten
Resultaten av projekten och användningen av finansieringen rapporteras till Keva. En slutrapport enligt en mall som Keva fastställt ska tillställas Keva senast inom två månader från att projektet gått ut.
Av projekten förutsätts engagemang och aktiva åtgärder för att utnyttja resultaten och sprida dem också utanför den egna organisationen för ett bredare bruk i den offentliga sektorn.
Keva stöder nätverkande av projekten och sprider de bästa metoderna inom ramen för det nationella utvecklingsarbetet för strategisk arbetsmiljöledning i den offentliga sektorn.
Arbetslivsutvecklingsprojekten 2018
Arkea Oy: Robotista helpotusta arkeen - Puettavien työtä keventävien robottien (Exoskeleton) kokeilu kiinteistönhoidon ja kunnossapidon tehtävissä
Hämeen ammattikorkeakoulu Oy:Työhyvinvoinnin parantaminen kognitiivisen ergonomian keinoin
Joensuu stad/Personaltjänster:Kuuntelemisesta tekoihin
Kittilä kommun: Osallisuudesta työhyvinvointia
Lempäälä kommun: Muutostukipakettimalli ja resilienssin johtaminen työkyvyn ylläpidon väleinä
Mänttä-Vilppula stad:Ylä-Pirkanmaan Työhyvinvointiohjelma ”Kunta3 - Yhteisellä kehittämisellä kohti vaikuttavaa ja hyvinvoivaa työtä”
Nylands förbund: Me Taitajat - Metataidoista luottamusta ja rohkeutta muutokseen
Palmia Ab och Tekme Oy:Muutoksen mahdollistajat -hanke
Päijät-Hämeen Laitoshuoltopalvelut Oy: Esimies valmentajana
Riihimäki stad/Tjänster för socialt välbefinnande för vuxna/Hemvård:Kolmen R:n (reiluus, rohkeus ja ripeys) kotihoitokonsepti Riihimäelle
Samkommunen för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt: Muutoskyvykkyyden kehittäminen Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirissä 2018-2019
Samkommunen för Mellersta Finlands sjukvårdsdistrikt: Työkyvyn turvaaminen masennuspotilaiden keskuudessa työterveyshuollon toiminnallisen integroinnin toimeenpanolla
Samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i Södra Savolax: Esimiesverstaassa työhyvinvointi nousuun
Södra Österbottens förbund:Valmentavalla esimiestyöllä parempaa työhyvinvointia muutoksissa
Tammerfors stift, Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland: Resilienssin arviointityökalun rakentaminen ja testaaminen kirkollisten työyhteisöjen käyttöön
Vanda stad personalcentralen: Aktiivinen toimijuus ja tulevaisuuden rakentaminen uudistuvassa Vantaassa