Työeläkkeen määrä selkokielellä

Sinulle kertyy työeläkettä, kun olet töissä ja saat palkkaa. Eläkkeesi määrään vaikuttaa se, miten suurta palkkaa olet saanut ja kuinka kauan olet ollut töissä.
Mitä pidempään jatkat työn tekemistä, sitä enemmän työeläkettä saat.
Mistä näet sinulle kertyneen eläkkeen määrän?
Työeläkeotteelta näet, kuinka paljon sinulle on kertynyt eläkettä tähän mennessä. Katso oma työeläkeotteesi Omat eläketietosi -palvelussa.
- Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse kohta ”Työeläkeote”.
• Avaa työeläkeote pdf-muodossa.
• Näet työeläkeotteelta, kuinka paljon sinulle on kertynyt eläkettä eri työsuhteista.
Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -palvelua, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun: Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.
Miten voit laskea tulevan eläkkeesi määrää?
Omat eläketietosi -palvelussa on eläkelaskureita. Laskureilla voit laskea, kuinka paljon tulet saamaan eläkettä. Näet laskureissa eläkkeesi määrän eri tilanteissa.
- Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse kohta ”Eläkelaskurit".
- Valitse
• ”Vanhuuseläkelaskuri” tai
• ”Osittainen varhennettu vanhuuseläke -laskuri” tai
• "Työkyvyttömyyseläke- ja kuntoutusraha-arvio”.
Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -palvelua, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun: Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.
Eläkkeestä pitää maksaa veroa
Eläkkeestä pitää maksaa veroa. Sitä varten sinun pitää tilata verokortti eläketulolle Verohallinnosta.
Lue tarkemmin veroasioista sivulta Eläkkeen maksaminen selkokielellä.
Jos työeläkkeesi määrä on pieni, voit saada kansaneläkettä tai takuueläkettä
Jos et saa työeläkettä tai se on pieni, Kela maksaa sinulle kansaneläkettä.
Lisäksi Kela voi maksaa sinulle takuueläkettä, jos muut eläkkeesi jäävät hyvin pieniksi tai jos et saa mitään muuta eläkettä.
Lue lisää selkokielellä Kelan sivuilta:
Tietoa kansaneläkkeestä
Tietoa takuueläkkeestä
Muut tuet eläkkeensaajalle
Kela voi maksaa tukia eläkkeensaajalle, jos eläke on pieni.
Lisätietoja eläkkeensaajan tuista löydät selkokielellä Kelan sivuilta.
Eläke ulkomailta
Jos olet ollut töissä muualla kuin Suomessa, siitä on todennäköisesti kertynyt sinulle eläkettä. Jokaisella maalla on omat säännöt siitä, miten paljon eläkettä on kertynyt ja missä iässä eläkkeen voi saada.
Lue tarkemmin osiosta Eläkkeen hakeminen ja eläkepäätös selkokielellä, miten voit hakea eläkettä, joka on kertynyt ulkomailla.
Lisätietoja
Jos tarvitset lisätietoja, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun. Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.
Kevan Omat eläketietosi -verkkopalvelussa voit hoitaa kaikki eläkeasiasi: Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Jos haluat lukea tarkemmin eläkkeen määrästä ja sen kertymisestä, lue sivu Eläkkeen määrä ja kertyminen. Sivu ei ole selkokielinen.