Kunderna berömmer den förnyade pensionsansökan

Digitalisering Keva Tjänster
Digitalisering Keva Tjänster

Tjänsten Dina pensionsuppgifter har ändrats i fråga om ansökan om ålderspension. Nu går det ännu lättare än tidigare att ansöka eftersom alla färdigt registrerade uppgifter fylls i automatiskt på blanketten direkt från Kevas system. Också uppgifterna om arbete utomlands kan fyllas i på samma ansökan och ingen separat bilaga behövs längre.

Också medlemmarna i Kevas kundråd har aktivt deltagit i utvecklingen av ålderspensionsansökan. På slutrakan fick de testa ansökan i praktiken. Enligt dem fungerar den förnyade ansökan väldigt bra.

- Det gick verkligen lätt att söka pension i tjänsten. Det kändes rätt enkelt trots att jag i allmänhet är ganska dålig på datorer, säger Helka Leino.

- Också beställningen av sms-meddelande var bekant sedan tidigare eftersom jag beställde tjänsten när jag själv sökte pension. Min pension började den 1 november och före det höll jag mina sista semesterdagar.

Titta Putus-Hilasvuori tänkte på förhand att testningen antagligen kommer att gå bra eftersom hon har använt tjänsten Dina pensionsuppgifter redan tidigare. Hon berömmer förnyelsen, men hade ändå önskat få lite mer handledning.

- I vissa punkter kunde termerna ha kunnat förklaras, och tilläggsanvisningar skulle ha underlättat ifyllandet. Att söka pension är en stor sak och man kan ha behov av experthjälp, säger Putus-Hilasvuori som gick i pension i början av augusti. Kevas kundbetjäning hjälper därför vid behov med att göra pensionsansökan.

 Båda medlemmarna i kundrådet anser att verksamheten är en god idé och bra tidsfördriv.

- Jag tyckte det föll sig naturligt att jag i egenskap av pensionerad lärare i historia och samhällslära kan fortsätta att påverka i kundrådet. Det är trevligt att också ha annat att göra utöver frivilligverksamhet, säger Putus-Hilasvuori.

Den förnyade tjänsten har fått ett bra mottagande

 Användarna har tagit väl emot den förnyade tjänsten. Vi har också fått utvecklingsidéer som kommer att beaktas när tjänsten utvecklas vidare.

 Respons på tjänsten:

”Det var verkligen lätt att fylla i och skicka ansökan. Jag fick omedelbart meddelande till mobilen om att ansökan mottagits.”

 ”Den förifyllda blanketten är utmärkt. Ansökan är tydlig och enkel att fylla i. Tjänsten meddelar direkt om någon uppgift inte har fyllts i.”

 ”Ansökan gick mycket smidigt. Fint med ett sådant här system. Jag väntar på svar.”

 ”Tydliga frågor och en välfungerande webbplats.”

 ”En mycket användarvänlig ansökan! Tack!”

 ”Tack till Kevas rådgivare som hjälpte med att fylla i och skicka blanketten.”