Pensionssökandena allt nöjdare med Kevas verksamhet

Pensioner Tjänster
Pensioner Tjänster

Våra kunders nöjdhet med vår verksamhet har förbättrats ytterligare jämfört med motsvarande undersökning i fjol. Nio av tio av våra kunder gav oss helhetsbetyget utmärkt eller bra. Endast tre procent av våra kunder var missnöjda med vår verksamhet.

I september genomförde vi en undersökning om hur nöjda våra kunder som hade sökt pension var med Kevas verksamhet. Vi skickade inbjudan till undersökningen till cirka 6 300 kunder som hade fått ett pensionsbeslut av oss i augusti–september 2018. Svarsfrekvensen var utmärkt, omkring 40 %, vilket betyder att cirka 2 400 kunder svarade på undersökningen.

Våra kunder som sökt pension är nöjdare med vår verksamhet i år än enligt motsvarande undersökning i fjol. Nästan hälften, alltså 45 % av våra kunder gav oss helhetsbetyget utmärkt på en femgradig skala och ungefär lika många bedömde vår verksamhet med betyget bra. I synnerhet de kunder som fått beslut om ålderspension var nöjdare än tidigare. Endast tre procent av våra kunder var missnöjda med vår verksamhet: de gav oss helhetsbetyget dålig eller tillfredsställande.

Kunderna berömde Keva särskilt för snabb verksamhet samt tydlig och sakkunnig betjäning. Kevas kundservice beskrevs som vänlig och ärendehanteringen som lätt. Upplevelsen om lätt ärendehantering påverkas i synnerhet av att det blivit vanligare att söka pension elektroniskt.

Vi fick självfallet också utvecklingsförslag. Det är uppenbart att kundernas nöjdhet påverkas av handläggningstiderna för pensionsansökningarna och av hur vi lyckas informera kunderna om hur handläggningen framskrider.

Tack till alla som svarade för er värdefulla hjälp!

Vi går noga igenom all respons och utvecklar vår verksamhet utifrån den.