Arbetslivsutvecklingspengar
Arbetslivsutvecklingspengar beviljas arbetsgivare i kommunsektorn och inom kyrkan som stöd för åtgärder för att utveckla arbetslivet. Vi stöder innovativa och genomslagskraftiga projekt som stärker strategisk arbetsmiljöledning och arbetshälsa och främjar resultatinriktning och förnyelse på arbetsplatserna. Det centrala målet för utvecklingsverksamheten är att minska risken för arbetsoförmåga.
Kevas arbetslivsutvecklingspengar stöder organisationerna i deras arbete med att förankra handlingsmodellerna för och resultatet av utvecklingsverksamheten i den egna organisationens verksamhet och praxis samt att förmedla resultaten för att utnyttjas av andra organisationer.
Vi stöder också nätverkande i projekten och spridning av bästa praxis i arbetslivet.
Arbetslivsutvecklingspengar 2022
År 2022 finansierar vi projekt för utveckling av arbetslivet som genomförs i kommuner, samkommuner, samkommuner för social- och hälsovård, kommunala aktiebolag, landskap, välfärdsområden och den evangelisk-lutherska kyrkan.
Ansökningstiden för arbetslivsutvecklingspengar 2022 har gått ut den 3 juni kl. 16. Besluten meddelas vecka 34 till alla som sökt finansiering.
Vem kan söka arbetslivsutvecklingspengar?
Den som söker arbetslivsutvecklingspengar ska vara Kevas arbetsgivarkund. Också välfärdsområdena kan söka arbetslivsutvecklingspengar redan år 2022.
Arbetslivsutvecklingspengar kan sökas av arbetsgivarna i
- kommunerna
- samkommunerna
- kommunala aktiebolag
- landskapen
- välfärdsområdena samt
- den evangelisk-lutherska kyrkan.
Arbetslivsutvecklingspengar kan också sökas för gemensamma projekt. Då är det endast en organisation som söker utvecklingspengar för alla medverkande organisationers räkning. Denna ansvarsorganisation avtalar med de andra organisationerna om fördelningen av utvecklingspengar och kostnaderna mellan organisationerna. Ett gemensamt projekt kan gälla till exempel hela kommunkoncernen eller en del av den.
Utvecklingspengar kan sökas för ett projekt som är en del av ett större projekt men som inte beviljats finansiering av någon annan part. Då ska sökanden tydligt visa för vilken del av projektet Kevas utvecklingspengar söks.
En organisation som fått utvecklingspengar tidigare kan söka finansiering på nytt för ett annat projekt. Samma organisation kan också skicka en ansökan om utvecklingspengar för flera olika projekt. Det lönar sig att samordna ansökningarna i organisationen och ställa dem i prioritetsordning. Vid valet av finansierade projekt ser vi till att utvecklingspengar beviljas till organisationer av olika typ och storlek och som är i olika skeden av utvecklingsarbetet med arbetsmiljöledning.
Arbetslivsutvecklingspengar kan sökas för ett projekt som börjar inom tre månader från finansieringsbeslutet och som pågår högst 24 månader.
Hur mycket arbetslivsutvecklingspengar kan man söka och få?
År 2022 delas totalt 600 000 euro ut i arbetslivsutvecklingspengar. Det lägsta beloppet för beviljade utvecklingspengar är 10 000 euro och det högsta 75 000 euro per projekt. Sökanden ska ange i ansökan vilken summa som söks. I sitt beslut avrundar Keva det sökta beloppet automatiskt till närmaste tusen (1 000) euro.
De arbetslivsutvecklingspengar som Keva beviljar kan utgöra högst 50 procent av totalkostnaderna. Keva kan också bevilja endast en del av det ansökta beloppet. Arbetslivsutvecklingspengar betraktas inte som försäljning som sker i form av affärsverksamhet (moms 0 %).
För hurdan utvecklingsverksamhet kan arbetslivsutvecklingspengar beviljas?
Arbetslivsutvecklingspengar kan sökas för många typer av utvecklingsverksamhet. Det kan vara fråga om utveckling av
- tjänster
• serviceprocesser
• arbetsmiljöledning
• processer för arbetsförmåga
• verktyg
• utvärdering
• mått eller
• kompetens.
Utvecklingsarbetet kan handla om att bygga ett underlag för verksamhet, lägga om den befintliga verksamheten eller arbeta med helt nya innovationer och försök.
Det viktiga är att arbetet syftar till att minska risken för arbetsoförmåga hos personalen.
Vilka kostnader kan finansieras med utvecklingspengar?
I bilagan till finansieringsvillkor för Kevas arbetslivsutvecklingspengar beskrivs närmare till vilka ändamål utvecklingspengar får och inte får användas. I bilagan beskrivs också vilka kostnader som kan inkluderas i självfinansieringsandelen.
