Eläkepäätös ja mitä tehdä sen jälkeen selkokielellä

Saat Kevasta eläkepäätöksen sen jälkeen, kun Keva on käsitellyt eläkehakemuksesi.
Saat tiedon eläkepäätöksestä jollain seuraavista tavoista:
- Saat sähköpostilla tai tekstiviestinä ilmoituksen Kevasta, jos olet tilannut sähköiset asiakirjat Kevan Omat eläketietosi -palvelussa. Lue päätös Omat eläketietosi -palvelussa.
- Voit saada ilmoituksen eläkepäätöksestä myös Suomi.fi-viestien kautta, jos sinulla on sähköiset Suomi.fi-viestit käyttössä. Lue päätös Omat eläketietosi -palvelussa.
- Saat eläkepäätöksen paperipostilla, jos et ole tilannut sähköisiä asiakirjoja Kevasta eikä sinulla ole sähköiset Suomi.fi-viestit käytössä.
Miten katsot eläkepäätöksen Kevan Omat eläketietosi -palvelusta
Lue eläkepäätös Omat eläketietosi -palvelussa seuraavalla tavalla.
- Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse kohta ”Päätökset”.
- Päätökset-sivulla on lista, josta näet kaikki Kevasta saamaasi päätökset. Jos olet saanut monta päätöstä, uusin päätös on ensimmäisenä listalla.
- Paina kohtaa ”Näytä lisätiedot”. Näet sen jälkeen päätöksen ja päätöksen liitteet. Lue päätös ja kaikki liitteet. Niissä on tärkeää tietoa.
- Jos haluat tulostaa tai tallentaa päätöksen ja liitteet itsellesi, klikkaa ne ensin auki.
Keva ei lähetä päätöstä sinulle sähköpostin tai tekstiviestin linkkinä tai liitteenä tietoturvasyistä. Jos saat sellaisen sähköpostin tai tekstiviestin, kyseessä on huijaus. Älä avaa linkkiä tai liitettä.
Jos saat myönteisen eläkepäätöksen, toimi näin
Jos Keva hyväksyy eläkehakemuksesi, saat Kevasta myönteisen eläkepäätöksen. Päätöksestä näet eläkkeesi määrän ja koska eläkkeesi alkaa.
Tilaa verokortti eläkettä varten
Tarvitset oman verokortin eläkettä varten. Tilaa verokortti eläketulolle OmaVerosta heti, kun olet saanut eläkepäätöksen.
Lue verokortin tilaamisesta tarkemmin sivulla Eläkkeen maksaminen selkokielellä.
Milloin eläkkeen maksaminen alkaa
Päätöksen jälkeen Keva alkaa maksamaan sinulle eläkettä.
Keva maksaa eläkkeen pankkitilillesi kerran kuukaudessa.
Lue tarkemmin sivulta Eläkkeen maksaminen selkokielellä.
Jos saat kielteisen eläkepäätöksen, toimi näin
Jos Keva ei myönnä sinulle eläkettä, saat kielteisen eläkepäätöksen.
Jos sinulla ei ole töitä, ilmoittaudu työnhakijaksi Työmarkkinatorin
verkkopalvelussa osoitteessa https://tyomarkkinatori.fi/. Tämän jälkeen voit hakea työttömyysetuutta Kelasta tai työttömyyskassasta.
Jos et ole tyytyväinen Kevan antamaan päätökseen, voit hakea siihen muutosta eli valittaa päätöksestä. Saat ohjeet valittamiseen eläkepäätöksen liitteenä.
Tee valitus Kevan Omat eläketietosi -palvelussa. Palvelussa voit tarkistaa päätöksen muutoksenhakuajan eli mihin mennessä valitus pitää tehdä.
- Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse kohta ”Muutoksenhaku”.
- Lue tarkkaan sivulla olevat ohjeet.
Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -verkkopalvelua, voit lähettää valituksen Kevaan kirjeellä tai sähköpostilla. Osoitteet ja ohjeet löydät Valitusosoitus-kirjeestä, jonka olet saanut eläkepäätöksen liitteenä.
Lue tarkemmin valittamisesta sivulta Muutoksenhaku. Sivu ei ole selkokielinen.
Lisätietoja
Jos tarvitset lisätietoja, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun: Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.