Nu går det att söka ålderspension med ett par klick i tjänsten Dina pensionsuppgifter.
Den förnyade ansökan om ålderspension är lätt att använda och den hjälper kunden med ifyllandet.
- I praktiken kommer alla färdigt registrerade uppgifter att finnas förifyllda på blanketten, säger pensionsdirektör Eija Korhonen.
- Utöver att kundupplevelsen blir bättre, blir också handläggningen av den nya ansökan enklare på Keva.
Pensionssökanden ska kolla uppgifterna, fylla i pensionens startdatum och kontonummer för utbetalning av pensionen.
- Ansökningarna för alla pensionsslag förnyas i år och nästa år. Syftet är att det ska vara så lätt som möjligt att sköta pensionsärenden på webben, säger Tero Manninen, utvecklingschef vid kundrelationsfunktionen.
I slutet av året kommer tjänsten att kompletteras med nya lättanvända blanketter för ansökan om familjepension och partiell förtida ålderspension.
I tjänsten Dina pensionsuppgifter kan kunden sköta nära nog alla ärenden som hänför sig till pensioner och skicka dokumenten elektroniskt. Dessutom kan man uppskatta sitt pensionsbelopp med kalkylatorerna i tjänsten.
- Antalet besök i tjänsten ökade avsevärt i våras när de nya kalkylatorerna i enlighet med pensionsreformen offentliggjordes. Allt som allt har användningen av tjänsten ökat med cirka en tredjedel i år, säger Tero Manninen.
Kunderna kan välja att få alla sina dokument elektroniskt till tjänsten och beställa ett sms eller ett e-postmeddelande om att nya dokument kommit till tjänsten. På så sätt får kunderna tillgång till pensionsbeslutet så fort det meddelats och dokumenten arkiveras i tjänsten för senare bruk.
Den nya pensionsansökan är ett led i Kevas förnyelse av de elektroniska tjänsterna. Kevas mål är att erbjuda de bästa elektroniska tjänsterna i branschen för såväl de försäkrade som för arbetsgivarkunderna.
Tilläggsuppgifter:
Eija Korhonen
pensionsdirektör
eija.korhonen(at)keva.fi
tfn 040 750 3193
Tero Manninen
utvecklingschef, kundrelationsfunktionen
tero.manninen(at)keva.fi
tfn 040 707 1508