Keva har öppnat en ny elektronisk tjänst för pensionsansökan. De anställda inom den offentliga sektorn kan nu söka pension genom att logga in i tjänsten Dina pensionsuppgifter på Kevas webbplats.
Via tjänsten kan man ansöka om ålderspension, deltidspension, familjepension och ekonomiskt stöd. Personer som arbetat utomlands kan i tjänsten också fylla i bilaga U (boende och arbete utomlands) som behövs vid pensionsansökan.
I kommunsektorn finns det på de flesta arbetsplatserna en pensionsombudsman som hjälper med ansökan om pension. Om det finns en pensionsombudsman på pensionssökandens arbetsplats, kan ansökan fyllas i elektroniskt också tillsammans med hen.
Vem kan söka pension och när
Ålderspension
- ansökan kan göras av de kunder vars sista arbetsgivare är en kommun, staten, kyrkan, FPA eller Ålands landskapsregering
- pensionsansökan kan göras tidigast 2 månader (60 dagar) innan den personliga pensionsåldern eller 63 års ålder uppnås
Deltidspension
- ansökan kan göras av de kunder vars sista arbetsgivare är en kommun, staten, kyrkan, FPA eller Ålands landskapsregering
- ansökan kan göras av kunder födda 1954 eller senare, tidigast 2 månader innan 61 års ålder uppnås
Familjepension
- ansökan kan göras om förmånslåtarens sista arbetsgivare har varit en kommun, staten, kyrkan, FPA eller Ålands landskapsregering
Ekonomiskt stöd
- innan du ansöker, kolla med förmånslåtarens arbetsgivare om arbetsgivaren har ordnat ekonomiskt stöd via Keva
Pensionsbeslutet kommer att finnas i tjänsten Dina pensionsuppgifter och det postas också per brev till pensionssökanden.
Tjänsten Min pension
Kolla ditt pensionsutdrag, beräkna ditt pensionsbelopp med pensionskalkylatorerna, sök pension eller yrkesinriktad rehabilitering, titta på betalningsuppgifter om din pension, höj din skatteprocent eller ändra kontonumret och beställ aviseringar om beslut och dokument.