Keva har lämnat en utredning om personallån till finansministeriet och finansinspektionen.
Du kan läsa utredningen nedan.
Kevas personallån
Keva har beviljat personallån mycket länge. Kevas (dåvarande Kommunala pensionsanstalten) styrelse beslutade 22.12.1988 att pensionsanstalten kan bevilja personallån till sina anställda. Personallån har beviljats utan avbrott från slutet av 1988 till 18.12.2014.
Kevas styrelse fattade till en början separata beslut om beviljande av personallån samt om användningsändamål, lånetid, referensräntor och marginal för lånen, men senare ingick dessa beslut i de årliga placeringsbefogenheterna. Ledningsgruppen för placeringsfunktionen fick för första gången fullmakt att besluta om lånemarginalerna i de placeringsbefogenheter som fastställdes för 1.7 - 31.12.2006.
Personallånen infördes i Keva 1988 eftersom en motsvarande förmån var allmän i banker, försäkringsanstalter och i vissa instanser som kan jämställas med myndigheter, såsom Finlands Bank. Till exempel Helsingfors stad beviljar lån genom sitt intressekontor. Personallånen främjade rekryteringen och de ansågs vara ett förmånligt sätt att engagera de anställda. Låneräntan var grundräntan utökad med två procentenheter.
Enligt styrelsens beslut av 16.6.1998 sänktes räntemarginalen på personallånen till en procentenhet. Detta berodde på att bankernas konkurrens om kunderna hade lett till lägre kundräntor och Keva ville säkerställa en konkurrenskraftig ränta på personallånen.
I samband med att placeringsbefogenheterna för 2000 godkändes 10.12.1999 fastställdes räntan på personallånen till grundräntan utan marginal.
I placeringsbefogenheterna för 1.7 - 31.12.2006 fick Keva fullmakt att utöver bostadslån också bevilja konsumentkrediter till de anställda, bl.a. billån. Ledningsgruppen för placeringsfunktionen beslutade 21.6.2006 att marginalen på konsumentkrediter är 0,75 procent från och med 1.7.2006.
I samband med placeringsbefogenheterna för 2010 fastställdes grundräntan eller 6 månaders euribor som referensränta på personallånen. Ändringen berodde på ändringen i bestämmelserna om anställningslån i 67 § i inkomstskattelagen. Med skattefri ränta på anställningslån avses en låneränta som är bunden till en referensränta som allmänt används på marknaden. Tidigare syftade paragrafen på grundräntan som dock då redan nästan helt hade upphört att användas som referensränta på nya lån på lånemarknaden.
Ledningsgruppen för placeringsfunktionen preciserade genom sitt beslut av 9.3.2010 att referensräntan på nya personallån är 6 månaders euriborränta. Grundräntan tillämpades fortfarande på lån som beviljats tidigare men låntagarna hade möjlighet att byta den till 6 månaders euribor. Samtidigt fastställde ledningsgruppen för placeringsfunktionen principerna för personallån (se bilagan).
Efter detta har villkoren för personallån inte ändrats.
Vid beviljande av lån iakttas utöver de befogenheter som styrelsen beviljar i samband med att den årliga placeringsplanen godkänns också principerna enligt det beslut som ledningsgruppen för placeringsfunktionen fattat 9.3.2010. Styrelsens protokoll jämte bilagor, inklusive årliga placeringsplaner samt protokoll av ledningsgruppen för placeringsfunktionen lämnas regelbundet till Kevas revisorer samt finansministeriet och övervakarna inom Finansinspektionen.
Lån kan beviljas om låntagaren inte har några registrerade betalningsstörningar i sina kreditupplysningar, låntagarens förmåga att sköta lånet uppskattas vara tillräcklig även om räntenivån stiger samt om belåningsvärdet av den egendom som ska ställas som säkerhet anses vara tillräckligt.
Riskhanteringen avseende personallån sker i det skede då lånet beviljas. Låntagarens förmåga att sköta lånet bedöms genom stresstest som mäter om lånet kan skötas om räntenivån stiger. Då förmågan att sköta lånet bedöms beaktas låntagarens alla krediter, inte endast det personallån som söks.
