Perhe-eläke eli leskeneläke ja lapseneläke selkokielellä

Perhe-eläkettä voi hakea sen jälkeen, kun perheenjäsen on kuollut.
Perhe-eläkettä kannattaa aina hakea. Saat eläkkeen hakemisen jälkeen Kevasta päätöksen. Päätöksellä sinulle kerrotaan, saatko eläkettä ja mikä on eläkkeen suuruus.
Tämä ohje koskee sinua, jos perheenjäsenesi on kuollut 1.1.2022 tai sen jälkeen. Jos perheenjäsenesi on kuollut aikaisemmin, katso ohjeet sivulta Perhe-eläke. Sivu ei ole selkokielinen.
Kuka voi saada perhe-eläkettä eli leskeneläkettä ja lapseneläkettä?
Perhe-eläkkeitä ovat leskeneläke ja lapseneläke.
Voit saada leskeneläkettä
- jos olit kuolleen kanssa avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa
- jos olitte avopuolisoita ja sinulla on kuolleen kanssa yhteinen alle 18-vuotias lapsi.
Lapseneläkettä voivat saada alle 20-vuotiaat lapset.
Tarkempaa tietoa, kuka voi saada leskeneläkettä
Voit saada leskeneläkettä, jos seuraavat kolme kohtaa täyttyvät:
- Sinä ja puolisosi olitte avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa.
- Menitte naimisiin tai rekisteröitte parisuhteenne ennen kuin puolisosi täytti 65 vuotta.
- Teillä on tai oli yhteisiä lapsia.
Jos teillä ei ollut yhteistä lasta, seuraavien neljän ehdon pitää täyttyä:
- Sinä ja puolisosi olitte menneet naimisiin tai parisuhteenne oli rekisteröity ennen kuin puolisosi täytti 65 vuotta.
- Kun puolisosi kuoli, olit vähintään 50-vuotias. Jos olit alle 50-vuotias, kun puolisosi kuoli, olit saanut työkyvyttömyyseläkettä vähintään kolme vuotta.
- Menitte naimisiin tai rekisteröitte parisuhteenne ennen kuin sinä täytit 50 vuotta.
- Ehditte olla naimisissa tai rekisteröidyssä parisuhteessa vähintään viisi vuotta ennen puolisosi kuolemaa.
Avopuolisolla on oikeus leskeneläkkeeseen, jos kaikki seuraavat kuusi ehtoa täyttyvät:
- Avopuolisosi kuoli 1.1.2022 tai sen jälkeen.
- Olit muuttanut yhteiseen osoitteeseen puolisosi kanssa ennen kuin hän täytti 65 vuotta.
- Teillä oli yhteinen alle 18-vuotias lapsi.
- Yhteinen lapsenne asui samassa osoitteessa kanssanne.
- Olitte asuneet yhdessä vähintään 5 vuotta ennen kuin puolisosi kuoli.
- Sinä tai avopuolisosi ette olleet avioliitossa jonkun toisen henkilön kanssa, silloin kun puolisosi kuoli.
Tarkempaa tietoa, kuka voi saada lapseneläkettä
Lapseneläkettä voivat saada kuolleen äidin tai isän alle 20-vuotiaat lapset. Lapsi voi saada eläkettä, vaikka hän ei ole asunut kuolleen vanhempansa kanssa.
Joskus myös kuolleen henkilön lesken lapsi voi saada lapseneläkkeen, vaikka hän ei ollut kuolleen henkilön biologinen lapsi. Lapsi voi saada eläkkeen, jos molemmat seuraavat asiat toteutuvat:
- Lapsi asui kuolleen henkilön ja lesken kanssa samassa asunnossa.
- Leski ja kuollut henkilö olivat naimisissa tai rekisteröidyssä parisuhteessa.
Lapsi saa lapseneläkettä siihen asti, kun hän täyttää 20 vuotta.
Kuinka paljon perhe-eläkettä voi saada?
Seuraavat asiat vaikuttavat siihen, kuinka paljon perhe-eläkettä eli leskeneläkettä tai lapseneläkettä voi saada:
- Kuinka paljon kuolleelle henkilölle oli kertynyt työeläkettä.
- Kuinka monta lasta kuolleella henkilöllä oli.
- Kuinka paljon leskelle on kertynyt omaa työeläkettä. Katso tarkemmin kohdasta leskeneläkkeen vähentäminen.
Perhe-eläkkeen määrään eivät vaikuta kansaneläke, vapaaehtoiset eläkkeet tai omaisuuden määrä.
Saat tarkan tiedon perhe-eläkkeen määrästä sen jälkeen, kun olet hakenut eläkettä Kevasta.