Kevas utvecklingspengar kan beviljas till ett belopp som motsvarar högst 50 % av projektets totalkostnader. Utvecklingspengar kan användas till kostnader som uppstått under projekttiden och för vilka finansiering inte fås från annat håll.
Kostnaderna kan hänföra sig till köpta tjänster såsom träning, projektarbetar- eller konsulttjänster samt kostnader för resor och logi för dessa med undantag för kilometerersättning, dagtraktamenten och måltidsersättningar.
Utvecklingspengar kan också användas till kostnader för utbildningslokaler, kostnader för marknadsföring och utnyttjande av projektet och resultatmaterialet samt kostnader för it och utrustning som är väsentliga för projektmålen.
Utvecklingspengar får inte användas till interna inköp eller anskaffningar inom mottagarorganisationen, inköp och anskaffningar av sammanslutningar som är närstående till mottagaren av utvecklingspengar eller företag som står under mottagarens bestämmande inflytande eller kostnader för användning av arbetstiden hos organisationens egen personal, kostnader för resor, kost eller logi, dagtraktamenten eller kilometerersättningar, rekreations- eller motionsverksamhet eller enskilda evenemang.
Den sökande organisationen kan räkna med i självfinansieringsandelen lönekostnader för en extra medarbetare som allokerats till projektet. Arbetstiden ska då vara minst 50 procent av heltidsarbete.
Lönekostnaderna kan räknas med också i det fall att en fast anställd person tillfälligt övergår till uppgifter som projektarbetare på viss tid inom organisationen. Då kan man i självfinansieringsandelen räkna med lönekostnaderna för personen i fråga, om tiden med projektarbetet motsvarar minst 50 % av den tidigare arbetstiden och det i stället för personen har anställts en vikarie.
I självfinansieringsandelen kan man också räkna med den egna personalens kostnader för resor, kost och logi (med undantag för kilometerersättning) i samband med projektträning e.d. samt anskaffning av utrustning och it-kostnader till den del de är väsentliga för att nå målen med projektet, om kostnaderna har uppstått under projekttiden.
I självfinansieringsandelen kan man inte medräkna kostnader för användning av arbetstiden hos organisationens egen personal eller kostnader för vikarier eller ersättare.
Finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar
Ta del av finansieringsvillkoren innan du söker arbetslivsutvecklingspengar. Vid ansökan om utvecklingspengar ska sökanden godkänna finansieringsvillkoren som ett bindande finansieringsavtal. Den person som utses till ansvarsperson för projektet ska ha tillräckliga befogenheter att fatta beslut om projektet.
I finansieringsvillkoren fastställs bland annat följande:
- skyldigheter hos mottagaren av utvecklingspengar
- finansieringsbeslutets bindande karaktär
- ändamål för utvecklingspengar
- rättigheter till projektresultaten.
Stöd för ansökan om utvecklingspengar
Keva ger stöd i att utarbeta projektplanen och fylla i ansökan.
I webbinarierna om arbetslivsutvecklingspengar fokuserar vi i synnerhet på hur ett genomslagskraftigt utvecklingsarbete byggs upp och hur detta ska beskrivas i ansökan. I webbinarierna berättar vi också på allmänt plan för hurdan utvecklingsverksamhet utvecklingspengar kan beviljas, vilka som är kriterierna och hur ansökan ska göras. Webbinarierna är avsedda för arbetsgivarorganisationer och de hålls via Teams enligt följande:
Anmälan till webbinarierna sker via Kevas webbsida över evenemang. Vi skickar en länk för deltagande till dem som anmält sig till webbinariet i fråga föregående dag.
Webbinarierna är på finska.
Önskar du få skräddarsydd sparring för din organisation?
Du kan boka tid för en timmes sparring per e-post. Skicka ett e-postmeddelande med rubriken "Työelämän kehittämisraha 2022 sparrausaika" på adressen taina.tuomi(snabel-a)keva.fi.
Ansökan – hur, var och när? Frågorna i ansökningsblanketten
Du kan ta del av frågorna i ansökningsblanketten via länken nedan. Märk väl att den pdf-fil som öppnar sig via länken inte är själva ansökningsblanketten och fungerar alltså inte som ansökan:
Vilka frågor ställs i ansökningsblanketten för arbetslivsutvecklingspengar? (pdf)
Den egentliga ansökningsblanketten finns i webbtjänsten för arbetsgivare i punkten Arbetslivsutvecklingspengar. Den som skickar ansökningsblanketten ska ha befogenhet att godkänna finansieringsvillkoren för arbetslivsutvecklingspengar som ett finansieringsavtal som är bindande för projektet. Spara först blanketten hos dig själv och fyll i den sedan. Den ifyllda ansökningsblanketten skickas till Keva via webbtjänsten för arbetsgivare.
