Saako työnantajan verkkopalvelussa julkaistuista työnantajatiedoista sähköposti-ilmoituksen?

Palvelut Työnantajan ohjeet
Palvelut Työnantajan ohjeet

Kiitos jälleen työnantaja-asiakkaillemme palautteesta, jota olemme saaneet työnantajien asiointikanaviin ja digitaalisiin palveluihin liittyen. Kokosimme alle vastauksia meille lähetettyihin kysymyksiin.

Avaintiedot-palvelu

Asiakkaan palaute: Avaintietojen kyselylistaus ei aukea. Meillä on meneillään kysely ja tällainen tuo epävarmuutta sen onnistumisesta. Avaintietojen käyttöönotto oli mutkikasta.

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteesta, pahoittelemme tilannetta. Avaintietojen käyttöönottoon tarvitaan henkilökohtainen Suomi.fi-valtuus ”Eläkevakuuttajan palveluihin rekisteröityminen”, ja palvelun saa organisaatiossa käyttöön hyväksymällä palvelun käyttöehdot työnantajan verkkopalvelussa.

Avaintietojen käyttöönottoon tai käyttämiseen liittyvissä ongelmatilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä omaan asiakaspäällikköön tai työnantaja-asiakkaan neuvontaan: kevapalvelu[at]keva.fi – autamme mielellämme palveluiden käyttämisessä! Olemme myös syksyn aikana julkaisseet Avaintietoihin kattavat ohjeet palvelun käyttämisen tueksi.

Asiakkaan palaute: Palvelu on selkeä, helppokäyttöinen ja laaja.

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteesta. Avaintiedot-palvelu sisältää tutkimus- ja tilastotietoa työnantaja-asiakkaidemme henkilöstöstä ja työkyvyttömyyskustannuksista sekä ammatillisen kuntoutuksen ja eläköitymisen toteutumisista ja ennusteista. Kyselyt-osiossa on valmiita henkilöstökyselyitä työhyvinvoinnin ja työkykyä tukevan toiminnan arvioimiseen.

Eläkemaksut

Asiakkaan palaute: Erittäin hyvä, että tiedot ovat palvelussa milloin vain katseltavissa. Voisiko saada hälytyksen sähköpostiin, kun eläkemaksujen vuosilaskennat ja ennusteet on julkaistu, niin ei tarvitsi joka päivä käydä kurkkimassa joko ovat tulleet.

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteesta! Otamme hälytyksen palvelussa julkaistuista tiedoista selvittelyyn palvelun jatkokehityksessä.

Asiakkaan palaute: Työnantajatieto-sivuilta ei näytä pääsevän aina suoraan takaisin esim. maksuihin.

Lisäksi kun vaihtaa yritystä, niin yhteys palveluun katkeaa kokonaan. Lisäksi nämä tekniset häiriötilat ovat kestämättömiä. Teknisestä häiriötilasta johtuen laskun perusteita ei saanut lainkaan esiin. Ei aika-arvioita myöskään häiriötilan poistumiseen saatavilla.

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteesta. Työnantajan verkkopalvelun eri osioihin pääsee parhaiten palvelun etusivulta. Ollessasi verkkopalvelun Työnantajan tiedot -kohdassa pääset etusivulle vasemmassa reunassa olevaa ”talo”-kuvaketta klikkaamalla.

Kaikessa viranomaisasioinnissa käyttöön otettu Suomi.fi-tunnistus eli vahva tunnistautuminen on valitettavasti tuonut kirjautumiseen lisävaiheita, mikä ilmenee varsinkin vaihtaessa työnantajaa. Eläkemaksut-osion oikeassa yläreunassa on Vaihda työnantaja -linkki, josta siirrytään Suomi.fi-tunnistussivulle ja yrityksen valintaan. Tämän jälkeen näkymä avautuu suoraan työnantajan verkkopalvelun etusivulle tai Edustajuuden valinta -sivulle riippuen siitä, onko samalla y-tunnuksella useampi vakuutus. 

Asiakkaan palaute: Todella vaikeaselkoiset sivut, mistä ei löydä mitään ja yhteydenotto tehty vaikeaksi. Eläkevakuutusmaksun ote olisi pitänyt saada.

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteestasi, olemme pahoillamme, ettei etsimääsi tietoa löytynyt. Olemme hiljattain ottaneet käyttöön uuden toiminnallisuuden, joka toivottavasti helpottaa jatkossa eläkevakuutusmaksutodistuksen tilaamista: eläkemaksut-osion etusivulla on Tilaa todistus maksetuista eläkemaksuista -kuvake, josta avautuvalla sivulla voi valita, haluaako todistuksen suomenkielisenä vai ruotsinkielisenä. PDF-muotoinen todistus muodostuu Lataa todistus -painikkeesta.  

