Yhteistyöllä vaikuttavia digipalveluita

Digitalisaatio Palvelut
Digitalisaatio Palvelut

Kevassa kehitetään pitkäjänteisesti digitaalisia työelämäpalveluita työnantajille. Lähtökohtana on entistäkin asiakaslähtöisempi palvelukehitys ja aidosti lisäarvoa tuottavat palvelut. Kuluneen vuoden aikana tavoitetta kohti on otettu onnistuneita harppauksia: työnantaja-asiakkaille on avattu sekä täysin uudenlaisia palveluita että kehitetty jo olemassa olevaa palvelutarjontaa asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. Pidemmän aikavälin tavoite on kirkas: työkyvyttömyysriskien ja -kustannusten alentaminen.

Onnistuneen kehitystyön takana on iso joukko kevalaisia ja syvällistä asiantuntemusta, tietoa ja taitoa. Lisäksi yhteistyö asiakkaiden kanssa on ollut tiivistä: rohkeat palvelukokeilut ja -pilotit, syvälliset data-analyysit ja asiakaspalautteet ovat arvokasta pääomaa palvelujen kehittämisessä.

Digitaalisen palvelukehityksen kärjet

Syksyllä kunnan ja kirkon työnantajien käyttöön avattiin Kyselypalvelu, jonka avulla asiakkaat voivat itsenäisesti tehdä Kevan tarjoamia työhyvinvointikyselyjä ja löytää mittareita työhyvinvoinnin sekä työkykyjohtamisen arviointiin ja seurantaan. Palvelu on otettu ilolla vastaan: tyytyväisiä käyttäjiä on syksyn aikana ollut paljon.

Oppimisympäristö on hiljattain kaikille asiakkaille avattu täysin uusi palvelu. Se tarjoaa laadukkaita oppimiskokonaisuuksia itsenäiseen verkko-opiskeluun kaikille Kevan työnantaja-asiakkaille. Oppimisympäristössä asiakas voi ajasta ja paikasta riippumatta opiskella strategiseen työkykyjohtamiseen liittyviä asioita ja kehittää oman organisaationsa toimintaa. 

Avaintiedot-palvelusta työnantaja-asiakkaat saavat tietoa siitä, millaisia kustannuksia työkyvyttömyys aiheuttaa, mihin kustannukset kohdentuvat ja mitä ilmiöitä on työkyvyttömyyden taustalla. Tietoja on mahdollista verrata muihin vastaaviin organisaatioihin, ja palvelussa on lukuisia porautumismahdollisia esimerkiksi ammatin perusteella.  Avaintiedot on tällä hetkellä kaikkien kunta-asiakkaiden käytössä. Vuoden 2020 aikana palvelu laajenee evankelisluterilaisen kirkon organisaatioihin sekä valtion virastojen käyttöön.

- Näiden lanseerausten jälkeen Avaintiedot on selkeästi Suomen suurin työkykyjohtamisen tietopalvelu, kun sitä mitataan aineiston määrällä ja kattavuudella, kertoo Kevan digitaalisista palveluista vastaava palvelupäällikkö Toni Pekka.

Työkykypolkuja-oppimispeli julkaistaan työnantajille alkuvuoden aikana. Oppimispelissä työterveyshuolto, esimies ja HR tekevät yhdessä ratkaisuja osatyökyvyttömän työntekijän työssä jaksamisen mahdollistamiseksi. Pelissä oppii, miten osatyökykyistä voi tukea, ja peli antaa tietoa työkyvyttömyyden kustannuksista sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta. 

Palvelukehitys on jatkuvaa työtä

Digitaalisiin palveluihin panostetaan Kevassa myös jatkossa:

- Työskentelemme jatkuvan kehitysmallin mukaisesti. On tärkeää, että ihmislähtöisessä työssä asiat voidaan pilkkoa pienemmiksi tehtäviksi, sillä isot maalit saattavat olla vuosienkin päässä. Kaikkia palveluitamme kehitetään jatkuvasti, joten emme ole koskaan lopullisesti valmiita, Toni Pekka jatkaa.

Asiakasymmärrystä hyödynnetään palvelujen kehittämisessä, ja sysäys digitaalisen palvelun kehittämiselle tulee aina asiakkaiden tarpeista. Työnantajapalvelut kasvattavat asiakasymmärrystään hankkimalla tietoa useista eri lähteistä, jotka kerätään yhteen, tarkoituksena ymmärtää entistä syvemmin asiakkaiden tarpeita ja tarjoamaan ratkaisua juuri oikealla hetkellä. 

- Pyrimme hyödyntämään palvelujen tuottamaa tietoa vastuullisesti. Tulevaisuudessa yhdistelemme paljon tietoa. Tämän tiedon pohjalta voimme kertoa asiakkaalle, miltä heidän tilanteensa näyttää ja mitä sen pohjalta pitäisi tehdä.

Palveluita tulee myös uusille asiakasryhmille, kuten lähiesimiehille.