I propositionen föreslås det att lagen om Keva ändras så att Kevas förvaltningsstruktur och förvaltningsorganens sammansättning ändras. Dessutom föreslås det att det till lagen fogas en bestämmelse på basis av vilken de andelslag som kommunerna har bestämmande inflytande i också kan ansluta sig som medlemssamfund till Keva.
I regeringspropositionen föreslås det att Kevas nuvarande delegation ersätts med Kevas fullmäktige. Fullmäktige föreslås ha en övervakande roll. Det föreslås att styrelsens roll stärks i förhållande till fullmäktige. Också kompetensfördelningen mellan styrelsen och verkställande direktören preciseras så att styrelsens och verkställande direktörens uppgifter och ansvarsförhållanden tydligare regleras i bestämmelserna.
Antalet styrelseledamöter utökas från nio till elva. Det föreslås att fullmäktiges och styrelsens sammansättning ändras så att till Kevas förvaltning fogas representanter för kommunala arbetsmarknadsverket. Samtidigt ökar antalet sådana personer som föreslagits av de huvudavtalsorganisationer som anges i kommunernas huvudavtal så att varje huvudavtalsorganisation har möjlighet att få in en representant som den föreslagit i förvaltningsorganen.
Enligt förslaget ska det i lagen också tas in bestämmelser om elektroniska sammanträden och om ett elektroniskt beslutsförfarande vid styrelsens sammanträden, och det föreslås att principerna för god förvaltning stärks genom bestämmelser om allmänna krav på förvaltningen.
Riksdagen börjar behandla lagen i februari.