Petri Suutarinen, fastighetsdirektör: ”Keva uppmuntrar personalen att utbilda sig”

Karriärberättelse
Karriärberättelse

För första gången jobbade jag på Keva 1998 - 2004. Jag var först projektchef och ansvarade för byggande av nya placeringsfastigheter. När allt fler nybyggen blev färdiga byttes min titel till fastighetschef.

Petri SuutarinenSedan arbetade jag tio år i privatsektorn. Jag arbetade i två stora byggföretag: som regionchef i det ena och som enhetschef i det andra. Senare bildade jag en egen konsultbyrå.

Varje gång som jag har bytt arbetsplats har det betytt ett steg framåt både professionellt och med tanke på kompetensen. När min tidigare chef på Keva gick i pension och posten som fastighetschef lediganslogs, tänkte jag att jag i den uppgiften kan använda allt det know-how som jag dittills hade samlat på mig.

Keva uppmuntrar personalen att utbilda och utveckla sig på fortlöpande basis. Genom arbetsarrangemang säkerställer man att det är möjligt att också delta i längre kurser. I min enhet deltog anställda i fjol i mycket krävande kurser och en del har till och med avlagt yrkesexamina.  

Själv anser jag att uppgifterna inom fastighetsenheten och placering är så mångsidiga att man också via arbetet kan utvecklas och lära sig nytt, utan att egentliga kurser nödvändigtvis behövs. Jag ansvarar för ledningen av fastighetsenheten med 20 anställda, och det är ett teamarbete. Det är nu min huvudsakliga uppgift. Jag ansvarar också för att välja vilka nya placeringsobjekt som ska granskas samt ger och bedömer offerter. Jag upplever också att utvecklingen av enhetens verksamhet är på mitt ansvar som chef.

Jag behöver inte resa så värst mycket eftersom nästan 70 procent av Kevas fastigheter är belägna i huvudstadsregionen.

Om du överväger att söka jobb hos Keva kan jag ge dig ett tips: Fundera inte för länge utan ansök direkt!