Ansökningstiden för arbetslivsutvecklingspengar har börjat

Keva Arbetsgivare Arbetshälsa
Keva Arbetsgivare Arbetshälsa

Kevas arbetsgivarkunder inom kommunsektorn och den evangelisk-lutherska kyrkan eller delar av deras kundorganisationer (t.ex. sektorer inom kommunerna) kan ansöka om arbetslivsutvecklingspengar.

År 2017 söks finansieringen i två skeden och det första skedet är 20.3–15.5.2017.

Temat 2017 är stöd vid förändringar speciellt i anslutning till vård- och landskapsreformen. Temat för projekten som finansieras varierar varje år.

Beloppet av arbetslivsutvecklingspengar

Arbetslivsutvecklingspengarna fördelas 2017 på följande maxbelopp (eventuell moms ingår i finansieringen):

  • högst 50 000 euro
  • högst 20 000 euro
  • högst 10 000 euro

Det är fråga om en delfinansiering, projektet ska alltså även ha annan finansiering. Självfinansieringsandelen är 50 %. Anlitande av personalen i den egna organisationen räknas inte som självfinansieringsandel.

Arbetslivsutvecklingspengar beviljas inte för rekreations- eller motionsverksamhet, enskilda evenemang, anskaffning av utrustning eller för dagtraktamenten och kostnader för deltagarnas resor, kost och logi.

Ansökningsprocessen har två skeden

År 2017 söks arbetslivsutvecklingspengar i två skeden.

Det första skedet är 20.3.2017–15.5.2017. I detta skede skickar sökandena en kort beskrivning av sitt projekt.

Ansökningsblanketten för det första skedet

I det första skedet bedöms ansökningarna utgående från nedan nämnda kriterium 1, dvs. projektets innehåll. Därtill säkerställs att olika typer av projekt och sökanden kommer med i det andra skedet (kriterierna 5 och 6).

Vi godkänner endast de ansökningar som skickats med blanketten ovan inom utsatt tid.

En del av ansökningarna väljs till det andra skedet. Alla sökanden informeras om resultatet 24.5.2017.

Det andra skedet i ansökan pågår 1.6.2017–31.8.2017. Sökandena i detta skede får en ny ansökningsblankett där de ska presentera en mer detaljerad projektplan. I det andra skedet bedöms ansökningarna enligt alla kriterier (1–6).

Beslutet om vem som beviljas arbetslivsutvecklingspengar meddelas vecka 40.

Bedömningskriterier för ansökningarna

Ansökningarna bedöms enligt följande kriterier:

  1. Projektets innehåll (nyhetsvärde, innovation, nytta i praktiken)
  2. Bedömning av projektets väntade effekt (engagemang, planmässighet, uppföljning och bedömning)
  3. Förenlighet med temat 2017 (stöd vid förändringar speciellt i anslutning till vård- och landskapsreformen)
  4. Resultatens allmängiltighet (övriga organisationer kan ta lärdom av eller utnyttja innovationerna)
  5. Finansiering delas ut till olika typer av projekt
  6. Finansiering delas ut till olika typer av Kevas kundorganisationer

Ansökningarna handläggs av följande personer:

I det första skedet av en arbetsgrupp med Kevas specialister

  • Direktör för arbetslivstjänster Pauli Forma
  • Koordinator för arbetslivstjänster Satu Ijäs
  • Teamchef Toni Pekka
  • Arbetslivsexpert Eija-Maria Gerlander

I det andra skedet av en arbetsgrupp med Kevas specialister och utomstående specialister

  • Direktör för arbetslivstjänster Pauli Forma
  • Koordinator för arbetslivstjänster Satu Ijäs
  • Arbetslivsexpert Eija-Maria Gerlander
  • Teamchef Toni Pekka
  • Chefsöverläkare Tapio Ropponen
  • Kundchef Sari Huunonen
  • Utvecklingschef Terttu Pakarinen, KT Kommunarbetsgivarna
  • Direktör Tuula Oksanen, Arbetshälsoinstitutet

Vid handläggningen av eventuella ansökningar från evangelisk-lutherska kyrkans arbetsgivare anlitas experter inom Kyrkans arbetsmarknadsverk.

Beslut om finansieringen fattas av Kevas vice verkställande direktör Tapani Hellstén på förslag av gruppen.

Vid utgången av projektet presenteras en slutrapport av det för Keva.

Ytterligare information
direktör för arbetslivstjänster Pauli Forma
pauli.forma[snabel-a]keva.fi, tfn 040 525 4530