Familjepension, alltså efterlevandepension och barnpension 
– på lätt svenska

Lättläst

Man kan söka familjepension efter att en familjemedlem har dött. 

Det lönar sig alltid att söka familjepension. Efter att du har sökt pension får du ett beslut från Keva. I beslutet står det om du får pension och hur mycket pension du får.

Den här anvisningen gäller dig om din familjemedlem har dött 1.1.2022 eller senare. Om din familjemedlem har dött tidigare, läs anvisningar på sidan Familjepension. Sidan är inte på lätt svenska.

Vem kan få familjepension, alltså efterlevandepension och barnpension?

Efterlevandepension och barnpension är familjepensioner.

Du kan få efterlevandepension

  • om du var gift eller i registrerat partnerskap med den person som dött
  • om ni var sambor och du har ett gemensamt barn under 18 år med den person som dött.

Barn under 20 år kan få barnpension.

Information om vem som kan få efterlevandepension

Du kan få efterlevandepension om följande tre saker stämmer:

  1. Du och din make var gifta eller i registrerat partnerskap.
  2. Ni hade gift er eller registrerat partnerskapet innan din make fyllde 65 år.
  3. Ni har eller hade gemensamma barn.

Om ni inte hade ett gemensamt barn måste följande fyra krav uppfyllas:

  1. Du och din make hade gift er eller ert partnerskap hade registrerats innan din make fyllde 65 år.
  2. Du var minst 50 år när din make dog. Om du var under 50 år när din make dog, hade du fått invalidpension i minst tre år.
  3. Ni hade gift er eller registrerat partnerskapet innan du fyllde 50 år.
  4. Ni hann vara gifta eller i registrerat partnerskap minst fem år innan din make dog.

Sambo har rätt till efterlevandepension om alla följande sex krav uppfylls:

  1. Din sambo dog 1.1.2022 eller senare.
  2. Du hade flyttat in på samma adress med din sambo innan sambon fyllde 65 år.
  3. Ni hade ett gemensamt barn under 18 år.
  4. Ert gemensamma barn bodde på samma adress som ni.
  5. Ni hade bott ihop minst 5 år innan din sambo dog.
  6. Du eller din sambo var inte gifta med någon annan när sambon dog.

Information om vem som kan få barnpension

Barn under 20 år kan få barnpension efter en förälder som har dött. Barnet kan få pension även om hen inte har bott hos den förälder som dött. 

Ibland kan också den efterlevande makens barn få barnpension efter den person som dött, även om barnet inte är den döda personens biologiska barn. Barn kan få pension om båda följande förutsättningar uppfylls:

  • Barnet bodde i samma bostad som den person som dött och den efterlevande maken.
  • Den efterlevande maken och den person som dött var gifta eller i registrerat partnerskap.

Barnet får barnpension tills hen fyller 20 år.

Hur mycket familjepension kan man få?

De här sakerna påverkar hur mycket familjepension, alltså efterlevandepension eller barnpension man kan få:

  • Hur mycket arbetspension den döda personen hade tjänat in.
  • Hur många barn den döda personen hade.
  • Hur mycket arbetspension den efterlevande maken själv har tjänat in. Läs mer i punkten Minskning av efterlevandepension.

Folkpension, frivilliga pensioner eller egendom påverkar inte familjepensionens storlek.

Du får noggranna uppgifter om hur mycket familjepension du får efter att du har sökt pension hos Keva.

Minskning av efterlevandepension

Din egen arbetspension kan påverka efterlevandepensionens storlek. Om din egen arbetspension är över 856,00 euro (år 2026), blir efterlevandepensionen mindre. Ju större din egen pension är jämfört med den döda personens pension, desto mindre blir efterlevandepensionen. 

Din egen arbetspension minskar inte fastän du får efterlevandepension.

På sidan Minskning av efterlevandepension finns närmare uppgifter om vem som får minskad efterlevandepension. På samma sida finns också en kalkylator som du kan använda för att räkna hur dina inkomster påverkar efterlevandepensionen. Sidan är inte på lätt svenska.

Du får veta hur mycket efterlevandepension du får efter att du har sökt pension hos Keva.

Sök familjepension så här

Sök familjepension så snart som möjligt efter att din make eller förälder har dött.

Sök pension hos Keva om den döda personen fick pension från Keva. Sök pension hos Keva också om den döda personens sista arbetsgivare var en kommun, ett välfärdsområde, staten, kyrkan, FPA, Finlands Bank eller Ålands landskapsregering.

Gör ansökan hos Keva så här

Fyll i pensionsansökan i Kevas tjänst Min pension.

  1. Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.
     
  2. Välj punkten Ansökningsärenden.

  3. Välj punkten Gör ansökan.

  4. Välj punkten Pensionsansökningar.

  5. Välj punkten Ansökan om familjepension.
    o    Fyll i en ansökan om efterlevandepension för den efterlevande maken. 
    o    Fyll i en egen ansökan om barnpension för varje barn under 20 år.

Om du inte har möjlighet att använda tjänsten Min pension kan du också söka pension med en pappersblankett. Be att få en blankett från Kevas kundtjänst. Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Skicka ansökan och bilagorna till adressen Keva, 00087 KEVA.

Du får ett beslut från Keva

Keva skickar ett beslut till dig efter att Keva har behandlat din ansökan. I beslutet står det om Keva beviljar dig efterlevandepension eller barnpension. I beslutet ser du också hur mycket pension du får.

Läs mer på sidan Pensionsbeslut på lätt svenska.

Beställ ett skattekort för pension

Du måste betala skatt på pensionen. Beställ ett skattekort för pensionsinkomst i MinSkatt. 

Läs mer om frågor som gäller skatter på sidan Utbetalning av pension på lätt svenska.

När tar familjepensionen slut?

När tar barnpensionen slut?

Barnpensionen tar slut när barnet fyller 20 år. 

Barnpensionen slutar också att betalas om barnet ges som adoptivbarn utanför familjen.

Hur länge fortsätter efterlevandepensionen? 

Efterlevandepensionen fortsätter tills vidare om efterlevandepension har betalats till dig från och med 1.1.2022 eller tidigare.

Efterlevandepensionen fortsätter tills vidare också om:

  • Du är född 31.12.1974 eller tidigare och
  • efterlevandepension betalas till dig från och med 1.2.2022 eller senare.

När tar efterlevandepensionen slut?

Makens efterlevandepension är tidsbestämd. Det betyder att den betalas ut i 10 år om:

  • Efterlevandepensionen har börjat 1.2.2022 eller senare och
  • du är född 1.1.1975 eller senare.

Pensionen kan ändå fortsätta över 10 år om dina barn är unga. Efterlevandepensionen tar slut när det yngsta barnet som får barnpension fyller 18 år.

Sambons efterlevandepension är tidsbestämd om efterlevandepensionen har börjat 1.2.2022 eller senare. Sambons efterlevandepension tar slut när det yngsta barnet som får barnpension fyller 18 år.

Efterlevandepensionen tar slut om den efterlevande maken gifter sig med någon annan innan hen fyllt 50 år.