Reija Hyvärinen

Kevan viestintä- ja sidosryhmäyksikön johtaja, joka vastaa myös Kevan brändistä ja vastuullisuudesta. Intohimona coaching ja viestinnän strateginen johtaminen.

Tarkkana nyt: asiantuntijat vai naapurin Mara?

Mobiilin mediamaailman sisällöt ovat täynnä tauhkaa ja huutoa. Somevirroissa päälle vyöryvät mainokset ja kissavideot. Vuorokauden mittaiset kohut hautaavat asialliset uutiset näkymättömiin. Laatumedian levikit laskevat.

Työeläkealan viestijälle tämä ei ole helppo tilanne. Työeläkejärjestelmä on hyvinvointiyhteiskunnan taustalla hiljaa jyskyttävä pumppu, jossa on paljon verrattain vaikeita yksityiskohtia ja numeroita. Yksittäinen kansalainen kiinnostuu eläkkeistä karkeasti ottaen noin viisi vuotta ennen oman eläkeiän alkamista. Eli varsin myöhään.

Otsikoissa tilaa saavat eläkepommit ja eläkerahastojen miljardit, mutta itse järjestelmän kestävyyden ja upean muuntautumiskyvyn avaaminen ei onnistu ihan parilla lauseella. Vaikka sitä koko ajan silti yritetään.

Kevan viestinnässä mietimme siksi jatkuvasti: mitä viestinnällä halutaan saada aikaan ja miten? Tavan vuoksi on turha lisätä kohinaan lisää sisältöä.

Asiantuntija kaipaa sanoittajaa

Samaan aikaan maailma muuttuu monimutkaisemmaksi, ratkottavat ongelmat yhä pirullisemmiksi ja yksikään yritys, laitos tai johtaja ei voi olla kaikkien alojen osaaja. Asiantuntijoiden merkitys organisaatioissa kasvaa, sillä juuri he ovat kovimpia syväosaajia ja ratkaisujen löytäjiä.

Tämä pitää viestinnässä saada esille. Kokemukseni mukaan oman asiantuntemuksen sanoittaminen ei ole asiantuntijoille itsestään selvää ja helppoa. Valmennusta, rohkaisua ja ihan suoraa apuakin sanoittamiseen tarvitaan.

Siksi yksi Kevan viestinnässä tekemämme valinta on auttaa asiantuntijoita sanoittamaan omaa osaamistaan. Me viestinnässä haluamme sparrata ja nostaa asiantuntijoita nykyistä enemmän esiin puhumaan ja viestimään omalla äänellään.

Vertaisiin luotetaan, instituutioihin ei

Keva on julkinen eläkelaitos ja yksi aikamme ilmiö on, että vakiintuneet, suuret instituutiot lähtevät huomiokisaan lähtökohtaisesti takamatkalta. Some on avannut vuorovaikutuksen padot ja saanut aikaan sen, että ihmiset uskovat ja luottavat naapurin Maraan ja työpaikan Kaijaan yhtä paljon kuin instituutioihin. Jos eivät jopa enemmän. Muu media kulkee somen polkua.

Tästäkin syystä Kevan asiantuntijoiden on annettava eläkelaitokselle inhimilliset kasvot ja nimi. Asiantuntijaviestinnän on oltava aina laadullisesti huippua, mutta myös kiinnostavaa, ymmärrettävää, ajankohtaista ja hyvin paketoitua. Visuaalisuuskaan ei ole pahitteeksi. Lisäksi asiantuntijoiden on mentävä sinne, missä suomalaiset ovat. Eli someen.

Viestinnän ammattilaiset tukevat tässä asiantuntijoita. Me voimme hoksauttaa oman osaamisen ja ajankohtaisen keskustelun yhteyksiä. Me voimme rohkaista osallistumaan keskusteluun. Me voimme viilata tekstejä luettavimmiksi, paketoida ja palastella viestejä jaettavaan muotoon.

Keva on täynnä huippuasiantuntijoita, joilla on paljon annettavaa julkiseen keskusteluun yhteiskunnallisesti tärkeistä aiheista. Asiantuntijoillamme on pitkän aikavälin kovaa tietoa ja dataa työeläkkeistä, työurien pidentämisestä, hyvästä johtamisesta tai vaikkapa vastuullisesta sijoittamisesta. Siksi viestintä on Kevassa paitsi koko eläkelaitoksen ääni, myös asiantuntijoita rohkaiseva kumppani. Kevan asiantuntija osaa asiansa – ja on siksi paljon luotettavampi lähde kuin naapurin Mara tai työpaikan Kaija.