Om du inte vet om du har behörighet till webbtjänsten för arbetsgivare eller om du inte har det, kontakta då den person på din arbetsplats som har rätt att bevilja fullmakter. Om du representerar en kyrklig organisation som inte har ett eget pensionsarrangemangnummer, kontakta i frågor som gäller ansökningsblanketten och anvisningar någon av de ovannämnda kontaktpersonerna.
Vi rekommenderar att du använder programmet Adobe Acrobat Reader när du fyller i blanketten. På så sätt säkerställs det att alla uppgifter som du skrivit in syns i ansökan. Texten ska skrivas utan tomma rader och list- och specialtecken. Bilder, webbadresser eller grafer kan inte läggas till i blanketten. Om du kopierar text till blanketten från ett annat dokument lönar det sig att först spara texten i stödprogrammet Anteckningar och sedan överföra den därifrån till blanketten. Vid frågor med öppna svarsfält i ansökningsblanketten anges det högsta tillåtna antalet tecken för respektive fält.
Keva behandlar endast de ansökningsblanketter som kommer in via webbtjänsten. Om du före ansökningstidens utgång vill ändra eller komplettera en blankett som du redan skickat, kontakta då den person som lämnar ytterligare information. Du kan helt återkalla ansökan innan ansökningstiden går ut. Återkalla den via e-post på adressen kevapalvelu(snabel-a)keva.fi, skriv ”Återkallande av ansökan om arbetslivsutvecklingspengar” som rubrik.
På vilka grunder beviljas utvecklingspengarna: urvalskriterier
För beviljande av utvecklingspengar har det fastställts grundförutsättningar och särskilda kriterier. Alla ansökningar bedöms utifrån dessa urvalskriterier. Vid valet av finansierade projekt säkerställs också att utvecklingspengar beviljas till organisationer av olika typ och storlek och som är i olika skeden av utvecklingsarbetet med arbetsmiljöledning.
Grundförutsättningar:
- Projektmålet passar ihop med det allmänna målet för arbetslivsutvecklingspengar
- Budgeten har upprättats enligt finansieringsvillkoren och i planeringen av projektet har de risker som projektet medför förutsetts. Det väsentliga är att självfinansieringsandelen för projektet är tillräcklig. Kevas finansiering kan täcka högst 50 procent av totalkostnaderna.
- Projektet är genomförbart: Det är möjligt att nå projektmålen genom planerade åtgärder och sakkunskap. De risker som projektet medför har förutsetts.
Om sökanden inte uppfyller dessa grundförutsättningar utan endast en del av dem, äventyras beviljandet av finansiering.
Särskilda kriterier:
1) Ett motiverat behov som anknyter till organisationens strategiska mål och ledningssystem:
- behovet av utvecklingsarbete uppstår ur organisationens mål
- ledningsgruppen eller en medlem i gruppen (för en organisation, en sektor eller motsvarande) har en tydlig roll i styrningen eller utvärderingen av projektet
2) Den eftersträvade förändringen och den uppskattade effekten i organisationen:
- projektet skapar inlärningsbehov
- det har fastställts kriterier, mått och en utvärderingsprocess för hur väl projektet har lyckats
- projektet har nyhetsvärde i den egna organisationen och en plan på hur resultaten ska förankras
3) Uppskattad mer omfattande effekt på arbetslivsutvecklingen i den offentliga sektorn samt nätverkssamarbete
-
- i projektet har det bedömts hur andra organisationer kan utnyttja resultaten
- projektorganisationen har nätverk i vilka projektet kan göras mer känt och resultaten spridas
- projektet kan ha nyhetsvärde i andra organisationer.
Hur och när väljs de finansierade projekten?
Beslut om vilka projekt som ska finansieras fattas av Kevas vice verkställande direktör på framställan av ett expertråd. Expertrådet har följande medlemmar:
- Jenni Ervasti, direktör för Kommun10-undersökningen, Arbetshälsoinstitutet
- Niilo Hakonen, ledande sakkunnig i arbetslivsutveckling, Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT
- Tuula Metsä, chefsöverläkare, Keva
- Hanna-Kaisa Pernaa, forskardoktor, Vasa universitet
- Laura Rinne, servicechef, Keva (ordförande)
- Riitta Sauni, professor (företagshälsovård, arbetsmedicin), Tammerfors universitet
- Maija Träskelin, projektledare, Keva
- Taina Tuomi, utvecklingschef, Keva
Beslut om vilka organisationer som beviljats finansiering skickas vecka 34 till alla organisationer som ansökt om utvecklingspengar. Alla sökande organisationer får dessutom motiveringar till beslutet i ett separat meddelande. Keva betalar den beviljade finansieringen på en gång enligt separata anvisningar som meddelas mottagaren av finansiering.