Leskeneläkkeen vähentäminen
Jos saat itse työeläkettä, se voi vaikuttaa leskeneläkkeen määrään. Jos sinun oman työeläkkeesi määrä on yli 856,00 euroa (vuonna 2026), leskeneläkkeen määrä pienenee. Mitä suurempi sinun oman eläkkeesi määrä on suhteessa kuolleen henkilön eläkkeeseen, sitä pienempi on leskeneläke.
Jos sinulle myönnetään leskeneläke, se ei kuitenkaan vähennä mitenkään sinun oman työeläkkeesi määrää.
Sivulta Leskeneläkkeen vähentäminen löydät tarkempia tietoja siitä, kenelle leskeneläkkeen vähentäminen tehdään. Sivulta löydät myös laskurin, jolla voi arvioida lesken omien tulojen vaikutusta leskeneläkkeeseen. Sivu ei ole selkokielinen.
Saat tarkan tiedon leskeneläkkeen määrästä sen jälkeen, kun olet hakenut eläkettä Kevasta.
Hae perhe-eläkettä näin
Hae perhe-eläkettä mahdollisimman pian sen jälkeen, kun puolisosi tai vanhempasi on kuollut.
Hae eläkettä Kevasta, jos kuollut henkilö sai eläkettä Kevasta. Hae eläkettä Kevasta myös, jos kuolleen henkilön viimeinen työnantaja oli kunta, hyvinvointialue, valtio, kirkko, Kela, Suomen Pankki tai Ahvenanmaan maakunnan hallitus.
Tee hakemus Kevaan näin
Täytä eläkehakemus Kevan Omat eläketietosi -palvelussa.
- Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse kohta ”Hakemusasiat”
- Valitse kohta ”Tee hakemus”
- Valitse kohta ”Eläkehakemukset”
- Valitse kohta ”Perhe-eläkehakemus”
o Täytä leskestä leskeneläkehakemus
o Täytä jokaisesta alle 20-vuotiaasta lapsesta oma lapseneläkehakemus.
Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -palvelua, voit hakea eläkettä myös paperisella hakemuslomakkeella. Voit pyytää lomakkeen Kevan asiakasneuvonnasta. Katso yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Postita hakemus ja liitteet osoitteeseen Keva, 00087 KEVA.
Saat Kevasta päätöksen
Kun Keva on käsitellyt hakemuksesi, saat Kevasta päätöksen. Päätöksestä selviää, myöntääkö Keva sinulle leskeneläkkeen tai lapseneläkkeen. Päätökseltä näet myös eläkkeen määrän.
Lue tarkemmin sivulta Eläkepäätös ja mitä tehdä sen jälkeen selkokielellä.
Hae eläkettä varten verokortti
Eläkkeestä pitää maksaa veroa. Sitä varten sinun pitää tilata verokortti eläketulolle OmaVerosta.
Lue tarkemmin veroasioista sivulla Eläkkeen maksaminen selkokielellä.
Milloin perhe-eläke päättyy
Milloin lapseneläke päättyy
Lapseneläke päättyy, kun lapsi täyttää 20 vuotta.
Lapseneläke päättyy myös, jos hänet annetaan adoptoitavaksi perheen ulkopuolelle.
Milloin leskeneläke ei pääty
Leskeneläke jatkuu toistaiseksi, jos sinulle on alettu maksaa leskeneläkettä 1.1.2022 tai sitä ennen.
Leskeneläke jatkuu toistaiseksi myös silloin, kun molemmat seuraavat asiat toteutuvat:
- Olet syntynyt 31.12.1974 tai sitä ennen.
- Sinulle on alettu maksaa leskeneläkettä 1.2.2022 tai sen jälkeen.
Milloin leskeneläke päättyy
Aviopuolison leskeneläke on määräaikainen eli saat sitä 10 vuotta, jos molemmat seuraavat asiat toteutuvat:
- Leskeneläke on alkanut 1.2.2022 tai sen jälkeen.
- Olet syntynyt 1.1.1975 tai sen jälkeen.
Eläke voi kuitenkin jatkua yli 10 vuotta, jos lapsesi ovat nuoria. Leskeneläke päättyy, kun nuorin lapseneläkettä saava lapsi täyttää 18 vuotta.
Avopuolison leskeneläke on määräaikainen, jos leskeneläke on alkanut 1.2.2022 tai sen jälkeen. Avopuolison leskeneläke päättyy aina silloin, kun nuorin lapseneläkettä saava lapsi täyttää 18 vuotta.
Leskeneläke päättyy kuitenkin aina, jos leski menee alle 50-vuotiaana avioliittoon toisen henkilön kanssa.
Lisätietoja
Jos tarvitset lisätietoja, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun: Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.
Jos haluat lukea aiheesta tarkemmin, lue sivu Perhe-eläke eli leskeneläke ja lapseneläke. Sivu ei ole selkokielinen.