Asiakkailta kiittäviä arvioita uudistuneesta eläkehakemuksesta

Digitalisaatio Eläkkeet Palvelut
Digitalisaatio Eläkkeet Palvelut

Omat eläketietosi -palvelua on uudistettu vanhuuseläkkeen hakemisen osalta: hakeminen sujuu nykyään entistä helpommin, sillä kaikki valmiiksi rekisteröidyt tiedot tulevat lomakkeeseen automaattisesti Kevan järjestelmästä.

Myös tiedot ulkomailla tehdyistä töistä voidaan täyttää samaan hakemukseen, eikä erillistä liitettä enää tarvita.

Vanhuuseläkehakemuksen uudistuksessa ovat olleet tiiviisti mukana myös Kevan asiakasraatilaiset, jotka pääsivät loppuvaiheessa testaamaan hakemuksen tekemistä käytännössä. Heidän arvionsa mukaan uudistettu hakemus on varsin toimiva.

- Eläkkeen hakeminen sujui palvelussa oikein ketterästi. Se tuntui aika simppeliltä, vaikka olen yleensä aika onneton tietokoneiden kanssa, nauraa Helka Leino.

- Myös tekstiviesti-ilmoituksen tilaaminen oli tuttua jo entuudestaan, sillä olen itse tilannut sen eläkettä hakiessani. Eläkkeeni alkoi 1.11. ja sitä ennen vietin viimeisiä lomapäiviä.

Titta Putus-Hilasvuori arveli etukäteen, että testaaminen sujuu näppärästi, sillä Omat eläketietosi -palvelu on ollut hänellä käytössä jo ennenkin. Hän kehuu uudistusta hyväksi, mutta olisi kaivannut hiukan lisää opastusta.

- Joissakin kohdissa termien selitykset ja lisäohjeet olisivat tehneet olon varmemmaksi hakemusta täyttäessä. Eläkkeen hakeminen on iso asia, johon voi kaivata asiantuntijan apua, elokuun alussa eläkkeelle jäänyt Putus-Hilasvuori sanoo. Kevan asiakaspalvelussa opastetaankin tarvittaessa eläkehakemuksen jättämisessä.

Molemmat rouvat pitävät asiakasraatitoimintaa hyvänä ideana ja mukavana ajanvietteenä.

- Tuntuu luontevalta, että entisenä historian ja yhteiskuntaopin opettajana jatkan eläkkeellä ollessani vaikuttamista asiakasraadissa. Mukavaa, että on tekemistä vapaaehtoistoiminnan lisäksi, Putus-Hilasvuori tuumaa.

Uudistunut palvelu otettu vastaan hyvin

Uudistunutta palvelua käyttäneet ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan. Joitakin kehittämisehdotuksiakin on tullut, ja ne otetaan huomioon palvelun jatkokehittämisessä.

Palvelusta sanottua:

”Hakemus oli todella helppo täyttää ja lähettää, vastaanottokuittaus tuli välittömästi puhelimeen.”

”Esitäytetty lomake erinomainen. Hakemus on laadittu selkeäksi ja helposti täytettäväksi. Palautteen saa välittömästi, jos jotain jää täyttämättä.”

”Hakeminen hoitui hyvin vaivattomasti. Hienoa että on tällaiset systeemit. Odottelen vastausta.”

”Selkeät kysymykset ja hyvin toimiva sivusto.”

”Hakemuksen tekeminen on hyvin käyttäjäystävällistä! Kiitos!”

”Kiitos myös Kevan virkailijan ohjauksesta lomakkeen täyttöön ja lähettämiseen."