Transportbranschens strejk kan fördröja postgången – vi rekommenderar användning av tjänsten Min pension

Pensioner Tjänster
Pensioner Tjänster

Ansökningar som skickats till Keva på papper samt betalningsbrev och beslut som Keva skickat till kunderna kan fördröjas på grund av transportbranschens strejk. Vi rekommenderar därför att kunderna använder nättjänsten Min pension.

Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT har meddelat om en strejk 15–21.2.2023. Post- och logistikförbundet PAU har inlett stödåtgärder 16.2. Posten uppskattar att breven på grund av strejken kan fördröjas med en eller två veckor.

För Kevas kunder innebär detta att besluten kan fördröjas om man skickar ansökan, bilagor eller tilläggsutredningar per post.

Också de betalningsbrev och beslut som Keva skickar till kunderna per post kan försenas. Besluten och betalningsbreven syns emellertid utan dröjsmål i nättjänsten Min pension.

Vi rekommenderar att du använder e-tjänsten Min pension

Vi rekommenderar att våra kunder främst använder tjänsten Min pension som inte påverkas av strejken.

I tjänsten sköter du dina ärenden säkert eftersom du identifierar dig i tjänsten med personliga nätbankskoder eller mobil-id.

Om du inte är van vid att använda e-tjänster kan du läsa våra tydliga anvisningar för användningen av tjänsten Min pension på vår webbplats. Också Kevas telefontjänst hjälper vid behov med e-tjänsten.

I tjänsten Min pension kan du söka pension eller yrkesinriktad rehabilitering samt skicka bilagor till ansökan. Du får beslutet snabbare när du skickar ansökan elektroniskt.

Keva strävar efter att vid behandlingen av ansökningarna beakta de dröjsmål som beror på strejken. Genom att beställa elektroniska aviseringar i tjänsten Min pension får du veta om Keva vill att du ska lämna in någon utredning.

Du ser beslutet i tjänsten genast efter att det har meddelats. Innan du får beslutet kan du följa med hur handläggningen av ansökan framskrider. Också ändringssökande i ett beslut du fått går enkelt och snabbt i tjänsten Min pension. Du ser också betalningsbreven i tjänsten utan dröjsmål.

Beställ elektroniska aviseringar i tjänsten Min pension: då får du genast e-post eller sms med uppgift om att du har fått ett nytt dokument till tjänsten Min pension.

Om det finns risk för att ditt ärende blir mycket fördröjt på grund av strejken kan vi skicka en avisering till dig per e-post eller sms också utan att du har beställt tjänsten för att du ska läsa dokumentet i tjänsten Min pension.

Beställ också pappersfri tjänst

Beställ gärna också pappersfri tjänst: då behöver du inte heller i fortsättningen vänta på pappersposten.

Dessutom deltar alla som har beställt pappersfri tjänst 13.10.2022–28.2.2023 i utlottningen av tre iPad-surfplattor!

Läs mer om utlottningen på sidan Pappersfri tjänst