Keva har fortsatt att reda ut konsekvenserna av den felaktiga pensionsutbetalningen som skedde i går. Pensionstagarna har kontaktat pensionsanstalten och ställt aktivt frågor om ärendet. Keva har ökat kapaciteten i kundtjänsten, bland annat i telefontjänsten. Därtill har Keva fortsatt arbetet med att söka ur kundernas synvinkel bästa alternativa lösningar.
Kevas pensionstagare i kommunsektorn kan återbetala den pension som betalats ut för tidigt till dem. Pensionstagaren ska först skriftligen meddela att hen vill återbetala januari månads pension. Enklast lämnar man meddelandet på nätet i Kevas tjänst Dina pensionsuppgifter, i punkten Egna meddelanden. Därefter meddelar Keva kunden bankförbindelsen för återbetalning av pensionen. Våra kunder kan också ringa Kevas servicenummer 020 614 2868.
De personer som sköter pensions- och bankärenden för anhöriga ombeds kontakta telefontjänsten på numret 020 614 2868.
Keva önskar att kunderna av datasekretesskäl inte skickar sina uppgifter per e-post, och använder inte heller sociala medier såsom Facebook för att sköta ärendet.
Inverkan på FPA:s förmåner
FPA har på allmänt plan uppskattat att inverkan av den felaktiga pensionsutbetalningen på FPA-förmåner är liten.
Enligt FPA inverkar den felaktiga pensionsutbetalningen inte på FPA:s pensionsförmåner (bl.a. folkpensionen, garantipensionen och bostadsbidraget för pensionstagare).
I FPA:s pensionsförmåner beaktas arbetspensionen för den tid som den beviljats för. Således har tidpunkten för utbetalningen av arbetspension ingen inverkan.
Utbetalningen av FPA:s pensionsförmåner fortsätter normalt. Kunden behöver inte kontakta FPA.
Den felaktiga pensionsutbetalningen inverkar i allmänhet inte heller på utkomststöd som FPA betalar ut. Enligt FPA har kunderna själva skyldighet att vara förberedda när det gäller utkomststöd. I den felaktiga utbetalningen är det fråga om en förmån som är avsedd för januari. I vissa undantagssituationer kan man med beaktande av utkomststödets natur från fall till fall överväga om rätt till utkomststöd uppstår för kunden (till exempel situationer med utsökning). Det är fråga om enskilda fall.
Inverkan på beskattningen
Keva har diskuterat med skattemyndigheten och söker som bäst aktivt i samarbete en allmän lösning på ärendet.
Huruvida kunden i denna situation kommer att få kvarskatt beror på hens egen situation och beskattning. Genom att återbetala januari månads pension som betalats ut i december kan kunden säkerställa att den inte behandlas som inkomst för 2020.
Keva säkerställer att något motsvarande inte ska inträffa i fortsättningen
- Vi har på Keva inlett en noggrann utredning av händelsen. Vi kommer att se över våra förfaranden och säkerställer att detta inte kan hända igen, säger vice verkställande direktör Kimmo Mikander.
Felet upptäcktes på förmiddagen 16.12.2020. Keva försökte genast åtgärda felet med bankerna men det var inte längre möjligt. Därefter informerade Keva genast om saken.
Keva betalade av misstag januari månads pensioner för tidigt till kommunsektorns pensionstagare. Januari månads pensioner betalades in på pensionstagarnas konton redan torsdagen den 17 december 2020. Enligt den korrekta tidtabellen borde kommunsektorns pensioner komma in på kundernas konton först måndagen den 4 januari 2021. Pension betalas ut till dem nästa gång 3.2.2021.
Alla andra pensioner som Keva betalar ut kommer att betalas enligt plan och såsom meddelat. Pensionerna till den evangelisk-lutherska kyrkans, FPA:s och Finlands Banks personal betalas ut 4.1.2021. Utbetalningsdagen för statens pensioner är 20.1.2021.
För ytterligare information: vice verkställande direktör Kimmo Mikander, kimmo.mikander(snabel-a)keva.fi, tfn 020 614 2349 och 0500 927787