Yrkeshögskolan Xamk vars verksamhetsområde är Södra Savolax och Kymmenedalen har tagit en aktiv roll i utvecklingen av kompetensen inom arbetsmiljöledning. Organisationen har byggt upp en egen självstudiehelhet för cheferna. Helheten fokuserar på förebyggande av arbetsoförmåga, tidigt stöd för arbetsförmågan och stöd för återgång till arbetet.
Xamk sysselsätter drygt 1 000 personer, varav cirka 370 undervisningspersonal och cirka 640 experter och stödpersonal. Antalet chefer är drygt 60. Åldersstrukturen medför utmaningar: Nästan var sjätte arbetstagare uppnår pensionsåldern inom fem år. Målet var att skapa en systematisk och kontinuerlig arbetsmiljöledning – både för nya och erfarna chefer.
– Jag tänker att arbetsmiljöledning inte är ett engångsämne, utan den måste alltid hållas framme i tal och i vardagen så att den inte glöms bort, säger Emilia Kohonen, ansvarig specialist inom utveckling av arbetsmiljöledning på Xamk.
Inlärningshelheten ger klarhet och rytm
Självstudiehelheten består av tre delar:
- Proaktivt stöd för arbetsförmågan
- Stöd för arbetsförmågan när oro uppstår
- Stöd för återgång till arbetet
Innehållet baserar sig på videor och material i Kevas Inlärningsmiljö som kompletteras med Xamk:s egna anvisningar, såsom en modell för tidigt stöd och ett missbruksprogram.
Lärandet sker i egen takt och temat för de inlärda kunskaperna diskuteras tillsammans på chefernas utvecklingsdagar. Färdigt planerade helheter tydliggör inlärningen och det koncisa innehållet skapar en god rytm för självstudierna.
Små steg har stor inverkan
Inlärningshelheten skapades som en del av ett bredare utvecklingsarbete inom arbetsmiljöledning där Xamk reviderade sin modell för tidigt stöd. Cheferna uppmuntras att identifiera såväl tydlig sjukfrånvaro som ”tysta signaler” – små förändringar i arbetstagarens ork eller beteende som bör åtgärdas i tid.
– Vi vill bryta föreställningen om att det är svårt eller negativt att prata om arbetsförmågan. Arbetsförmågan gäller oss alla och varje medlem i arbetsgemenskapen har rätt och skyldighet att föra saker på tal, påpekar Kohonen.
Kevas expertinnehåll och färdiga material har gett Xamk en utmärkt grund för kompetensutveckling. Inlärningshelheten är ett exempel på hur digitala verktyg och pedagogisk struktur kan användas för att stödja det dagliga chefsarbetet – med små steg men med stor inverkan. Målet är att etablera självstudiehelheten för arbetsmiljöledning som en del av introduktionen av nya chefer. Också andra utvecklingsåtgärder planeras redan.
”Det bästa är att innehållet är lättillgängligt och uppdelat i lämpligt stora avsnitt. Man kan gå igenom dem till exempel under en kaffepaus – och de fastnar ändå i minnet” (kommentar av en chef på Xamk)
Så här utnyttjar du Kevas Inlärningsmiljö för att utveckla arbetsmiljöledningen och chefernas kompetens
Innehållet i Inlärningsmiljön har planerats särskilt med tanke på chefernas, personalförvaltningens och ledningens behov. Materialet i inlärningshelheterna lämpar sig för självständiga nätstudier.
Xamk:s självstudiehelhet och färdiga arbetsunderlag och anvisningar för att skräddarsy en egen organisationsspecifik självstudieväg för chefer finns i avsnittet Valmennusmateriaalit HR:lle / Esihenkilöiden työkykyjohtamisen oppimispolku.
Utöver självstudier kan du utnyttja innehållet i Inlärningsmiljön också på andra sätt, till exempel:
- Som en del av annan coachning, till exempel i förhands- och mellanuppgifter
- I lärandecirklar som orientering till ämnet
- I kamratgrupper som underlag för diskussion och för att bredda tänkandet
Ytterligare information och anvisningar om hur du kan använda innehållet i Inlärningsmiljön på ett sätt som passar din organisations behov (filen är på finska):
Oppimisympäristön hyödyntäminen.pdf (1130 kb)