Ansio- ja palvelussuhdetietojen ilmoittaminen

Työnantaja ilmoittaa kaikki työntekijöilleen maksamansa ansiot tulorekisteriin (vero.fi/tulorekisteri) jokaisen palkanmaksun jälkeen. Tiedot pitää ilmoittaa pääsääntöisesti viiden päivän kuluessa palkanmaksusta.

Tulorekisteriin ilmoittamisesta ohjeistetaan tulorekisterin omalla verkkosivulla. Katso tästä tulorekisterin yksityiskohtaiset ohjeet. (vero.fi/tulorekisteri)

Keva saa julkisten alojen eläkelain (JuEL) piiriin kuuluvat tiedot tulorekisterin kautta eläkkeiden ja eläkevakuutusmaksujen laskemista varten. Tällä sivulla on tulorekisteri-ilmoittamista täydentävät Kevan ohjeet ansio- ja palvelussuhdetietojen ilmoittamiseen (ks. Kevan ohjeet ja koodisto). Ohjeissa on kerrottu mm. JuEL:n mukaan vakuutettujen palvelussuhteiden pakollisista tiedoista.

Miksi oikeiden tietojen ilmoittaminen on tärkeää?

On tärkeää, että tulorekisteriin ilmoitetaan ansio- ja palvelussuhdetiedot oikein ja virheettömästi. Tiedot vaikuttavat työnantajilta kerättävien eläkemaksujen suuruuteen ja työntekijän aikanaan saaman eläkkeen määrään. Oikeat tiedot palvelussuhteista ja ansioista myös nopeuttavat eläkekäsittelyprosessia.

Tietojen korjaaminen

Jos tulorekisteriin ilmoitetuissa tiedoissa on virheitä tai puutteita, tiedot korjataan tulorekisteriin sen ohjeiden mukaisesti.

Jos korjaat tietoja, jotka kohdistuvat vuosiin 2005-2018, ilmoita tiedot Kevan työnantajan verkkopalvelussa, kohdassa ”ansaintatietojen korjaus”. 

Keva tarkistaa työnantajien tulorekisteriin ilmoittamia ja sieltä työeläkealan ansaintajärjestelmään siirtyneitä ansaintatietoja. Katso lisätietoa verkkosivuiltamme: Työnantajien tarkastukset.