Pensionerna i Finland på lätt svenska

I Finland är det arbetspensionsanstalter och Folkpensionsanstalten som sköter och betalar ut pensioner. Folkpensionsanstalten kallas också FPA. Det finns många arbetspensionsanstalter i Finland. Till exempel Keva, Ilmarinen, Varma, Elo, Veritas och LPA är arbetspensionsanstalter. 

Keva sköter din arbetspension om du arbetar i den offentliga sektorn. Kontakta Keva i pensionsärenden om du arbetar

  • i en kommun
  • i ett välfärdsområde
  • inom staten
  • inom kyrkan
  • på FPA eller 
  • hos Finlands Bank.

Om du inte arbetar i den offentliga sektorn fråga då din arbetsgivare vilken arbetspensionsanstalt som sköter dina pensionsärenden.

Du tjänar in arbetspension när du arbetar

När du arbetar och får lön, tjänar du in pension. Det kallas arbetspension. 

Hur mycket du får i arbetspension beror på 

  • hur många år du har arbetat
  • lönen och 
  • om du har haft pauser under din karriär, alltså tider då du inte har arbetat. 

Arbetsgivarna och arbetstagarna betalar pensionerna. De betalar arbetspensionsavgifter till arbetspensionsanstalten. Arbetspensionsanstalterna investerar pengarna och betalar ut pensionerna med hjälp av investeringarna. 

Din arbetsgivare betalar pensionsavgifterna till arbetspensionsanstalten. Du ser i din lönespecifikation hur stor pensionsavgiften är. 

Om du är företagare måste du själv betala pensionsavgifterna till arbetspensionsanstalten. Keva sköter inte företagarnas pensionsärenden. Om du är företagare ska du kontakta ditt arbetspensionsförsäkringsbolag.

Om du byter arbetsplats i Finland behåller du den arbetspension som du har tjänat in. Du förlorar alltså inte den intjänade arbetspensionen om du byter jobb.

Du ser alla uppgifter om din pension i pensionsutdraget. Läs mer på sidan Arbetspensionens belopp på lätt svenska. 

Du kan få pension efter att du har uppnått din pensionsålder. Om du är arbetsoförmögen, alltså om du inte kan arbeta, kan du få pension redan före pensionsåldern. Du kan få familjepension om din anhöriga har dött. Läs mer på sidan Arbetspensioner i olika livssituationer på lätt svenska.

FPA betalar ut folkpension och garantipension 

Om din arbetspension är liten kan du också få folkpension eller garantipension. Folkpensionen och garantipensionen betalas ut av FPA.

Läs mer på lätt svenska på FPA:s webbplats:
Information om folkpension Hurdan pension kan du få? | Lättläst | FPA
Information om garantipension Garantipension | Lättläst | FPA 

Pension från utlandet

Om du har arbetat i något annat land än Finland har du troligen tjänat in pension där. Varje land har egna regler för hur mycket pension man tjänar in och i vilken ålder man kan få pensionen.

I avsnittet Pensionsansökan och pensionsbeslut på lätt svenska kan du läsa mer om att ansöka om pension från utlandet.

Läs mer om pensioner från utlandet i tjänsten arbetspension.fi. Sidan är inte på lätt svenska. Pension från utlandet till Finland - Arbetspension.fi

Du kan själv spara pengar till pensionstiden

Arbetspensionen är ganska liten för en del människor. Arbetspensionen är liten om du bara har arbetat en kort tid. Du kan också själv spara pengar tills du blir gammal. 

Egna besparingar påverkar inte hur mycket arbetspension du får.

Andra stöd till pensionstagare 

FPA kan betala stöd till pensionstagare om pensionen är liten.

Läs mer om stöd till pensionstagare på lätt svenska på FPA:s webbplats Andra stöd för pensionstagare | Lättläst | FPA

Mer information

Ring Kevas kundtjänst om du behöver mer information.

Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska.

I Kevas nättjänst Min pension kan du sköta alla dina pensionsärenden.

Tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska.
Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.