Eläke ja kuntoutus -sovellus 

Eläke ja kuntoutus -sovellus on uusi henkilökohtainen mobiilisovellus Kevan asiakkaille. 

Kevan eläkkeensaajana ja kuntoutuksen asiakkaana näet sovelluksesta helposti ajankohtaiset tietosi, kuten maksutietosi ja asiakirjasi. Ja mikä parasta, sovellus sisältää eläkkeensaajan sähköisen työeläkekortin, joka kulkee kätevästi aina mukanasi puhelimessa! Saat lisäksi sovellukseen tilanteesi mukaisia ajankohtaisia ilmoituksia ja muistutuksia, jotta tärkeät viestit eivät jää huomaamatta.

Huomaa, että et voi tehdä sovelluksessa hakemuksia tai lähettää viestejä – voit tehdä ne sujuvasti Omat eläketietosi -palvelussa.

Mobiilisovellus on suomen- ja ruotsinkielinen – voit vaihtaa kielen sovelluksessa haluamaksesi.

Sovelluksen käyttö vaatii vahvan tunnistautumisen. Näin varmistetaan, että vain sinä voit käyttää palvelua. Viestit ja asiakirjat pysyvät luottamuksellisina ja suojassa, eivätkä ulkopuoliset pääse niihin käsiksi.
 

Lataa Eläke ja kuntoutus -sovellus käyttöösi 

 

Vastauksia ja vinkkejä sovelluksen eri käyttötilanteisiin

Kokosimme asiakkaidemme kysymyksiä ja vastauksia Eläke ja kuntoutus -sovelluksen käytöstä ja mahdollisista ratkaisuista ongelmiin eri käyttötilanteissa. 
 

Asiakirjat ja maksutiedot 

Mistä voin lähettää Kevalle asiakirjan tai hakemuksen?

Asiakirjojen lähetys sekä hakemukset ovat käytössäsi Omat eläketietosi-palvelussa.

Eläke ja kuntoutus -sovelluksesta et voi lähettää asiakirjaa tai tehdä hakemusta. 

Asiakirja ei avaudu? 

Tarkista verkkoyhteys, poistu sovelluksesta ja yritä kirjautua uudelleen. Tarkista laitteen muistin käyttö ja tarvittaessa vapauta tilaa.

Muistathan, että tarvittaessa voit myös lukea asiakirjat Omat eläketietosi -palvelusta. 

Miksi en näe kaikkia asiakirjoja?

Asiakirjat näytetään sovelluksessa 2 vuotta taaksepäin ja ne päivittyvät sovellukseen kerran tunnissa.

Mitä asiakirjasivulla näkyvä klemmari-merkki tarkoittaa?

Klemmarin edessä oleva numero kertoo sen, kuinka monta liitettä asiakirjakokonaisuuteen kuuluu.

Miksi en näe kaikkia maksutietojani?

Maksuissa näkyy kuluva ja edellinen vuosi, enimmillään kuitenkin 100 maksutapahtumaa takautuvasti.

Ilmoitukset ja sovelluksen kieli

Sain sovelluksesta ilmoituksen – voinko vastata siihen tai lähettää Kevalle viestin?

Eläke ja kuntoutus -sovelluksen ilmoitusviesteihin ei voi vastata eikä sen kautta lähettää Kevalle viestiä. Ilmoitusten tarkoitus on pitää sinut ajan tasalla ajankohtaisista asioista.

Viestit lähetät sujuvasti Omat eläketietosi-palvelussa.

Haluaisin ilmoitukset suomeksi/ruotsiksi

Palvelu on käytettävissä suomeksi ja ruotsiksi. Kieli asiakirjoissa ja ilmoituksissa on sen mukainen, mikä on Digi- ja väestötietovirastossa asiointikielenäsi. 

Miksi minulla näkyy osa teksteistä ruotsiksi ja osa suomeksi?

Mikäli olet vaihtanut Digi- ja väestötietovirastoon asiointikielen toiseksi, voi osa tiedoistasi näkyä sovelluksessa aiemmalla kielivalinnalla.

Vaihdoin asiointikieleni, mutta silti osa tiedoista näkyy toisella kielellä?

Saamme asiointikielen tiedon Digi- ja väestövirastosta ja mikäli se eroaa sovelluksessa valitusta kielestä, saattaa sovelluksessa näkyä molempia kieliä esimerkiksi asiakirjan nimessä. 

Minulle tule sovelluksesta ilmoitus, mutta en näe ilmoitusta tai sen tietoa sovelluksen sisällä

Ilmoitus on saattanut tulla sinulle Omat eläketietosi -palvelun osalta ja siellä ilmoitukseen liittyvä tieto näkyy tarkemmin. 

Minulle tuli ilmoitus kuntoutusprosessista, mutta miksi en näe tietoa?

