Henkilön puolesta asiointi – digiajan arkea ja vastuuta
Jokainen tarvitsee joskus apua. Me olemme lajina selvinneet yhteistyöllä, tekemällä asioita toisen puolesta. Sanonta ”hädässä ystävä tunnetaan” viittaa siihen, kuinka haasteiden edessä tuemme toisiamme. Se muistuttaa myös arvon antamisesta niille ihmissuhteille, jotka kestävät koettelemuksia.
Oma koettelemukseni alkoi, kun sain ihan oikean kirjeen äidiltäni. Hän ilmoitti tällä vanhemmalla käyttöliittymällä, että olisin jatkossa hänen edunvalvojansa. Ensimmäinen ajatukseni oli: olen hädin tuskin nelikymppinen. Nytkö se alkoi? Tämäkö on se vaihe elämässäni, jossa vastuun taakka kääntyy kulkemaan sukupolvien välillä toiseen suuntaan? Tiesinhän sen joskus olevan edessä, mutta olisin toivonut pari vuotta – tai vuosikymmentä – lisää.
Pelonsekaisin tuntein mietin mitä kaikkea minun nyt pitää opetella. Ainakin suuri määrä uusia termejä, ja perehtyä tähän hurjalta vaikuttavaan kokonaisuuteen: yleinen edunvalvoja, yksityinen edunvalvoja, rajoitettu edunvalvonta – vai ehkä sittenkin omaishoitaja, palvelutarve, valtakirja, valtuuttaja, valtuutettu… Vähemmästäkin menee pää pyörälle. Omat lapsenikaan eivät ole vielä lentäneet pesästä, ja nyt saisin opetella valvomaan vanhempani etua.
Samalla huomasin, etten ollut järin ylpeä ensimmäisestä reaktiostani. Tietenkin autan vuorostani vanhempaani! Aloin selvittää, mitä tämä nyt tarkoittaisi käytännössä, mitä minun pitäisi tehdä ja keneen tulisi olla yhteydessä, kun haluan auttaa äitiäni.
Sähköinen asiointi tekee auttamisesta helppoa
Pian selvisi, että aika moni asia on jo yritetty tehdä mahdollisimman helpoksi hoitaa. Yksi tällainen on eläkeasioiden hoitaminen.
Keva on ensimmäinen työeläkelaitos, joka on mahdollistanut toisen henkilön puolesta asioinnin digitaalisesti. Oli kyseessä sitten äiti, poika tai vaikka naapurin serkku – jos läheiseni tarvitsee apua eläkehakemuksen, viestin tai muun asian kanssa, voin hoitaa sen hänen puolestaan suoraan Kevan sähköisessä Omat eläketietosi -asiointipalvelussa.
Tähän ei tarvita monimutkaisia paperisia valtakirjoja, jotka pitäisi tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa. Riittää, että henkilö kenen puolesta asioit, antaa valtuudet suomi.fi-palvelussa. Jos olet jo virallinen edunvalvoja tai huoltaja, ei tarvita tätäkään. Kirjaudut vain sisään asiointipalveluun, valitset, kenen puolesta asioit, ja hoidat asian. Helppoa, sujuvaa ja turvallista. Juuri niin kuin sen pitääkin olla.
Kun alan hoitaa äitini asiaa, ja kirjaudun asiointipalveluun, se ehdottaa: haluatko kirjautua omana itsenäsi vai toisen henkilön puolesta. Tämähän on itseasiassa tosi kätevää! En oikeastaan halua käyttää aikaani siihen, että kulkisin ympäri kaupunkia jonottamassa eri viranomaisiin. Ja täytyypä myöntää, etten edes tiedä, minne menisin, jos pitäisi fyysisesti asioida vaikkapa pankissa.
Toimiva arki tarvitsee sujuvia palveluita
Sain asian hoidettua ja soitin äidilleni. Kysyin samalla, että mitä ihmettä tämä koko edunvalvonta-asia merkitsi. Hän selitti iloisesti, että oli keksinyt, että tällaisen voi tehdä jo etukäteen, ja oli lähettänyt kaikille lapsilleen viranomaisen kautta kirjeen ihan vain varmuuden vuoksi.
Täällä sitä nyt ollaan ja autetaan toisiamme, niin kuin ihmiset ovat aina tehneet. Onneksi teknologia tukee tätä yhteispeliä paremmin kuin koskaan ennen. Digitaalinen maailma solahtaa arkeemme kuin huomaamatta, ja viralliset asiatkin hoituvat yhä helpommin silloin kun elämä sitä edellyttää.
Tätä kirjoittaessani Kevan Omat eläketietosi -palvelun kautta toisen henkilön puolesta asiointia on käytetty jo yli 1 500 kertaa. On tehty yhteystietoihin ja tilinumeroon muutoksia, lähetetty viestejä, tiedusteltu maksuasioita, lähetetty hakemuksia ja tilattu työeläkekortteja.
Kevan Omat eläketietosi -asiointipalvelussa pääsee tarkastelemaan myös työuraan ja tulevaan eläkkeeseen liittyviä tietoja, saa tärkeää ajankohtaista tietoa, ja voi vaikka lisätä jo etukäteen ulkomailla tehdyt työjaksot, nyt myös toisen henkilön puolesta. Ja mikä parasta, asian voi hoitaa juuri silloin kuin itselle sopii, ilman jonottamista tai turhia matkoja. Valtuuden rajaukset voi itse määritellä suomi.fi-palvelun kautta.
Käy katsomassa ohjeet Kevan sivulla Toisen henkilön puolesta asiointi ja edunvalvonta.
Suomi.fi:ssä asiasta ohjeistetaan sivulla Henkilön puolesta asiointi.
Elämä ei aina ole yksinkertaista, mutta asioiden hoitamisen ei silti tarvitse olla monimutkaista.