Säkerhetens marknadsvärde kontrolleras. Därtill bedöms hur kommande renoveringar i bostaden kommer att inverka på förmågan att sköta lånet.
Under lånetiden följs eventuella dröjsmål med betalningarna upp och åtgärdas snabbt. Ändringarna i låntagarnas ekonomiska ställning följs upp genom Suomen Asiakastieto Oy:s Valvomo-tjänst. Valvomo-tjänsten meddelar om låntagaren får en betalningsanmärkning på grund av att någon annan fordran inte har betalats. Inga kreditförluster har bokförts på grund av personallån med undantag för ett skuldsaneringsfall för ett tjugotal år sedan där lånebeloppet var litet.
Då säkerheten utgörs av en fastighet övervakar man att fastigheten har en gällande brandförsäkring. Låntagaren ska lämna till Keva en förbindelse, som försäkringsbolaget adresserat till Keva, om att försäkringsbolaget meddelar Keva försummelser av försäkringspremierna två veckor innan försäkringen sägs upp. Med tanke på riskhanteringen är det viktigt att försäkringen för en fastighet som ställts som säkerhet inte upphör utan att Keva vet om det.
Keva har hittills ansett att personallånen är en personalförmån som behövs i konkurrensen om arbetstagare i bank- och försäkringsbranschen. Marginalerna på personallånen har inte ändrats på länge för att totalräntan på personallånen ska vara konkurrenskraftig jämfört med de låneräntor som bankerna erbjuder.
Hanteringen av personallån kräver ingen extra personal och inga separata datasystem. Keva har en ansenlig utlåningsportfölj som främst består av lån som beviljats kommuner och kommunägda bolag. Personallånen sköts i samma system och av samma personal som övrig utlåning. Antalet personallån är så litet att den arbetstid som de kräver är ringa.
Enligt 135 § i lagen om kommunala pensioner ska man vid placering av pensionsansvarsfondens medel se till att placeringarnas säkerhet, avkastning och likviditet tryggas samt att placeringarna diversifieras.
Avkastningen på personallån varierar enligt ändringarna i euriborräntorna. Säkerheten för personallånen ska vara betryggande, och är i regel låntagarens bostad. Personallånen ger med andra ord marknadsmässig avkastning och de garanteras genom strikta säkerhetskrav. Mot denna bakgrund anser vi att lagens krav på placering av pensionsansvarsfondens medel uppfylls i fråga om personallånen. Det är även värt att notera att personallånen med rörlig ränta platsar väl i den med tanke på riskhanteringen ändamålsenligt diversifierade ränteplaceringsportföljen, i synnerhet när räntorna oundvikligen kommer att stiga.
Totalsaldot av Kevas personallån (obetalt kapital) per 30.11.2014 var 9 123 168, 48 euro och den genomsnittliga ränta som viktats med personallånestocken var 0,386 %.
Kevas delegations- och styrelsemedlemmar, verkställande direktören och medlemmarna i ledningsgruppen har inte lån beviljade av Keva.
Kevas styrelse behandlade placeringsplanen för 2015 på sitt möte 18.12.2014 och godkände den till övriga delar men bordlade punkten om personallån. Personallånen behandlas nästa gång på styrelsemötet 29.1.2015. Keva beviljar inga nya personallån förrän ärendet har avgjorts. De redan beviljade lån som ännu inte tagits ut (3 st.) hanteras emellertid enligt besluten.
Keva kan uppdatera villkoren för beviljande av personallån om det anses vara nödvändigt eller också avhålla sig från att bevilja nya personallån.
Personallånen har varit en del av Kevas personalförmåner i tiotals år. De anställda upplever att det är fråga om en förvärvad rättighet, och slopandet av lånen eller ändringar av villkoren för dem kommer att förhandlas med representanter för personalen 7.1.2015.
För ytterligare information
Ledande jurist Marja Kauppila, tfn 020 614 2466
Placeringsdirektör Ari Huotari, tfn 020 614 2205
Principer för personallån - godkända av ledningsgruppen för placeringsfunktionen 2010 (pdf, på finska)