Beskattning av pension

Ett separat skattekort behövs för varje pensionsslag eftersom pension beskattas på annat sätt än lön.

När du går i pension eller när familjepension börjar betalas ut till dig behöver du ett skattekort för varje pension. Beställ skattekortet från Skatteförvaltningen.

Vi kan inte betala ut pension enligt skattekort för lön. Utan skattekort för pensionsinkomst är skatten på pensionen 40 %.

Beställ skattekort för pensionsinkomst från Skatteförvaltningen

Beställ skattekort för pension från Skatteförvaltningen efter att din arbetsgivare har betalat alla dina löner och semesterpenningar fram tills pensionen börjar.

Beställ skattekortet så här:

  • Gå till MinSkatt på adressen www.skatt.fi/minskatt.
    • Uppgifterna om den nya pensionen finns färdigt ifyllda i ansökan om skattekort för de flesta av våra kunder.
    • För en del kunder har Skatteförvaltningen också gjort färdigt ett förslag till skattekort för pensionsinkomst.
    • Beställ eller bekräfta skattekortet enligt anvisningarna i MinSkatt.
  • Om du inte har möjlighet att använda MinSkatt, ring Skatteförvaltningens servicenummer 029 497 001

Skatteförvaltningen skickar skattekortet elektroniskt direkt till Keva.

Ytterligare information om beskattningen av pensionen och närmare anvisningar för ansökan om skattekort finns på Skatteförvaltningens webbplats:

Återbetalning av skatt som innehållits till ett för stort belopp

Om du inte har skaffat ett skattekort för pensionsinkomst före den första pensionsutbetalningsdagen är skatten på pensionen 40 %.

Efter att vi fått skattekortet för pensionsinkomst återbetalar vi den skatt som eventuellt innehållits till ett för stort belopp. Återbetalningen gäller dock endast skatt på pensioner som betalats ut innevarande år. Om skattekortet inte hinner komma till Keva före årsskiftet, rättar Skatteförvaltningen skatten i den slutliga beskattningen.

Beskattning av rehabiliteringspenning och rehabiliteringstillägg

Rehabiliteringspenning och rehabiliteringstillägg är beskattningsbar inkomst och du ska skaffa ett eget skattekort också för dem från Skatteförvaltningen.

  • Be om att få ett skattekort för sociala förmåner om du får rehabiliteringspenning.
  • Om du får rehabiliteringsstöd och rehabiliteringstillägg ska du be om att få ett skattekort för pension.
    • Om du ansöker om skattekort i tjänsten MinSkatt, välj då både ”Rehabiliteringsstöd” och ”Rehabiliteringstillägg” som pensionsslag.
    • Om du beställer ett skattekort av Skatteförvaltningen per telefon, be att det antecknas i skattekortet för pension att det också gäller för rehabiliteringstillägg.

Om du skickar ditt skattekort för lön till Keva innehåller vi en skatt på minst 25 % på rehabiliteringspenningen. Utan skattekort innehåller vi skatt på 20–50 % i enlighet med Skatteförvaltningens beslut. Innehållningens storlek beror då på rehabiliteringsförmånens belopp. En skatt på 40 % uppbärs på rehabiliteringstillägget om rehabiliteringstillägget inte nämns på skattekortet för pension (Skatteförvaltningens anvisning).

Efter det första betalningsåret

Efter det första året då pension utbetalats får Keva skattekortet för din pension årligen direkt från Skatteförvaltningen. Du behöver alltså inte lämna in skattekortet separat till Keva.

Om din pension eller övriga inkomster ändras väsentligt under året, kontakta Skatteförvaltningen och be att förskottsinnehållningsprocenten i ditt skattekort justeras. Skatteförvaltningen skickar det ändrade skattekortet direkt till Keva.

Höjning av skatteprocenten

Du kan höja din förskottsinnehållningsprocent enkelt i Kevas tjänst Min pension eller genom att ringa Kevas pensionsrådgivning.

Om du vill att höjningen ska börja gälla följande pensionsutbetalningsdag ska den nya skatteprocenten vara hos Keva senast två veckor före följande pensionsutbetalningsdag. Ändringar som träder i kraft i januari ska du anmäla till Keva redan en månad före utbetalningsdagen.

Årsbrev: anmälan om pensionsbeloppet under skatteåret

Du får varje år ett årsbrev med uppgifter om de pensioner som betalats ut till dig. Vi lämnar samma uppgifter till Skatteförvaltningen. Med hjälp av uppgifterna i årsbrevet kan du kontrollera de pensionsinkomster som angetts i den förifyllda skattedeklarationen.

Årsbrevet innehåller bland annat följande uppgifter:

Årsbreven skickas till kommunsektorns, kyrkans och FPA:s pensionstagare under andra hälften av december. De brev som skickas per post är framme senast på utbetalningsdagen i januari.

Till statens pensionstagare skickas årsbreven i början av januari. De brev som skickas per post är framme senast på utbetalningsdagen av statens pensioner i januari.

Om du vill få årsbrevet så snabbt som möjligt, beställ då pappersfri tjänst och elektroniska aviseringar i tjänsten Min pension. Då får du genast veta när du kan läsa årsbrevet i tjänsten Min pension och behöver inte vänta på posten.

Årsbrev i tjänsten Min pension

Alla pensionstagare kan läsa årsbrevet elektroniskt i tjänsten Min pension. Detta gäller också de personer som får ett pappersbrev.

Årsbrevet finns i punkten Mina dokument i tjänsten Min pension.

Beställ pappersfri tjänst och elektroniska aviseringar: då får du dina dokument snabbare och skonar miljön.

Tre enkla steg till pappersfri tjänst

  1. Logga in i tjänsten Min pension och kolla att din e-postadress och ditt telefonnummer är uppdaterade.
  2. Beställ pappersfri tjänst.
  3. Beställ elektroniska aviseringar till din e-post och/eller per sms.

Beskattning av pension för personer som stadigvarande bor utomlands

En pension som betalas ut från Finland beskattas på samma sätt oavsett om du bor stadigvarande i Finland eller utomlands.

Skatteprocenten, avdragen och deklarationsförfarandet är desamma som för dem som är bosatta i Finland. Nationaliteten samt skatteavtalet mellan Finland och bosättningsstaten kan dock påverka förskottsinnehållningens belopp.

Om du har bott utomlands över tre år (flyttningsåret + tre år), söker vi uppgiften om förskottsinnehållningen för pensionen när din pension ska börja.