Keva har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden

Pensioner
Pensioner

Keva har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden. Du kan framöver få en notifikation om ditt pensions- eller rehabiliteringsärende via Suomi.fi-tjänsten om du har beställt elektroniska meddelanden av myndigheter i Suomi.fi. Reformen förutsätter inga åtgärder av dig.

Keva har i april 2022 tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden. Det betyder att du får en notifikation via Suomi.fi-tjänsten när du har fått ett nytt dokument till tjänsten Min pension, förutsatt att du har beställt elektroniska meddelanden av myndigheterna i Suomi.fi-tjänsten.

Om du har beställt pappersfri tjänst i tjänsten Min pension får du meddelandet endast från Keva. Du får då inte samma meddelande till Suomi.fi-tjänsten. Den tidigare praxisen ändras då inte.

Från och med april får du med andra ord uppgift om nya dokument och beslut på tre olika sätt:

  1. direkt per e-post eller sms från Keva om du har beställt pappersfri tjänst i tjänsten Min pension (du kan läsa själva dokumentet i tjänsten Min pension)
  2. via Suomi.fi-tjänsten om du har tagit i bruk elektroniska meddelanden i Suomi.fi-tjänsten men inte har beställt pappersfri tjänst i tjänsten Min pension (du kan läsa själva dokumentet i tjänsten Min pension)
  3. med papperspost om du varken har beställt elektroniska meddelanden i Suomi.fi eller pappersfri tjänst hos Keva (dokumentet postas hem till dig och du kan också läsa det i tjänsten Min pension).

Beställ pappersfri tjänst från Keva

Beställ pappersfri tjänst från Keva. Efter det får du dina dokument uteslutande till tjänsten Min pension. Den pappersfria tjänsten är ett tryggt, aktuellt och miljövänligt sätt att uträtta ärenden.

Beställ också elektroniska aviseringar om nya meddelanden och dokument och om hur ditt ansökningsärende framskrider. På så sätt kan vi kontakta dig så fort som möjligt när du har fått meddelanden eller annan post till tjänsten.

Beställ så här: Identifiera dig först i tjänsten Min pension. Gå till punkten Mina uppgifter genom att klicka på ditt namn i övre hörnet i tjänsten. Uppdatera ditt personliga telefonnummer och/eller din e-postadress i tjänsten. Då får du meddelandena till rätt ställe även om din arbetsplats byts eller du går i pension.