Anmälan av inkomst- och anställningsuppgifter

Arbetsgivaren anmäler alla löner som betalats till arbetstagarna till inkomstregistret (skatt.fi) efter varje löneutbetalning. Uppgifterna ska i regel anmälas inom fem dagar från det att lönen betalats ut.

Anvisningar om anmälan till inkomstregistret finns på inkomstregistrets egen webbplats: Inkomstregistrets detaljerade anvisningar (Skatt.fi)

Keva får de uppgifter som omfattas av pensionslagen för den offentliga sektorn (OffPL) via inkomstregistret för beräkning av pensioner och pensionsförsäkringsavgifter. På den här sidan finns Kevas anvisningar för anmälan av inkomst- och anställningsuppgifter (se Kevas anvisningar och koder), som kompletterar inkomstregistrets anvisningar för anmälan. I anvisningarna uppges bland annat vilka uppgifter som är obligatoriska i anställningar som försäkrats enligt OffPL.

Varför är det viktigt att anmäla korrekta uppgifter?

Det är viktigt att korrekta och felfria uppgifter om inkomster och anställningar anmäls till inkomstregistret. Uppgifterna inverkar på storleken på de pensionsavgifter som tas ut av arbetsgivaren och på den pension som arbetstagaren får i sinom tid. Då uppgifterna om anställningar och inkomster är korrekta går också pensionshandläggningen snabbare.

Korrigering av uppgifterna

Om det finns fel eller brister i de uppgifter som anmälts till inkomstregistret ska uppgifterna korrigeras i inkomstregistret enligt dess anvisningar.

Om du korrigerar uppgifter för åren 2005–2018 ska du anmäla uppgifterna i Kevas webbtjänst för arbetsgivare i punkten Korrigering av inkomstuppgifter.  

Keva kontrollerar de inkomstuppgifter som arbetsgivarna anmält till inkomstregistret och som därifrån överförts till arbetspensionsbranschens intjäningssystem. Läs mer på vår webbplats: Inspektioner av arbetsgivarna