Vad innebär stöd för nätverkande under projektet?
Keva stöder projektorganisationernas inbördes nätverkande. För detta använder vi arbetsplattformen Teams. Under projekttiden sammanträder vi dessutom via Teams på aktuella webbträffar om utvecklingspengar varje månad samt på projektmöten tre gånger per år.
Efter beslutet om finansiering för år 2022 hålls träffar om utvecklingspengar 7.9, 2.11 och 7.12 kl. 14–14.30. Projektmöte hålls 5.10.2022 kl. 13–15.
Hur ska det rapporteras om projektet och användningen av pengarna?
I finansieringsvillkoren för arbetslivsutvecklingspengar bestäms i detalj hur projektorganisationerna ska rapportera om användningen av pengarna. Till de organisationer som beviljats finansiering skickas närmare rapporteringsanvisningar.
Om projektet pågår över ett år ska projektorganisationen skicka en mellanrapport till Keva om det inledande skedet av projektet före utgången av september följande år. Projektorganisationen ska skicka en slutrapport inom två månader från att projektet avslutats.
I mellanrapporten ges en koncis beskrivning av projektet och budgeten i den aktuella situationen och de mest betydande förändringarna. I slutrapporten ges en mer detaljerad beskrivning av vad som lärts av projektet, vilka de mest betydande förändringarna är jämfört med tidigare och hurdana kostnader projektet har medfört.
Vem äger projektresultaten och vad innebär det att sprida dem?
Enligt finansieringsvillkoren för arbetslivsutvecklingspengar förbinder sig projektorganisationen att göra projektet mer känt och sprida resultaten av det. Projektorganisationen äger det resultatmaterial som uppstått under projektet (resultat, produkter och material). En förutsättning för detta är att mottagaren av utvecklingspengar utnyttjar resultatmaterialet och sprider det till organisationer i den offentliga sektorn i Finland. Keva har rätt att använda och vidareutveckla det resultatmaterial som tagits fram under projektet på det sätt som Keva finner bäst.
Resultaten kan spridas genom organisationens egna nätverk och i samarbete med Keva. På vår webbplats publicerar vi projektbeskrivningar och kontaktuppgifter för alla de projekt som beviljats finansiering. En sammanfattning av respektive projekt publiceras efter att projektet avslutats. Projekten kan också presenteras i samband med våra evenemang. Vi lyfter gärna fram projekten och projektresultaten vid våra evenemang. Om detta avtalar vi separat med projektorganisationerna.
Den organisation som beviljats arbetslivsutvecklingspengar säkerställer att Keva nämns som finansiär i publikationerna och resultaten av projektet. För detta ändamål används Kevas logotyp som i mån av möjlighet kompletteras med texten ”Keva stöder projektet med arbetslivsutvecklingspengar”. Logotyperna placeras i följande ordning: först logotypen för projektets ägare och Kevas logotyp som sist.
Läs mer om ägande- och immaterialrättigheter i finansieringsvillkoren för arbetslivsutvecklingspengar.
Kevas finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar.pdf (3180 kb)Sekretess
Keva är en i offentlighetslagen avsedd myndighet och den lagen tillämpas på Kevas verksamhet. En ansökan om arbetslivsutvecklingspengar som lämnats in till Keva och slutrapporten är i regel offentliga dokument. Dokumentet blir i allmänhet offentligt när Keva har mottagit det. Ett offentligt dokument kan innehålla sekretessbelagda delar. Sådana dokument är dock inte i sin helhet sekretessbelagda om uppgifterna kan lämnas så att de sekretessbelagda delarna inte blir offentliga. Sekretessgrunderna anges i 24 § i offentlighetslagen. De sekretessbelagda punkterna ska antecknas i ansökningsblanketten.
Arbetslivsutvecklingspengar 2018-2021
Arbetslivsutvecklingspengar 2021
År 2021 finansierar vi projekt för utveckling av arbetslivet i kommuner, samkommuner, samkommuner för social- och hälsovård, kommunala aktiebolag och kommunkoncerner samt kyrkan.
Ansökningstiden har gått ut 28.5.2021 kl. 16. Vi har meddelat finansieringsbesluten på 18 augusti 2021.
