Också under poststrejken sköts pensionsärendena snabbast på elektronisk väg

Pensioner Tjänster
Pensioner Tjänster

Poststrejken kan leda till betydande dröjsmål i distributionen av brev. Det lönar sig att sköta pensionsärendena också under strejken elektroniskt i tjänsten Dina pensionsuppgifter: där sköter du dem säkert och snabbt.

Ansökan om pension

När du gör pensionsansökan i tjänsten Dina pensionsuppgifter kommer den direkt in i handläggning hos oss och du får en kvittering på att vi mottagit ansökan. Du får beslutet med andra ord snabbare när du skickar in ansökan och behövliga bilagor elektroniskt.

I samband med ansökan lönar det sig också att beställa meddelanden om att du fått ny post till tjänsten. Då får du genast ett e-postmeddelande eller ett sms med uppgift om att ett beslut har meddelats om din ansökan.

Pensionsbeslut

När du får beslut om din ansökan kan du läsa det genast i vår tjänst och du behöver inte vänta på att brevet ska komma per post. Du får också ett meddelande till din e-post eller till din mobil om att beslutet kommit, förutsatt att du har beställt meddelanden om att du fått ny post till tjänsten.

Om du har ansökt om pension per brev kan du trots det kolla dina beslut i tjänsten Dina pensionsuppgifter.

Pensionstagare

Om du redan har gått i pension kan du uträtta en del av dina ärenden i tjänsten Dina pensionsuppgifter. Du kan höja din skatteprocent, ändra kontonumret eller beställa ett intyg om pensionens belopp.

Du kan läsa alla dina dokument, såsom pensionsbeslut och årsbrev, elektroniskt i tjänsten Dina pensionsuppgifter.