Anmälan av ändringar i samkommuner och aktiebolag till Keva

Keva Arbetsgivare
Keva Arbetsgivare

Uppgifterna om ändringar i samkommuner och aktiebolag 2018–2019 ska anmälas till Keva. Uppgifterna behövs för att de pensionsutgiftsbaserade avgifter som Keva tar ut av sina medlemssamfund ska kunna beräknas och hänföras korrekt.

Följande ändringar i samkommunerna ska anmälas:
• en samkommun upplöses
• fusion av samkommuner
• en kommun utträder ur samkommunen
• en kommun ansluter sig som ny medlem till samkommunen, och
• ändringar i ägda andelar.

I fråga om aktiebolag behövs uppgift om att aktiebolaget avvecklas och om ändring i ägarförhållandena (dag för ändringen, aktieägarna och deras innehav före och efter ändringen).

Den uppskattade lönesumman för 2019 behöver inte anmälas.

I år kommer vi inte att skicka någon separat förfrågan om ändringar. De uppgifter som vi får före utgången av oktober kan vi redan utnyttja vid beräkningen av förskotten för 2019.

Skicka uppgifterna om ändringarna till elakevakuutusmaksut(snabel-a)keva.fi.