Kevas meddelande: Keva beviljade 500 000 euro i arbetslivsutvecklingspengar till 21 projekt i kommunsektorn och kyrkan
Anvisningar för ansökan 2021, grunderna för beviljande och finansieringsvillkoren finns nedan:
Arbetslivsutvecklingspengar 2021.pdf (150 kb) Kevas finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar.pdf (3180 kb)Projekt som beviljas arbetslivsutvecklingspengar 2021
Asikkala kommun (10 000 euro)
Asikkalan työhyvinvoinnin sankarit -hanke
Karlö kommun (15 000 euro)
Yhteisölliseksi osaajaksi vahvuuksien voimalla
Hollola kommun (20 000 euro)
Hybridityöllä hyvinvointia
Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy (40 000 euro)
KAMKn voittamisen polku - Coaching kulttuurin rakentaminen ammattikorkeakouluun
Kauhajoki stad (20 000 euro)
Yhteistoiminnalla työhyvinvoinnin kasvuun yli toimialarajojen
Kemin Satama Oy (10 000 euro)
Työkyvyn kehittämistä ketterästi
Mellersta Finlands sjukvårdsdistrikt (10 000 euro)
Huolesta hyvään ja turvalliseen arkeen
Laihela kommun (10 000 euro)
Ennakoivan työkykyjohtamisen toimivat mallit käyttöön
Lappo stad (30 000 euro)
Työelämätaitojen osaamismerkit - Lapuan kaupungin malli
Lappo domkyrkoförsamling (20 000 euro)
Elinkaaripalvelulla asiakasarvoa ja työhön uutta yhteistä kipinää
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä (15 000 euro)
Hyvinvoiva osaaja organisaation voimavarana
Uleåborgs stift (10 000 euro)
RatKee -ratkaisukeskeinen, ennaltaehkäisevän konsultoinnin hanke
Uleåborg Stadsteater Ab (30 000 euro)
Kulisseista parrasvaloihin: työhyvinvointia teatteriin
Samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i Norra Karelen, Siun sote (50 000 euro)
Hyvinvoiva siunsotelainen - kriittinen menestystekijä
Puro Tekstiilihuoltopalvelut Oy (10 000 euro)
Ohjelma ikääntyvien työntekijöiden tukemiseksi
Seinäjoki församling (30 000 euro)
TyKillä voimaa ja iloa työhön
Siun työterveys Oy (15 000 euro)
Virtuaalinen oppimisympäristö uuden työterveyshoitajan osaamisen kehittäjänä
TeeSe Botnia Oy Ab (15 000 euro)
Vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta työkykyjohtamiseen
Nylands förbund (75 000 euro)
Maakuntien liitot: Yhdessä oppien ja kehittyen
Vanda stad (45 000 euro)
Kestävä työkyky - mielen hyvinvoinnin palvelujen edistäminen
Viitasaari stad (20 000 euro)
Tietoa, taitoa ja tahtoa mielen tukemiseen
Arbetslivsutvecklingspengar 2020
Ansökningstiden för arbetslivsutvecklingspengar 2020 har gått ut. Beslut om vilka organisationer som beviljats finansiering: Keva beviljade 500 000 euro i arbetslivsutvecklingspengar till 17 projekt inom kommunsektorn och kyrkan
Projekt som beviljats arbetslivsutvecklingspengar 2020
Samkommunen för Södra Österbottens sjukvårdsdistrikt, Potilashoidon tuki- ja huoltopalvelut (25 000 euro)
POVERA -hanke, tyhyä yhdessä
S:t Karins stad (30 000 euro)
Mieli työssä – työ mielessä
Kyrkans centralfond, Kyrkans servicecentral (30 000 euro)
Kohti työyhteisön itseohjautuvuutta ja valmentavaa johtajuutta Kirkon palvelukeskuksessa
Kontiolax kommun (10 000 euro)
Henkilöstö rohkeana ratkaisijana hyvinvoinnin haasteissa
Lempäälä kommun, Ruokapalvelut (20 000 euro)
Ammattikeittiöakatemia tehokkuutta, työkykyä ja osaamista turvaamassa
Muhos kommun (15 000 euro)
Uusien digitaalisten ratkaisujen avulla parempaa vaikuttavuutta ihmisten johtamistaitojen kehittämiseen
Uleåborg stad (35 000 euro)
Hyvinvointipalvelut: Itseohjautuvuudesta tehokkuutta Oulun kaupungin kotihoidossa ja suun terveydenhuollossa
Pertunmaa kommun (10 000 euro)
Elävällä strategiatyöllä tuloksellinen palvelutuotanto ja kauaskantoinen työhyvinvointi Pertunmaan kunnassa
Samkommunen för Birkalands sjukvårdsdistrikt, Tammerfors universitetssjukhus, Teho-osasto/Toimialue 7 (30 000 euro)
Teholle virtaa - työidentiteettien vahvistamisella parempaa vuorovaikutuskulttuuria ja resilienssiä
SASKy koulutuskuntayhtymä (20 000 euro)
Yhdessä
Siilinjärvi kommun (gemensamt projekt med Varkaus stad) (25 000 euro)
Tiedolla tulokselliseen työterveysyhteistyöhön
Sotkamo kommun (25 000 euro)
Arki-innovatiivisuudella ohjautuvuutta Sotkamoon
Åbo stad (50 000 euro)
Asiakaslähtöisen kehittämisen verkosto julkisorganisaation kulttuurisen muutoksen tukijana
Vaalijalan kuntayhtymä (30 000 euro)
Hurraa, nyt luodaan työurraa!
Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy (65 000 euro)
Monikulttuurisuus valmiuksien kehittäminen ja erityisryhmien integroiminen Vanttiin perehdytyksellä
Ylivieska stad (gemensamt projekt med kommunerna Haapavesi, Nivala och Kärsämäki) (45 000 euro)
Yksin on vaikea kehittää; yhdessä saamme enemmän aikaan
Ylöjärvi stad (35 000 euro)
ESKO Esimieskoulutusohjelma - arvostavalla vuorovaikutuksella tuloksellista esimiestyötä
Arbetslivstvecklingspengar 2020 teman och bedömning
Arbetslivsutvecklingspengar 2020 teman och bedömning.pdf (143 kb)Läs mer om ägande- och immaterialrättigheter i finansieringsvillkoren för arbetslivsutvecklingspengar: Kevas finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar 2020.pdf (3180 kb)
Projekt som beviljats arbetslivsutvecklingspengar 2019
Esbo stad, hemvård
Ändringsagent – nytt sätt att leda ändringar med starkt stöd av chefer och personalens representant
Hausjärvi kommun
Coaching inom arbetsmiljöledning i Hausjärvi och Kärkölä kommun
Träskända stad
Mångfasetterad självorganisation – experimentkultur i Träskända stad
Karleby stad
Från traditionell inskolning till kontinuerligt lärande
Kotka stad, enheten för personalärenden
Mod i ett belastande liv: stärkning av den mentala hälsan i Kotka stad
Kuntien Tiera Oy
HR-verktyg för outsourcing
Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä
Gemenskaplig arbetshälsa
Lappica Oy
Distansarbete och samspel i norr
Limingo kommun
Fokus på service – Serviceorienterat ledarskap och chefsarbete som verktyg inom arbetsmiljöledning
Domkapitlet i S:t Michel stift
Som ledare i mål – Utveckling av ledarskapet i församlingarna parallellt med ändringar och färre resurser
Nokia stad
Jag identifierar i tid och agerar aktivt
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria
Riveria2025 – Utvecklingsprogram för personalens kompetens och arbetshälsa
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Övergripande verksamhetsmodell för förebyggande av våld på arbetsplatsen
Sataedu Satakunnan koulutuskuntayhtymä
Resurser – Arbetsförmåga för ny yrkesutbildning
Satakunnan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Satasairaala
Satasafety upphöjt till två
Seinäjoki stad
Förbättring av arbetshälsan och förebyggande av lång sjukfrånvaro genom proaktiv träning
Siilinjärvi kommun
Från intressebevakning till samutveckling
Nylands förbund
Arbetshälsa genom informationsergonomi
Arbetslivsutvecklingspengar 2019 - teman och bedömning
År 2019 beviljade Keva totalt 500 000 euro i arbetslivsutvecklingspengar. Det belopp som söks ska vara minst 10 000 euro och högst 50 000 euro per projekt. Särskilt effektiva och innovativa projekt kan beviljas högst 100 000 euro. Sökanden ska uppge i ansökan vilken summa som söks.
Den finansiering som Keva beviljar är endast en del av finansieringen. Projektets självfinansieringsandel ska vara minst 50 % av den totala finansieringen. I dokumentet Finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar specificeras vilka kostnader som kan räknas med i utvecklingspengar och vilka i självfinansieringsandelen.
Finansiering beviljas inte projekt som redan har startat. Projektet ska starta mellan 1.9 och 30.11.2019. Projektet får pågå högst 24 månader.
Projektet kan genomföras i samarbete med någon annan organisation i den offentliga sektorn. I detta fall söks utvecklingspengar endast av en organisation som fungerar som s.k. ansvarig organisation. Om projektet beviljas finansiering svarar den ansvariga organisationen för att förmedla all information om projektet till de andra organisationerna i det gemensamma projektet. En och samma organisation kan också skicka flera ansökningar för olika projekt. Då är det viktigt att ansökningarna samordnas inom organisationen.
Finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar
Finansieringsvillkoren för arbetslivsutvecklingspengar gäller i samband med ansökan 2019. I dokumentet Finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar beskrivs skyldigheterna för mottagaren av utvecklingspengar. Vid ansökan om utvecklingspengar ska sökanden godkänna finansieringsvillkoren som ett förpliktande finansieringsavtal. Om sökanden inte beviljas hela det ansökta beloppet träder beslutet i kraft efter att sökanden med ett e-postmeddelande har anmält att beslutet godkänts.
