Digitalisaatio Palvelut Työelämä
Tommi Heinonen:

Herranjestas, työmme muuttuu!

Blogi 5.11.2018 Tommi Heinonen
Digitalisaatio Palvelut Työelämä

Heräsin eräänä lauantaiaamuna lasten ääniin ja kuulin kuinka perheemme 9-vuotias pikkuneiti sparraili videoneuvottelun välityksellä ystävänsä kanssa, miten Slimeä kannattaa sekoittaa. Tiedättehän sitä käsin muovailtavaa limaa, joka tarttuu joka paikkaan. Pohdin, millaista työelämä ja sen johtaminen mahtaa olla reilun 10 vuoden päästä, kun pikkuneidin ikäluokka tuollaisilla valmiuksilla on työiässä.

Onko työtä varten käytössä virtuaalisia työalustoja, joilla yhteistyön tulokset syntyvät visuaalisesti jatkuvan oppimisen 5D-ympäristöissä? Ja jotka mahdollistavat vielä loistavan työntekijäkokemuksen, vaikka emme olisikaan fyysisesti läsnä.

Miten paljon opimmekaan, kun internet ja 5G on kaikkialla ja relevanttia dataa on rajattomasti saatavilla. 

Saamme valtavasti tukea keinoälystä ja simuloinnin mahdollisuuksista. Herranjestas, että työmme muuttuu!

Mitä kaikkea silloin pitää osata? Korostuuko vuorovaikutustaidot ja ulospäinsuuntautuneisuus? Miten varmistamme, että myös hiljaisten voima saadaan valjastettua? Tarvitaanko sittenkin vähemmän stimulaatiota ja enemmän rauhaa? Viriketulvassa pitää saada myös lepoa. Huomaan sen jo 9-vuotiasta nukuttaessani – vähemmän virikkeitä ja enemmän rauhaa toimii paremmin.

Miten johdamme tulevaisuuden työyhteisöjä?

Tietotyö on uusi kestävyyslaji 24/7 maailmassa. Johtamisen pitää mahdollistaa yksilöllinen rytmi ja työn tekeminen – silloin kun työntekijällä on se paras ”flow-hetki”.

10 vuoden päästä yksinkertaiset rutiinitehtävät ovat siirtyneet automaation hoidettavaksi, silpputöistä on päästy valtaosin eroon ja flow-hetkinä tehdyn työn arvo nousee. Ehkä työelämään syntyy myös enemmän aikaa ja tilaa ajattelulle. Tällöin irvistely vähenee ja päätösvallan tunne työstämme lisää energiaamme.

Johtaminen on myös tulevaisuudessa tavoitteiden ja edellytysten asettamista, mutta sen jälkeen meidän täytyy vain antaa asioiden tapahtua, sillä suunta muuttuu koko ajan. Olennaista on strateginen ketteryys.

Liiketoimintamallien muutoksesta

Viime aikoina on herännyt ajatus, voisiko tavoitteemme olla, että asiakkaat eivät enää käyttäisi palvelujamme?

Tarjoaisimmekin heille aktiivisesti jo ennakolta ratkaisuja, jotka asiakkaan tarvitsee vain hyväksyä ja asiat tapahtuvat. Tällöin palveluissamme ei tarvitsisi edes käydä – ja myös asiakkaan aikaa vapautuisi. Poistamme asiakkaan pöydältä tarpeen, josta hän ei edes vielä tiennyt.

Yrityksen menestyksen kannalta on olennaista varmistaa edellytykset, joilla teknologiseen kehitykseen pääsee mukaan, ettei menetä imua. Imu syntyy, kun pitkään kehitetyt teknologiat saavuttavat läpimurron tason. Kaikki, mikä perustuu sääntöihin tullaan digitalisoimaan. Jos jäämme pohtimaan, voisikohan tämän digitalisoida, joku tekee sen kuitenkin. Tai teki sen jo.

Hurjimmatkin kuvitelmamme tulevat toteutumaan. Sillä välin keskitytään vaikkapa sekoittamaan Slimejä lastemme kanssa.

Tommi Heinonen IT-johtaja Kaikki kirjoitukset

Kevan blogi

Ajankohtaisia teemoja ja uusia näkökulmia eläkkeistä, johtamisesta ja työelämästä. Mitä tapahtuu kunta-alalla? Entä miten sote- ja maakuntauudistus etenee? Miten toimia työelämän myllerryksessä?

Kaikki kirjoitukset

Kirjoittajat

Tilaa RSS-syöte Tilaa RSS-syöte  

Uusimmat kirjoitukset

Lue lisää blogikirjoituksia