Utbetalning av pensionen på lätt svenska

Keva betalar pensionen på ditt bankkonto en gång i månaden. Du behöver ett särskilt skattekort för pensionen.

Beställ ett skattekort för pension

Du behöver ett skattekort för pensionen. Beställ ett skattekort för pensionsinkomst i tjänsten MinSkatt när du har fått ditt pensionsbeslut. Om du inte har beställt ett skattekort för pensionen måste du betala 40 procent i skatt på pensionen.

Beställ skattekort i MinSkatt så här

  • Gå till adressen Skattekort - vero.fi. Sidan är inte på lätt svenska.
  • Logga in i MinSkatt i punkten Beställ ett skattekort i MinSkatt.
  • Beställ eller godkänn skattekortet enligt anvisningarna i MinSkatt.

Om du inte kan använda MinSkatt, läs då anvisningarna på Skatteförvaltningens sida Skattekort - vero.fi. Sidan är inte på lätt svenska.

Skatteförvaltningen skickar skattekortet elektroniskt direkt till Keva. Du får ett meddelande från Keva till tjänsten Min pension efter att vi har fått skattekortet.

Skatteförvaltningen skickar också ett skattekort till dig. Det skattekortet behöver du inte skicka till Keva. 

I fortsättningen får Keva ditt skattekort för pension varje år direkt från Skatteförvaltningen

Skatteförvaltningen skickar ett nytt skattekort varje år. Keva får ditt skattekort direkt från Skatteförvaltningen. Du behöver alltså inte själv skicka in det nya skattekortet till Keva. 

Du ser din nya skatteprocent också i tjänsten Min pension ett par dagar före utbetalningen av januari månads pension.

Om du får ett nytt pensionsbeslut och pensionsbeloppet ändras

Om du får ett nytt pensionsbeslut och pensionsbeloppet, alltså summan ändras ska du beställa ett nytt skattekort hos Skatteförvaltningen. 

Beställ ett skattekort för rehabiliteringspenning eller rehabiliteringstillägg så här

Om du får rehabiliteringspenning eller rehabiliteringstillägg ska du beställa ett eget skattekort för dessa förmåner hos Skatteförvaltningen.

  • Om du får rehabiliteringspenning ska du beställa ett skattekort för sociala förmåner.
     
  • Om du får rehabiliteringsstöd och rehabiliteringstillägg ska du beställa ett skattekort för pension.
    • Om du beställer skattekortet i tjänsten MinSkatt, välj då både ”Rehabiliteringsstöd” och ”Rehabiliteringstillägg” som pensionsslag.
    • Om du beställer skattekortet hos Skatteförvaltningen per telefon, be att det antecknas i skattekortet för pension att det också gäller för rehabiliteringstillägg.

Skatteförvaltningen skickar skattekortet elektroniskt direkt till Keva.

När betalas pensionen ut till dig?

Keva betalar pensionen på ditt bankkonto en gång i månaden. 

Keva betalar inte ut pensionen på samma dag till alla. Utbetalningsdagen beror på om du har gått i pension från anställning i en kommun, ett välfärdsområde eller hos staten, kyrkan, FPA eller Finlands Bank.

Information om vilka dagar pensionerna betalas ut finns på sidan Pensionsutbetalningsdagar. Sidan är inte på lätt svenska.

Pension betalas också till utlandet

Keva kan betala arbetspensionen till ett finländskt eller utländskt bankkonto. 

Du måste betala skatt på en finländsk pension till Finland också om du bor utomlands. För att göra det behöver du ett skattekort för pensionsinkomst från Finland. Beställ skattekortet hos Skatteförvaltningen. 

Om du har bott utomlands i över tre år beställer Keva skattekortet för pension i stället för dig.

Läs mer om beskattningen av finsk pension utomlands på Skatteförvaltningens sida. Sidan är inte på lätt svenska. Pension från Finland till utlandet - vero.fi 

Anmäl dina adressuppgifter till Keva en gång varje år

Om du bor stadigvarande utomlands ska du anmäla dina adressuppgifter till Keva en gång varje år. Därför skickar Keva en boendeanmälan till dig en gång per år. Fyll i anmälan och skicka den till Keva.

Du får ett arbetspensionskort från Keva

Du kan använda arbetspensionskortet för att få rabatt på tjänster av olika slag. 

Du får ett arbetspensionskort från Keva om du lyfter

  • ålderspension
  • invalidpension eller
  • arbetslivspension. 

Keva skickar arbetspensionskortet per post till dig.

Arbetspensionskortet är på svenska, finska och engelska. Du kan använda arbetspensionskortet också utomlands.

Du kan också ladda ned arbetspensionskortet i din telefon. Läs mer på sidan Arbetspensionskort. Sidan är inte på lätt svenska.

Så här ändrar du adress, kontonummer och andra uppgifter

Gör så här när du flyttar

Gör en adressändring på webbplatsen Posti.fi när du flyttar. Efter det får Keva uppgift om din nya adress från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du behöver inte själv meddela din nya adress till oss.

Du behöver inte meddela oss om du byter namn

Om ditt för- eller efternamn ändras får Keva uppgift om ditt nya namn från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du behöver inte själv meddela oss om du byter namn.

Gör så här om ditt telefonnummer eller din e-postadress ändras

Om ditt telefonnummer eller din e-postadress ändras, ska du själv ändra uppgifterna i tjänsten Min pension. Ändra uppgifterna så här:

  1. Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.
     
  2. Gå till sidan Mina uppgifter:
    - klicka på ditt namn i övre högra hörnet på sidan på dator
    - välj Mina uppgifter i menyn på mobiltelefon eller surfplatta.
     
  3. Skriv in din personliga e-postadress eller ditt personliga telefonnummer. Skriv inte in e-postadressen eller telefonnumret till din arbetsplats.

Gör så här om ditt bankkonto ändras

Om ditt bankkonto ändras ska du meddela det nya kontonumret till Keva.

Enklast meddelar du det nya kontonumret i nättjänsten Min pension. 

  1. Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.
     
  2. Gå till sidan ”Meddela ändringar”.
     
  3. Välj ”Ändra kontonummer” i rullgardinsmenyn.
     
  4. Skriv in ditt nya kontonummer i textfältet. 
     
  5. Klicka på knappen Skicka.

Om du inte har möjlighet att använda tjänsten Min pension kan du i stället skriva ut blanketten Ändring av bankkonto (pdf). Fyll i blanketten för hand. Skicka blanketten per post till adressen: Keva, 00087 KEVA.

Du kan inte skicka ändringar av kontonumret per telefon eller e-post.

Gör så här när pensionstagaren dör

När en pensionstagare dör i Finland får Keva veta om det direkt från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. De anhöriga behöver inte meddela dödsfallet till Keva.

Om pensionstagaren har bott och dött utomlands måste de anhöriga meddela Keva om dödsfallet så snart som möjligt. Detta kan göras per telefon eller brev.

Pensionsbeloppet ändras i början av varje år

En liten höjning görs vanligen i alla arbetspensioner varje år i början av januari. Detta kallas arbetspensionsindex eller indexhöjning.

Keva gör höjningen på din pension automatiskt i januari. 

Pensionstagare kan också få stöd från FPA 

FPA kan betala olika stöd till pensionstagaren. Läs mer om dessa stöd på FPA:s sida Andra stöd för pensionstagare | Lättläst | FPA.

Mer information

Ring Kevas kundtjänst om du behöver mer information. Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska.

I Kevas nättjänst Min pension kan du sköta alla dina pensionsärenden: Tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.