Asiakkaan palaute: Hyvityslaskun liitettä ei ollut saatavilla.

Asiakaspalvelumme vastaa: Tällä hetkellä Eläkemaksujen perusteet ja laskun liitteet -sivulla tiedot näytetään siten, että ensin on laskevasti kaikki lopullisen palkkaperusteisen eläkemaksun tiedot ja vasta niiden jälkeen palkkaperusteisen eläkemaksun oikaisulaskujen liitteet.

Jos kaikki julkaistut palkkaperusteisen eläkemaksun liitteet eivät mahdu yhdelle sivulle, sivun oikeassa alareunassa näkyvästä > -merkistä saat lisää julkaistuja tietoja. Myös oikaisulaskun perusteet voi hakea Palkkaperusteisen maksun laskutetut tiedot - laaja haku -sivun kautta laskun tunnuksella. Huomioimme kommentin kehittäessämme sivuja.

Työnantajan verkkopalvelu

Asiakkaan palaute: Etusivu voisi olla valintojen kannalta selkeämpi, joutuu aika tavalla etsimään ja miettimään, mistä mitäkin tietoa löytyy. Oikean kohdan löytymisen jälkeen palvelu on helppokäyttöinen.

Kevan kommentti: Kiitos palautteesta, pyrimme kiinnittämään edelleen huomiota tähän palvelua kehittäessämme.

Asiakkaiden palautteet:

Tiedot löytyvät näppärästi esim. eläkemaksuista.

Olen löytänyt työnantajan verkkopalvelusta sen, mitä tulin etsimään.

Löysin helposti tiedot, joita olin katsomassa

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteista, mukava kuulla, että asiointi sujui vaivatta!

Asiakkaan palaute: Jag har valt svenska i min kontakt med Keva men ändå kommer jag alltid in på finska.  Varför måste jag välja svenska så fort jag byter sida? Loggar jag in och väljer svenska bör det vara så på varje sida.

Asiakaspalvelumme vastaa: Tack för din respons. Det språk på vilket sidorna visas bestäms av språket i din webbläsare. Om du har svenska som språk i webbläsaren så är språket svenska också i webbtjänsten för arbetsgivare.

Asiakkaan palaute: Selkeä käyttöliittymä. Miten viesti tulisi käsitellä ei ole kuitenkaan selvää. Saapunut viesti näytti automaattiviestiltä, eikä ole selvää, miten se tulee hoitaa loppuun asti.

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteestasi. Palautteessa oli kyse viestit-osioon tulleesta päättymispäivänpyynnöstä. Pyyntö lähetetään, kun eläkehakemus tulee vireille, vaikka päättymispäivä olisi pitkällä tulevaisuudessa. Keva saa tarvittavan tiedon, kun se ilmoitetaan ajallaan tulorekisteriin.

Asiakkaan palaute: Verkkopalvelu on helppokäyttöinen ja selkeä. Jonkin verran hankaluuksia tuottaa valinta, milloin valitsen työantajapalvelun, Avaintiedot tai Oppimisympäristön. Esim. Oppimisympäristön tunnukset tilataan työnantajapalvelun kautta.

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteestasi. Työnantajaa koskevat tiedot , eli Avaintiedot, tilastot, Kyselyt ja eläkemaksutiedot, löytyvät työnantajan verkkopalvelusta.

Oppimisympäristö-palvelumme ja Työkykypolkuja-peli ovat sen sijaan työnantajan verkkopalvelusta erillisiä palveluita ja niihin kirjaudutaan erikseen. Ainoastaan käyttäjätunnukset tilataan työnantajan verkkopalvelun kautta.

Tällä pyritään helpottamaan ko. palvelujen käyttöönottoa ja välttämään erillistä tunnistautumista tai käyttövaltuuksia, joita taas työnantajan verkkopalvelussa olevien työnantajakohtaisten tietojen käsittely edellyttää.

Asiakkaan palaute: Käyttökatkoksen ajankohta ilmoitettiin klo 15.00 eteenpäin. Palvelu ei ollut kuitenkaan käytössä klo 13.54.

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteestasi. Pahoittelut, että jouduit kirjautumaan turhaan. Pyrimme tiedottamaan käyttökatkoista mahdollisimman oikea-aikaisesti.