Keva skickar cirka 700 000 årsbrev till pensionstagarna i december–januari.
Vi skickar årsbrevet per post och elektroniskt till tjänsten Dina pensionsuppgifter. Om du har beställt dina dokument uteslutande i elektronisk form till tjänsten Dina pensionsuppgifter skickar vi inte brevet separat på papper till dig.
Alla pensionstagare kan läsa årsbrevet elektroniskt i tjänsten Dina pensionsuppgifter: detta gäller också de personer som får ett pappersbrev. Vi skickar via webbtjänsten ett meddelande till våra kunder med bland annat närmare anvisningar för hur du läser årsbrevet i tjänsten.
Årsbreven i tjänsten Dina pensionsuppgifter
Du hittar årsbrevet i tjänsten Dina pensionsuppgifter enligt följande: Mina dokument > Inkomstgräns- och årsbrev.
Kolla anvisningen för att se var årsbrevet finns:
Pensionstagarens årsbrev i tjänsten Dina pensionsuppgifter.pdf (160 kb)
Kunderna får årsbreven vid olika tidpunkter
Breven till de personer som arbetat i kommunsektorn, hos kyrkan och FPA börjar postas i mitten av december och kunderna får årsbrevet senast på januari månads utbetalningsdag 4.1.2021.
Breven till de pensionstagare som arbetat hos staten postas från och med den första veckan i januari. Målet är att de ska vara framme hos kunderna senast 20.1.2021.
Uppgifter som anmäls i årsbrevet
Årsbrevet innehåller bland annat följande uppgifter:
- den pension som betalats ut 2020
- procentsatsen för indexjusteringen
- pensionsbeloppet i januari
- pensionsutbetalningsdagarna 2021.
I brevet uppges ditt pensionsbelopp för januari höjt med index, din nya skatteprocent som träder i kraft i början av februari har inte beaktats.
Ändringar i uppgifterna
Ändringar i kontonumret och skatteprocenten gör du enklast i tjänsten Dina pensionsuppgifter. Den nya skatteprocent som träder i kraft i februari kan du höja i januari.
Om du vill att ändringen ska börja gälla före följande pensionsutbetalningsdag ska de nya uppgifterna vara hos Keva senast två veckor före följande pensionsutbetalningsdag. I fråga om de pensioner som betalas ut i januari måste Keva få uppgift om ändringarna senast tre veckor före pensionens utbetalningsdag.
Sköt alla ärenden elektroniskt
Om du nu väljer att sköta alla ärenden elektroniskt så är du bland de första som får årsbrevet. Utöver årsbrevet sparas också alla andra dokument i tjänsten, även om pappersversionerna förkommer.
Du kan beställa dokumenten i elektronisk form i punkten Dina kontaktuppgifter och meddelanden i tjänsten Dina pensionsuppgifter.