Jos olet Kevan tukemassa työkokeilussa tai työhönvalmennuksessa, olet voinut saada ilmoituksen sovellukseen tiedoksi siitä, että Keva on pyytänyt työnantajaltasi lisätietoja (asiakirjaa näistä lisätietopyynnöistä ei tule).

Ilmoitus on myös saattanut tulla Omat eläketietosi -palvelun osalta ja siellä näkyy tarkemmin.

Minulle ei tule sovelluksesta ilmoituksia lainkaan

Jos et ole saanut sovelluksesta ilmoitusta, tarkista ilmoitusvalinnat.

Työeläkekortin käyttö sovelluksella

Miten näen työeläkekortin mobiilisovelluksessa?

Mikäli sinulle on myönnetty työeläkekortti ja olet kirjautunut sovellukseen vahvalla tunnistautumisella, näet sen sovelluksessa kohdassa Työeläkekortti.

Kun olet kerran tunnistautunut sovellukseen vahvasti, näkyy Työeläkekortti sinulle myös ilman kirjautumista ja on helposti käytössäsi heti sovelluksen aloitusnäytöltä Työeläkekortti-painikkeesta.

Voinko käyttää työeläkekorttia ulkomailla? 

Mobiilisovelluksessa työeläkekortti on käytössäsi ilman verkkoyhteyttäkin, ja käytettävissä siten myös ulkomailla.

Työeläkekortti näkyy suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. 

Miksi minulla ei näy työeläkekorttia?

Mikäli sinulle on juuri myönnetty työeläkekortti, kokeile kirjautua sovellukseen vahvalla tunnistautumisella. Sen jälkeen työeläkekortti pitäisi näkyä sinulle aloitusnäytössä kohdassa Työeläkekortti.

Miksi uusi nimi ei päivity työeläkekorttiin?

Tekemällä vahvan tunnistautumisen saat nimitietosi päivittymään työeläkekortille. Nimitiedot päivittyvät sovellukseen sellaisena kuin ne on rekisteröity Digi- ja väestötietovirastoon.

Tekniset suositukset sovellukselle

Eläke ja kuntoutus -sovellus tukee kaikkia niitä laitteita, joita viralliset Applen ja Googlen sovelluskaupat tukevat. 

Huawein sovelluskauppaa ei tueta.

Käyttöliittymät:

  • iOS
  • iPadOS
  • Android

Sovellusversiot:

  • Vanhin virallisesti Applen tukema sovellusversio on iOS 15 (huhtikuu 2025)
  • Vanhin virallisesti Googlen tukema sovellusversio on Android 13 (huhtikuu 2025)
     

Mahdollisia ongelmatilanteita

Mikäli mikään alla olevista toimenpiteistä ei auta, lähetä virheilmoitus tästä.

Miksi en pääse kirjautumaan sovellukseen?   

Tarkista ensin, että puhelimessasi on varmasti verkkoyhteys. Seuraavana toimenpiteenä poista sovellus, asenna se puhelimeesi uudelleen ja yritä kirjautua uudelleen.

Huomioi myös, että sovellus on käytössä vain Kevan asiakkaille. Et pääse kirjautumaan sovellukseen, jos et ole Kevan eläkkeensaaja tai kuntoutuksen asiakas tai työeläkevakuutettu Kevassa.

Sovellus toimii vain niillä IOS ja Android versioilla, joita viralliset sovelluskaupat tukevat.

Mistä voin vaihtaa tunnuslukuni tai mitä jos en muista tunnuslukuani? 

Jos et muista luomaasi tunnuslukua tai haluat vaihtaa sen, käytä sovelluksen kirjautumiseen vahvaa tunnistautumista ja aseta uusi tunnusluku.

Voiko samalla laitteella sovellusta käyttää useampi käyttäjä? 

Suosittelemme, että sovellusta käytetään laitteelta vain yhden käyttäjän toimesta.

Puhelimeni katosi tai epäilen väärinkäytöstä, miten toimin? 

Kirjauduttaessa mobiilisovellukseen tarvitaan joko vahvaa tunnistautumista tai itse luomaasi tunnuslukua. Ilman näitä sovellukseen ei pääse, vaikka laite katoaisikin. Väärinkäytös epäilyissä, ilmoita asiasta Kevaan: yhteystiedot

Miten sovellus päivittyy?

Sovelluksen voi päivittää sovelluskaupasta. Sovellus myös kehottaa, päivityksen kiireellisyyden mukaan, käyttäjää tekemään päivityksen.

Jos päivitys on kriittinen, sovellus ei toimi ennen kuin päivitys on tehty, mistä tulee käyttäjälle sovellukseen ilmoitus. 

Sovelluksen käytössä on ongelmia

Jos kohtaat sovelluksessa ongelmia, lähetä siitä virheilmoitus tästä.