Anmälan av anställningar och årsinkomster
Arbetsgivaren anmälde de anställningar och inkomster som omfattas av OffPL direkt till Keva ännu för år 2018.
Från 1.1.2019 ska arbetsgivaren anmäla uppgifterna till inkomstregistret. Därifrån överförs de uppgifter som Keva behöver för pensionsberäkning och fastställande av pensionsavgifterna till arbetspensionssektorns intjäningssystem.
- Se anvisningen: Anmälan av anställnings- och inkomstuppgifter för anställningar som försäkrats enligt pensionslagen för den offentliga sektorn, OffPL (pdf)
Arbetsgivaren ska med löneuppgiftsanmälan anmäla uppgifterna om inkomsttagarens förvärvsinkomster och anställningar till inkomstregistret inom fem dagar från lönebetalningsdagen.
Efter att inkomstregistret införts ska du anmäla med löneuppgiftsanmälan att anställningen för en person som går i ålderspension upphör så fort som detta är känt.
- Kevas anvisningar och koder för 2019 som tillämpas efter att inkomstregistret införts och annan information finns på Kevas webbsidor över inkomstregistret.
- Du kan vid behov skicka frågor till Kevas registerteam på palvelussuhderekisteri@keva.fi.
- Om du anmäler eller korrigerar uppgifter som gäller tiden innan inkomstregistret infördes, följ Kevas tidigare anvisningar: Anställningsuppgifterna och årsinkomsterna för 2018
Mer information:
- Anställningsuppgifterna och årsinkomsterna 2018
- Nyhet: Ytterst viktigt att anställningens slutdag anmäls till inkomstregistret i tid
Inspektion av pensionsavgifterna
De uppgifter som registreras inverkar både på de pensionsavgifter som tas ut och på enskilda personers framtida pensionsbeslut, dvs. pensionsskydd. Då uppgifterna om anställningar och inkomster är korrekta går också pensionshandläggningen snabbare.
Keva granskar arbetsgivarnas avgiftsuppgifter och de uppgifter som arbetsgivarna har anmält till anställningsregistret. Syftet är att säkerställa att korrekta uppgifter registreras i Areks intjäningssystem.
- Läs mer om: Inspektioner av arbetsgivarna