Arbetslivspension på lätt svenska
Du kan få arbetslivspension om din arbetsförmåga är nedsatt och inte kommer att bli bättre. Dessutom måste du ha arbetat minst 38 år i ett ansträngande och slitsamt heltidsarbete.
Om du inte har arbetat så här länge kan du läsa mer på sidan Invalidpension på lätt svenska eller Delinvalidpension på lätt svenska.
Information om pension som beviljas enligt ålder finns på sidan Ålderspension på lätt svenska eller Partiell förtida ålderspension på lätt svenska.
Vem kan få arbetslivspension från Keva?
Du kan få arbetslivspension om du:
- har fyllt 63 år och
- du inte har uppnått din lägsta ålder för ålderspension och
- du har arbetat minst 38 år i ett ansträngande och slitsamt arbete. Ansträngande och slitsamt arbete betyder att ditt arbete har varit mycket tungt, antingen psykiskt eller fysiskt varje dag.
- Du har arbetat heltid.
- Din arbetsförmåga är nedsatt för gott. Det betyder att din arbetsförmåga inte kommer att bli bättre igen
- Du fortfarande arbetar eller arbetet har upphört för högst ett år sedan.
- Du måste uppfylla alla de här kraven för att kunna söka arbetslivspension.
Sök arbetslivspension hos Keva om du senast har arbetat i en kommun, ett välfärdsområde, hos staten, kyrkan, FPA eller Finlands Bank.
Ibland får man inte arbetslivspension även om man gör en ansökan. Kevas experter tar reda på om du kan få arbetslivspension. Vi undersöker saken med hjälp av läkarutlåtanden och utlåtanden från din arbetsgivare. Därför behöver vi ett läkarutlåtande B om ditt hälsotillstånd. Med hjälp av läkarutlåtandet bedömer vi om din arbetsförmåga är nedsatt för gott. Vi bedömer också om ditt arbete har varit ansträngande och slitsamt. För att kunna bedöma det ska du och din arbetsgivare berätta om alla arbeten som du har gjort. Det är viktigt att du i din ansökan noggrant berättar hurdana arbetsuppgifter du har haft på dina arbetsplatser.
Arbetslivspensionens belopp
Arbetslivspensionens belopp, alltså hur stor summa pengar du får, beror på hur stor lön du har haft och hur länge du har arbetat.
Du ser ditt pensionsbelopp i ditt pensionsutdrag i tjänsten Min pension. Läs närmare på sidan Arbetspensionens belopp på lätt svenska.
Du måste betala skatt på arbetslivspensionen. Du ska beställa ett skattekort för pensionen från Skatteförvaltningen.
Ansökan om arbetslivspension
Arbetslivspensionen måste börja innan du uppnår din lägsta ålder för ålderspension. Sök därför pension i god tid innan du är så gammal att du kan gå i ålderspension. Du ser din pensionsålder i ålderspensionskalkylatorn i tjänsten Min pension.
Du kan söka arbetslivspension redan 6 månader innan arbetslivspensionen ska börja.
1. Före ansökan om pension behöver du ett läkarutlåtande B om ditt hälsotillstånd
Be din företagsläkare eller någon annan läkare skriva ett läkarutlåtande B. I läkarutlåtandet finns uppgifter om din sjukdom, funktionsförmåga och arbetsförmåga. Keva måste få ett läkarutlåtande B för att kunna behandla din ansökan.
Du kan också lägga till andra utredningar eller intyg om din hälsa i ansökan. Det kan till exempel vara en patientjournal som en läkare har skrivit. I den har läkaren antecknat uppgifter om att du har sökt eller fått vård. Det kan också till exempel vara fråga om en journal som en läkare har skrivit om en rehabiliteringsperiod. Du kan också lämna in ett läkarutlåtande om en undersökning som du har varit på eller en olycka som du har råkat ut för.
2. Gör ansökan hos Keva
Gör ansökan om arbetslivspension i Kevas tjänst Min pension.
Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska.
Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.
Beskriv noggrant alla dina arbeten. Hurdana arbetsuppgifter har du haft? På vilket sätt har arbetsuppgifterna varit ansträngande och slitsamma?
Lägg till följande dokument i ansökan:
- ett läkarutlåtande B som har skrivits av en läkare
- övriga utredningar om din hälsa, om du har sådana.
Om du inte har möjlighet att använda tjänsten Min pension kan du också söka pension med en pappersblankett. Be att få en blankett från Kevas kundtjänst. Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Skicka ansökan och bilagorna till adressen Keva, 00087 KEVA.
3. Be din arbetsgivare fylla i en blankett om ditt arbete
Be din arbetsgivare fylla i blanketten ”Arbetsgivarens utlåtande om hur personen klarar av arbetet för arbetslivspension”.
Blanketten och anvisningar för hur man fyller i blanketten finns på Kevas webbplats: När arbetstagaren söker pension eller yrkesinriktad rehabilitering. Sidan är inte på lätt svenska.
4. Du får ett beslut från Keva
Keva skickar ett beslut till dig efter att Keva har behandlat din ansökan. I beslutet står det om Keva beviljar dig arbetslivspension.
Om Keva beviljar dig arbetslivspension får du först ett positivt förhandsbeslut om det. Förhandsbeslutet gäller i sex månader. Du har alltså sex månader på dig att söka utbetalning av arbetslivspensionen. För att pensionen ska betalas ut, ska du meddela Keva att du avgår med arbetslivspension.
Pensionen börjar alltid den första dagen i månaden. Pensionen kan inte börja mitt i månaden. Om du fyller 63 år till exempel i juni kan pensionen börja den 1 juli.
Du ska skaffa ett skattekort för pensionen från Skatteförvaltningen. Läs mer på sidan Utbetalning av pension på lätt svenska.
Om du inte är nöjd med ett beslut som du har fått från Keva kan du söka ändring, alltså överklaga beslutet. I bilagan till beslutet finns anvisningar för hur du överklagar beslutet.
Du kan arbeta vid sidan av arbetslivspension
Du kan också arbeta lite samtidigt som du får arbetslivspension.
I pensionsbeslutet står det hur stor din lön får vara i månaden. Det kallas inkomstgräns.
Ålderspension efter arbetslivspension
När du uppnår din pensionsålder ändras arbetslivspensionen automatiskt till ålderspension. Du behöver inte söka ålderspension skilt.
Din ålderspension är lika stor som din arbetslivspension. Summan pengar du får ändras alltså inte.
Mer information
Du kan ringa Kevas kundtjänst om du behöver fråga något. Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska.
I Kevas nättjänst Min pension kan du sköta alla dina pensionsärenden: Tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska.
Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.