Företagshälsovårdssamarbete är en viktig del av organisationens arbetsmiljöledning. Norra Karelens välfärdsområde Siun sote och deras företagshälsovårdspartner Siun työterveys Oy utvecklar verksamheten tillsammans för att den ska vara ännu smidigare och effektivare. Det kräver öppenhet och engagemang av båda parterna.
Ett fungerande företagshälsovårdsarbete utgörs av flera komponenter. En givande utgångspunkt för ett gott företagshälsovårdssamarbete är en gemensam, kunskapsbaserad situationsbild och en öppen diskussion om behov och mål.
Siun sotes arbetarskyddschef Mikko Simonen betonar att arbetsgivarna bör titta noga i spegeln innan de börjar utveckla företagshälsovårdssamarbetet.
– Innan arbetsgivaren kommer överens om verksamhet med företagshälsovården måste arbetsgivaren identifiera sina egna behov och styrkor, känna till riskerna och säkerställa sin egen kompetens inom företagshälsovårdssamarbete, betonar Simonen.
Företagshälsovårdssamarbetet byggs upp på många olika nivåer
Tydliga roller och ansvarsområden effektiviserar samarbetet och skapar kontinuitet i det. Siun sotes tf arbetshälsochef Outi Kuningas betonar särskilt vikten av att ledningen i arbetsgivarorganisationen engagerar sig. Också hr spelar en nyckelroll i företagshälsovårdssamarbetet.
– Hr har till uppgift att för sin del bidra till tydliga mål och behov så att företagshälsovården kan fokusera på sin grundläggande uppgift.
Siun työterveys Oy:s verkställande direktör Anne Kanerva delar uppfattningen om vikten av tydliga roller och betonar att båda parters bidrag behövs.
– Särskilt när vi pratar om psykiska problem och stöd för arbetsförmågan är samarbete och gemensamma verksamhetsmodeller nödvändiga.
Verksamheten bygger på en strategi
Siun työterveys har under de senaste åren utarbetat handlingsplaner och sektorsspecifika verksamhetsplaner som utgör grunden för det framtida samarbetet. Dessutom har man tillsammans med Siun sote förbättrat processerna, såsom processen för hälsokontroll för arbetstagare som utför arbetsplatsundersökningar och strålningsarbete. Även samarbets- och rapporteringsmodeller har utvecklats.
Före planeringen av den taktiska nivån har strategiska riktlinjer och ramvillkor diskuterats.
Kevas kundchef Kaisa Hakkarainen berömmer båda organisationerna för utvecklingsarbetets strategiska karaktär.
- Siun sote och Siun työterveys har tagit arbetsgivarens strategiska mål som utgångspunkt för företagshälsovårdssamarbetet. På grundval av dem har man funderat hur företagshälsovårdssamarbetet ska genomföras för att uppnå dessa mål.
Outi Kuningas säger att strategimötena har varit en viktig del av utvecklingen av samarbetet.
Dessutom har representanter för organisationerna inlett gemensamma workshopaktiviteter för företagshälsovårdens personal och Siun sotes hr genom vilka rollerna, ansvarsområdena och processerna har klargjorts.
”Vi måste kunna diskutera också svåra frågor”
Ur Siun sotes synvinkel är de potentiella utmaningarna i samarbetet ofta relaterade till förutfattade meningar och brist på egen aktivitet. Mikko Simonen påpekar att det på arbetsgivarsidan till exempel kan finnas missuppfattningar om att samarbetet sker av sig självt.
- Det är fel att tro att företagshälsovårdssamarbetet sker av sig självt. Det gör det inte utan det är ett aktivt och målinriktat arbete, säger han.
Anne Kanerva betonar vikten av öppen diskussion för att lösa utmaningar.
- Vi har arbetat tillsammans regelbundet och diskuterat saker öppet. Vi har verkligen kallat sakerna vid deras rätta namn.
Också Kevas roll som extern expert vid utvecklingen av företagshälsovården anses vara viktig.
- Keva har arbetat som tolk mellan arbetsgivaren och företagshälsovården. Att arbeta med Keva har varit utvecklande, konstruktivt, sakkunnigt och uppskattande, berömmer Anne Kanerva.
Mätning och effekter av företagshälsovårdssamarbetet
I Siun sote mäts företagshälsovårdssamarbetets effektivitet genom en årlig kvalitativ utvärdering som följer upp hur de gemensamma målen har uppnåtts. Andra mått utvecklas som bäst.
Det förbättrade samarbetet syns i olika delar av organisationen, till exempel som smidigare processer och ett ökat antal djärva öppningar. Som ett konkret exempel nämner Outi Kuningas granskningen av processen för arbetsplatsutredning. I höst ska uppföljningen av sjukfrånvaro intensifieras genom samarbete.
– Det förbättrade samarbetet återspeglas i konkreta termer också i ökade kontakter och en ökad gemensam diskussion. Här på hr saknar och uppskattar vi det mycket! Utvecklingen av företagshälsovårdssamarbetet syns på organisationsnivå till exempel som minskade kostnader för företagshälsovården och en betydande minskning av antalet frånvarodagar på grund av arbetsoförmåga, särskilt vid långvarig frånvaro. Det finns mycket att göra och det här är en bra utgångspunkt för det fortsatta arbetet.
Hörnstenarna för ett gott företagshälsovårdssamarbete
Det goda samarbetet mellan Siun sote och Siun työterveys är resultatet av en kontinuerlig utveckling och framför allt en öppen diskussion. Utifrån diskussionen har vi listat de hörnstenar som framgångsrikt samarbete och dess utveckling bygger på:
- Grunden för ett gott företagshälsovårdssamarbete är att identifiera arbetsgivarens behov och styrkor.
- Vid utvecklingen av samarbetet är det viktigt att utarbeta tydliga verksamhetsplaner, förbättra processerna för att verksamheten ska löpa bättre och skapa en öppen kommunikationskultur.
- Utmaningarna kan övervinnas genom båda parters aktiva verksamhet och öppenhet.
- Ledningens stöd är avgörande för ett framgångsrikt företagshälsovårdssamarbete.