Bättre kundservice vid inkomstkontrollen när inkomstregistret har införts

Pensioner
Pensioner

Inkomstregistret infördes i början av 2019. Reformen inverkar också på kundservicen i samband med kontroll av pensionstagarnas inkomster. Eftersom Keva framöver månatligen får information om de löner som betalats till pensionstagarna kan vi svara på inkomstkontrollens frågor snabbare.

Inkomstregistret infördes i början av 2019. Det betyder att arbetsgivarna anmäler alla utbetalda löner till inkomstregistret elektroniskt och i realtid inom fem dagar från löneutbetalningen.

Reformen inverkar också på kundservicen i samband med kontroll av pensionstagarnas inkomster. Eftersom Keva framöver månatligen får information om de löner som betalats till pensionstagarna kan vi svara på inkomstkontrollens frågor snabbare. Kundservicen för de personer som arbetar samtidigt med pension blir med andra ord bättre.

Inkomsterna inverkar på utbetalningen av invalidpension, rehabiliteringsstöd, delinvalidpension och deltidspension. Arbete vid sidan av ålderspension inverkar inte på utbetalningen av pensionen och dessa inkomster kontrolleras inte.

Kontroll av inkomster samtidigt med invalidpension, rehabiliteringsstöd och delinvalidpension

Keva kontrollerar inkomsterna fortfarande i regel i efterskott enligt årsinkomsterna. Inkomstkontrollen säkerställer att dina inkomster för föregående år inte har överskridit den personliga inkomstgränsen.

Om du undrar över hur det går med arbetsinkomsterna när du får pension lönar det sig att kontakta Kevas inkomstkontroll eller kundrådgivning. Vi har nu tillgång till färskare uppgifter om dina arbetsinkomster och kan ge råd så att inkomstgränserna inte överskrids i onödan och pensionen inte behöver lämnas vilande retroaktivt.

Kontakta Keva gärna redan innan du börjar arbeta om du får invalidpension, rehabiliteringsstöd eller delinvalidpension och dina inkomster samtidigt överskrider den tillåtna inkomstgränsen tre månader i rad.

Om inkomstgränsen överskrids i 1–2 månader betraktas det som arbetsprövning som inte inverkar på utbetalningen av pensionen. Sporadiska överskridningar av inkomstgränsen i 1–2 månader inverkar inte heller på utbetalningen av pensionen om de beror till exempel på betalning av skiftarbetstillägg eller motsvarande.

Om dina inkomster överskrider inkomstgränsen i tre eller flera månader i rad lämnas pensionen vilande. Pensionen kan också lämnas vilande retroaktivt på Kevas initiativ. Då återkräver Keva den pension som redan betalats ut. Invalidpensionen kan vara vilande från tre månader till två år. Utbetalningen av en gällande pension som har lämnats vilande återupptas efter att du meddelat att inkomsterna sjunkit till inkomstgränsen eller när arbetet upphör. Du kan meddela att pensionen lämnas vilande i tjänsten Dina pensionsuppgifter eller med den blankett som finns på sidan Arbete samtidigt med invalidpension

Kontroll av inkomster samtidigt med deltidspension

Årsinkomsterna under deltidspension kontrolleras efter att arbetsgivaren har anmält alla årets inkomster till inkomstregistret. Inkomstgränserna i samband med deltidspension fastställs i lagen och inkomsterna kontrolleras därför systematiskt och noggrant.

Om din inkomstnivå ändras bestående beräknar Keva ditt pensionsbelopp på nytt. Gränserna för en bestående ändring finns i ditt pensionsbeslut och uppges i det årliga brevet om inkomstgränser. De inkomstgränser som anger pensionsrätten meddelas separat och de får varken över- eller underskridas. Också dem hittar du i beslutet och i brevet om inkomstgränser.

Om du märker att dina inkomster kommer att överskrida inkomstgränsen på årsnivå, kom då överens med din arbetsgivare att du kan minska på arbetet före slutet av året. Också Keva ger dig råd om inkomstgränserna.

För ytterligare information

Ytterligare information finns på sidan Arbete samtidigt med pension.

Du kontaktar Keva enklast via tjänsten Dina pensionsuppgifter: där kan du höra dig för om din situation samt ställa frågor eller lämna meddelanden om ditt pensionsärende.

Om du inte har tillgång tjänsten Dina pensionsuppgifter kan du också ringa.

Inkomstkontroll i fråga om invalidpensioner, tfn 020 614 2842
Kundrådgivningen tfn 020 614 2868