Den person som utses till ansvarsperson för projektet, alltså den som skickar in ansökningsblanketten, ska ha tillräckliga befogenheter vid beslutsfattandet kring projektet och ansvarar för att nödvändiga tillstånd finns.
Ansökningstiden är 1.2–31.5.2019
Ansökningstiden för arbetslivsutvecklingspengar 2019 har gått ut.
Beslut om vilka organisationer som beviljats finansiering meddelas senast vecka 35. Vi kan tyvärr inte besvara tilläggsförfrågningar förrän besluten offentliggjorts.
Valprocess och bedömningskriterier
Ansökningarna om arbetslivsutvecklingspengar bedöms av ett expertråd med Kevas experter och utomstående sakkunniga inom arbetsmiljöledning och utveckling. Beslut om vilka projekt som väljs fattas av Kevas vice verkställande direktör Tapani Hellstén på framställan av expertrådet.
Ansökningarna bedöms enligt följande valkriterier:
• Förenlighet med målen för utvecklingspengar:
o a) på vilket sätt stärker projektet arbetshälsa och strategisk arbetsmiljöledning, förebygger risken för arbetsoförmåga och främjar effektiviteten på arbetsplatserna och därigenom främjar innovativt och betydelsefullt utvecklingsarbete.
• Projektets innehåll:
o a) genomförbarhet: mål, budget, sakkunskap.
o b) planmässighet: processen för utvecklingsarbetet, innehåll, skedena för genomförande av projektet, tidtabell, organisering av utvecklingsarbetet, mätare för hur målen uppnåtts och bedömning.
o c) nyhetsvärde och innovation: ur den egna organisationens synvinkel och med tanke på andra organisationer i den offentliga sektorn.
• Projektets effektivitet:
o a) observerad och uppskattad nytta i praktiken, både för den egna organisationen och på ett mer omfattande plan.
o b) förankring av resultaten i den egna organisationen och spridning av dem i större utsträckning.
o c) nätverkssamarbete: ett samarbetsprojekt med en annan organisation i den offentliga sektorn eller nätverkssamarbete i samband med ett nätverksprojekt som finansieras av någon annan part anses vara en fördel.
• Finansiering delas ut till olika typer av projekt.
• Finansiering delas ut till arbetsgivarkunder av olika typer och olika storlek inom kommunsektorn och kyrkan.
Kommunikation om projekten och utnyttjande av resultaten
Syftet med utvecklingspengar är att sprida kunskap om det arbete som görs i den offentliga sektorn kring utveckling av arbetslivet samt att bidra till att sprida resultaten i så stor utsträckning som möjligt. En närmare beskrivning av det ansvar som mottagaren av utvecklingspengar har i detta hänseende finns i dokumentet Finansieringsvillkor för arbetslivsutvecklingspengar.
På Kevas webbplats publiceras projektbeskrivningar och kontaktuppgifter för alla de projekt som beviljats finansiering. Sammanfattningar av projekten publiceras efter att de avslutats. Om projektet pågår längre än ett år lämnas en skriftlig mellanrapport till Keva senast 30.9.2020. En slutrapport om projektet ska tillställas Keva inom två månader från att projektet gått ut. De organisationer som beviljats finansiering får närmare rapporteringsanvisningar och länkar till blanketterna.
Den ansvariga organisationen sörjer för att Keva nämns som finansiär i publikationerna och resultaten av projektet. För detta ändamål används Kevas logotyp som i mån av möjlighet kompletteras med texten ”Keva stöder projektet med arbetslivsutvecklingspengar”. Logotyperna placeras i följande ordning: först logotypen för projektets ägare och Kevas logotyp som sist.
Arbetslivsutvecklingsprojekten 2018
Temat för arbetslivsutvecklingspengar 2018 var ”Tryggad arbetsförmåga genom lyckad förändringsledning”.
Digitaliseringen leder till att arbetsbeskrivningarna och uppgifterna ändras kraftigt också i den offentliga sektorn. Därtill kommer vård- och landskapsreformen under de närmaste åren att ändra organisationsstrukturerna och verksamhetsmodellerna.
Individernas och organisationernas förmåga att förnya sig är avgörande med tanke på förebyggandet av kostnader för arbetsoförmåga.
Finansiering av utvecklingsprojekten
År 2018 uppgick det totala beloppet av arbetslivsutvecklingspengar till 400 000 euro. Finansiering söktes i tre storlekskategorier: högst 10 000 euro, 20 000 euro och 50 000 euro. Finansiering var konkurrerande.
En självfinansieringsandel på 50 % krävs för projektet. Anlitande av personalen i den egna organisationen räknas inte som självfinansieringsandel.
