Keva utvecklar långsiktiga digitala tjänster för arbetsgivare. Utgångspunkten är en mer kundorienterad serviceutveckling och tjänster som ger mervärde.
Under det gångna året har det tagits stora kliv mot målet: för arbetsgivarkunder har det öppnats helt nya tjänster, och även det befintliga serviceutbudet har utvecklats så att det motsvarar kundernas behov. Det långsiktiga målet är klart: att minska risken och kostnaderna för arbetsoförmåga.
Ett lyckat samarbete bygger på ett stort antal Kevaanställda och en djupgående yrkeskunnighet och kunskap. Också samarbetet med kunderna har varit intensivt: modiga serviceförsök och pilotprojekt, djupgående dataanalyser och kundrespons är ett värdefullt kapital i arbetet med serviceutveckling.
Prioriteringar i digital serviceutveckling
På hösten öppnades Enkättjänst för kommunernas och kyrkans arbetsgivare. Med hjälp av den nya tjänsten kan kunderna på eget initiativ tillhandahålla arbetshälsoenkäter och hitta mått för utvärdering och uppföljning av arbetsmiljöledning. Tjänsten har tagits emot med glädje, och den har under hösten utnyttjats av många nöjda användare.
Inlärningsmiljö är en helt ny tjänst som nyligen har öppnats för alla kunder. Tjänsten erbjuder högklassiga inlärningshelheter för självständiga nätstudier för alla Kevas arbetsgivarkunder. I Inlärningsmiljön kan kunden när och var som helst självständigt studera strategisk arbetsmiljöledning och utveckla verksamheten i den egna organisationen.
Via tjänsten Nyckeluppgifter får arbetsgivarkunderna information om vilka kostnader arbetsoförmåga orsakar, vart kostnaderna inriktas och vilka fenomen som orsakar kostnaderna. Informationen kan jämföras med andra motsvarande organisationer, och tjänsten ger många möjligheter att fördjupa kunskaperna till exempel utifrån yrkesgrupp. Tjänsten Nyckeluppgifter är för närvarande tillgänglig för alla kommunala kunder. Under år 2020 kommer tjänsten att utvidgas till organisationerna inom den evangelisk-lutherska kyrkan samt till statliga ämbetsverk.
- Efter dessa lanseringar kommer Nyckeluppgifter att vara den klart största informationstjänsten inom arbetsmiljöledning när det mäts utifrån mängden och omfattningen av material, säger servicechef Toni Pekka.
Det finska inlärningsspelet Työkykypolkuja för arbetsgivare lanseras i början av år 2020. I spelet tar företagshälsovården, chefen och HR tillsammans fram lösningar på hur en partiellt arbetsoförmögen anställd kan stödjas i att orka bättre i arbetet. Spelet lär ut hur man kan stödja partiellt arbetsföra och ger information om kostnaderna för arbetsoförmåga ur både arbetsgivarens och arbetstagarens synvinkel.
Serviceutveckling innebär kontinuerligt arbete
Keva satsar på digitala tjänster också i fortsättningen.
- Vi arbetar enligt en kontinuerlig utvecklingsmodell. Det är viktigt att man i ett människoorienterat arbete kan spjälka uppgifter i mindre delar då de stora målen kan vara till och med några år framåt i tiden. Alla våra tjänster utvecklas kontinuerligt, vi blir alltså aldrig helt färdiga med dem.
Kundinsikt utnyttjas i serviceutvecklingen, och impulsen till att utveckla tjänsterna utgår alltid från kundernas behov. Arbetsgivartjänsterna utökar kundinsikten genom att skaffa information från flera olika källor som sammanställs.
Målet med arbetsgivartjänsterna är att på ett djupare plan förstå kundens behov och erbjuda en lösning vid rätt tid. Tjänster öppnas också för nya kundgrupper, till exempel chefer.
- Vi strävar efter att utnyttja den information som tjänsterna producerar på ett ansvarsfullt sätt. I framtiden kommer vi att sammanställa många typer av information. Utifrån denna information kan vi tala om för kunden hur situationen ser ut och vad som skulle vara bäst att göra.