Utmärkt resultat för Keva i intressent- och anseendeundersökning

Keva
Keva

Kevas intressenter har bedömt att Kevas anseende som helhet är utmärkt. Detta framgår av en intressent- och anseendeundersökning som genomfördes på hösten 2020.

Jämfört med motsvarande undersökning 2018 ökade Kevas anseende som helhet från 70 till 73 poäng. (70 poäng är gränsen för betyget utmärkt i undersökningen. Genomsnittet för den privata och offentliga sektorn i anseendeundersökningen är 67 poäng.)

Bland Kevas intressegrupper gav arbetslivsforskarna (76 poäng) de bästa betygen medan de mest blygsamma betygen (69 poäng) kom från media. Bland de olika delområden som bedömdes i undersökningen fick framgång och sakkunskap (80) och hållbarhet (79) de högsta poängen.

I fråga om hållbarhet ökade anseendet med hela 11 poäng. Välkändhet och image fick 67 poäng, vilket är en stark nivå även om det var det svagaste resultatet i mätningen.

– Kevas intressent- och anseendeundersökning ger oss en gedigen grund för ytterligare utveckling av intressentsamarbetet. Vi fick rikligt med respons också i form av öppna svar, och flera av dem omfattar värdefulla observationer och råd om hur Kevas verksamhet kunde utvecklas och förbättras. Jag vill rikta ett varmt tack till alla som under coronaåret hade möjlighet att delta i undersökningen om Kevas anseende, säger Ismo Kainulainen som är ledande expert inom Kevas samarbete med intressenter.

Också Kevas kundorganisationer bedömer att Kevas anseende är utmärkt. I undersökningen ombads kunderna också ge respons på de tjänster som Keva erbjuder och utvecklingen av dem.

Kundernas nöjdhet med Kevas verksamhet har blivit allt bättre.

- Vi har utvecklat vårt utbud av tjänster i samarbete med våra kunder. Vi satsar också kraftigt på aktiv växelverkan och på förståelsen för kundens omvärld, vilket syns i resultaten för kundundersökningen. Keva upplevs som en genuin partner i kundens vardag. Detta gläder oss mycket och jag vill passa på och tacka både våra kunder och alla proffs på Keva som arbetar med kunderna och med utveckling av tjänsterna. Det här är en bra utgångspunkt för ytterligare utveckling, säger Kati Korhonen-Yrjänheikki, direktör, arbetsgivarkundrelationer och arbetsförmåga på Keva.

Kevas anseendeundersökning genomfördes för tredje gången 2020. En motsvarande undersökning genomfördes också 2016 och 2018. Syftet var att undersöka Kevas anseende och vilka faktorer som påverkar det samt att fördjupa förståelsen om intressenternas förväntningar på och tankar om Kevas verksamhet. Undersökningen riktades till ca 4 500 representanter för Kevas olika intressegrupper och nästan 700 svarade. Undersökningen genomfördes av Pohjoisranta BWC på beställning av Keva.

 

Kevas anseende ligger på en utmärkt nivå 2020.JPG