Omat eläketietosi -palvelu on uudistunut

Eläkkeet Palvelut
Eläkkeet Palvelut

Omat eläketietosi -palvelu on uudistunut. Uudistuksen myötä eläkkeensaajat näkevät maksutiedot omasta eläkkeestään ja eläkkeen tai kuntoutuksen hakija voi seurata hakemuksensa tilannetta. Lisäksi palvelun ulkoasu ja käyttöliittymä on uusittu.

Uudistuksen myötä omia eläkeasioita on entistäkin helpompi hoitaa. Omat eläketietosi -palvelun käyttöliittymä ja ulkoasu on uudistettu kokonaan. Siinä on otettu huomioon myös saavutettavuusvaatimukset eli palvelu on käytettävissä mm. näkövammaisten apuvälinein.

- Uudistuksen tavoitteena on, että asiakkaamme saavat mahdollisimman kattavasti itselleen tarpeellisia palveluita ja tietoa suoraan Omat eläketietosi -palvelusta ilman että asioita tarvitsee hoitaa esimerkiksi puhelimitse. Erityisesti eläkkeen saajien palveluita on parannettu. Uusi ulkoasu ja käyttöliittymä helpottavat entisestään palvelussa liikkumista, kertoo asiakaspalvelujohtaja Taina Uronen.

Eläkkeensaajat näkevät nyt maksutietonsa

Yksi suurimpia uudistuksia palvelussa on se, että eläkkeensaajat näkevät palvelussa oman eläkkeensä maksutiedot.

Palvelussa näkyviä maksutietoja ovat:

  • eläkkeen bruttomäärä
  • eläkkeen nettomäärä
  • veroprosentti
  • tilinumero.

Omat-eläketietosi-etusivu-elakkeensaajalle.gif

Näkymä Omat eläketietosi -palvelun etusivusta eläkkeensaajalle.

Eläkkeen ja kuntoutuksen hakijat voivat seurata hakemuksensa tilannetta

Toinen merkittävä uudistus on se, että eläkettä tai ammatillista kuntoutusta hakevat voivat seurata suoraan palvelussa hakemuksensa etenemistä. Näitä tietoja ei siis tarvitse jatkossa enää kysyä puhelimitse tai viestillä.

Lisäksi kuntoutuksen asiakas näkee omat yhteyshenkilönsä sekä yleistä tietoa kuntoutuksesta.

Tutut palvelut edelleen käytössä

Uudistetussa palvelussa voi jatkossakin

  • tarkistaa työeläkeotteensa
  • arvioida eläkelaskureilla oman eläkkeensä määrää omiin tietoihinsa perustuen
  • hakea eläkettä tai ammatillista kuntoutusta
  • kysyä eläkeasioista tietoturvallisesti asiantuntijoiltamme.

Lisää uudistuksia tulossa

Eläkkeen hakemisen osio ja lomakkeet toimivat vielä jonkin aikaa vanhalla ulkoasulla, ne uudistuvat ensi vuonna.

- Uudistukset eivät lopu tähän, myöhemmin palveluun on tulossa mm. valitusprosessin hoitaminen sähköisesti. Lisäksi kuntoutujan palveluita parannetaan entisestään jatkossa, palvelun kehittämisestä vastaava Tiina Ijäs kertoo.

Ota sähköinen asiointi käyttöösi

Jotta sähköinen asiointi Kevan kanssa olisi jatkossakin mahdollisimman nopeaa ja sujuvaa, käy ilmoittamassa palvelussa oma puhelinnumerosi ja sähköpostisi, sekä tilaa itsellesi ilmoitukset joko puhelimeen tai sähköpostiin. Näin saat itsellesi viestin, kun palvelussa on sinulle esimerkiksi uusi päätös, asiakirja tai viesti.

Siirry myös kokonaan sähköisen asioinnin käyttäjäksi. Saat silloin kirjeet ja päätökset vain sähköisessä muodossa paperipostin sijaan. Sähköinen asiointi on luontoystävällinen, ajantasainen ja turvallinen tapa hoitaa eläkeasioita.

Yhteystietojen päivittäminen ja sähköisen asioinnin tilaaminen hoituvat Omat eläketietosi -palvelun kohdassa Omat tietoni.

Omat eläketietosi -palvelussa noin miljoona käyntiä vuodessa

Omat eläketietosi -palvelussa on vuosittain noin miljoona käyntiä vuodessa.

Palvelu on jo ennen uudistusta saanut asiakkailta hyvät arviot selkeydestä ja toimivuudesta.