Keva offentliggör sina inköp

Ekonomi och investering Keva
Ekonomi och investering Keva

Keva kommer att publicera uppgifter om sina inköp och anskaffningar torsdag 15.1.2015 på sin webbplats www.keva.fi.

Uppgifterna omfattar de inköp och anskaffningar som ingår i verksamhetsutgifterna för de tre senaste åren.

- Vi har beslutat att publicera alla utgifter som hänför sig till vår verksamhet och som enligt offentlighetslagen kan offentliggöras. Uppgifterna för 2012 - 2014 publiceras på Kevas webbplats. Materialet omfattar fakturor där leverantörerna och kontona är specificerade. De uppgifter som publiceras kan fritt användas av alla. Framöver kommer vi att uppdatera uppgifterna årligen efter att bokslutet blivit klart, säger Kevas verkställande direktör Jukka Männistö.

- Vi offentliggör de inköp som ingår i verksamhetsutgifterna som ett led i den reform av verksamhetssättet som pågår i Keva. Vi vill att offentliggörandet av Kevas inköp och anskaffningar ska bidra till att transparensen i vår verksamhet förbättras ytterligare, säger styrelseordförande, borgmästare Anna-Kaisa Ikonen. Detta är enligt Ikonen den främsta motiveringen till att Keva på eget initiativ ville offentliggöra inköpen.

- Dessutom hoppas vi att det dagliga arbete kring arbetspensionsförsäkring, pensioner, placeringsverksamhet och utveckling av arbetshälsa som vi framgångsrikt sköter på Keva ska få mer fokus i den offentliga diskussionen om Keva, säger Ikonen.

Kevas styrelse har fastställt att utvecklingen av Kevas arbetskultur och atmosfären på jobbet inte enbart ska bygga på anvisningar och instruktioner. - Måttlighet, öppenhet och transparens är något som måste synas i vårt dagliga arbete i hela organisationen, konstaterar verkställande direktör Jukka Männistö.

Ytterligare information

Styrelseordförande Anna-Kaisa Ikonen (allmänna principer för offentliggörande av uppgifter), tfn 03 5656 6400