Arbetslivsutvecklingspengar beviljas inte för rekreations- eller motionsverksamhet, enskilda evenemang, anskaffning av utrustning eller för dagtraktamenten och kostna-der för deltagarnas resor, kost och logi.
Bedömningskriterier för val av projekt
Följande kriterier tillämpades vid valet av de projekt som finansierades:
1) Förenlighet med årets tema
2) Projektets innehåll: Genomförbarhet, planmässighet, uppföljning, nyhetsvärde och innovation
3) Projektets väntade effekt: Bedöm nyttan i praktiken. Möjlighet att i större ut-sträckning utnyttja resultaten och åtgärder för att sprida dem. Nätverkssamarbete inom ramen för projektet anses vara en fördel eftersom det sprider de bästa me-toderna.
4) Finansiering delas ut till olika typer av projekt.
5) Finansiering delas ut till arbetsgivarkunder av olika typer och olika storlek inom kommunsektorn och kyrkan.
Projektstart och maximal giltighetstid
De projekt som väljades ska starta senast 1.11.2018.
Projekten får pågå i högst 24 månader.
Ansökan och valprocess
Ansökningarna bedömades av ett expertråd med Kevas experter och utomstående sakkunniga inom arbetsmiljöledning och utveckling.
Expertrådet var sammansatt enligt följande:
• Direktör för arbetslivstjänster Kati Korhonen-Yrjänheikki, Keva (ordf.)
• Koordinator för arbetslivstjänster Satu Ijäs, Keva (sekreterare)
• Arbetslivsexpert Eija-Maria Gerlander, Keva
• Kundchef Sari Huunonen, Keva
• Ledande expert Tuula Oksanen, Arbetshälsoinstitutet
• Utvecklingschef Terttu Pakarinen, KT Kommunarbetsgivarna
• Arbetslivsexpert Laura Pekkarinen, Keva
• Chefsöverläkare Tapio Ropponen Keva
• Teamchef Taina Tuomi, Keva
Beslut om vilka projekt som väljades fattade av Kevas vice verkställande direktör Tapani Hellstén på framställan av expertrådet.
Rapportering och utnyttjande av resultaten
Resultaten av projekten och användningen av finansieringen rapporteras till Keva. En slutrapport enligt en mall som Keva fastställt ska tillställas Keva senast inom två månader från att projektet gått ut.
Av projekten förutsätts engagemang och aktiva åtgärder för att utnyttja resultaten och sprida dem också utanför den egna organisationen för ett bredare bruk i den offentliga sektorn.
Keva stöder nätverkande av projekten och sprider de bästa metoderna inom ramen för det nationella utvecklingsarbetet för strategisk arbetsmiljöledning i den offentliga sektorn.
Arbetslivsutvecklingsprojekten 2018
Arkea Oy: Robotista helpotusta arkeen - Puettavien työtä keventävien robottien (Exoskeleton) kokeilu kiinteistönhoidon ja kunnossapidon tehtävissä
Hämeen ammattikorkeakoulu Oy:Työhyvinvoinnin parantaminen kognitiivisen ergonomian keinoin
Joensuu stad/Personaltjänster:Kuuntelemisesta tekoihin
Kittilä kommun: Osallisuudesta työhyvinvointia
Lempäälä kommun: Muutostukipakettimalli ja resilienssin johtaminen työkyvyn ylläpidon väleinä
Mänttä-Vilppula stad:Ylä-Pirkanmaan Työhyvinvointiohjelma ”Kunta3 - Yhteisellä kehittämisellä kohti vaikuttavaa ja hyvinvoivaa työtä”
Nylands förbund: Me Taitajat - Metataidoista luottamusta ja rohkeutta muutokseen
Palmia Ab och Tekme Oy:Muutoksen mahdollistajat -hanke
Päijät-Hämeen Laitoshuoltopalvelut Oy: Esimies valmentajana
Riihimäki stad/Tjänster för socialt välbefinnande för vuxna/Hemvård:Kolmen R:n (reiluus, rohkeus ja ripeys) kotihoitokonsepti Riihimäelle
Samkommunen för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt: Muutoskyvykkyyden kehittäminen Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirissä 2018-2019
Samkommunen för Mellersta Finlands sjukvårdsdistrikt: Työkyvyn turvaaminen masennuspotilaiden keskuudessa työterveyshuollon toiminnallisen integroinnin toimeenpanolla
Samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i Södra Savolax: Esimiesverstaassa työhyvinvointi nousuun
Södra Österbottens förbund:Valmentavalla esimiestyöllä parempaa työhyvinvointia muutoksissa
Tammerfors stift, Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland: Resilienssin arviointityökalun rakentaminen ja testaaminen kirkollisten työyhteisöjen käyttöön
Vanda stad personalcentralen: Aktiivinen toimijuus ja tulevaisuuden rakentaminen uudistuvassa Vantaassa