Pensionsansökan – på lätt svenska

Pension betalas inte ut automatiskt utan du måste göra en ansökan om pension.
Kolla ditt pensionsutdrag innan du söker pension. Hur mycket pension du får beräknas enligt det som står i pensionsutdraget. Läs mer om pensionsbeloppet, alltså summan du får i pension och pensionsutdraget på sidan Arbetspensionens belopp på lätt svenska.
När och hur ska jag göra pensionsansökan?
När och hur olika pensioner ska sökas varierar lite. Läs mera på följande sidor:
- Ålderspension på lätt svenska
- Partiell förtida ålderspension på lätt svenska
- Delinvalidpension och partiellt rehabiliteringsstöd på lätt svenska
- Invalidpension och rehabiliteringsstöd på lätt svenska
- Arbetslivspension på lätt svenska
- Familjepension (efterlevandepension och barnpension) på lätt svenska
- Yrkesinriktad rehabilitering på lätt svenska
Sök pension eller yrkesinriktad rehabilitering i tjänsten Min pension
- Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.
- Välj punkten Ansökningsärenden.
- Välj punkten Gör ansökan.
- Välj sedan ansökningsblanketten för den pension som du ska söka.
Om du inte har möjlighet att använda tjänsten Min pension kan du också söka pension med en pappersblankett. Be att få en blankett från Kevas kundtjänst. Se kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Skicka ansökan och bilagorna till adressen Keva, 00087 KEVA.
Du får ett pensionsbeslut från Keva
Du får ett pensionsbeslut från Keva när Keva har behandlat din pensionsansökan. Läs mer på sidan Pensionsbeslut och åtgärder efter det på lätt svenska.
Ansökan om pension från utlandet
Om du har arbetat utomlands ska du också söka den pension du tjänat in där.
Det finns stora skillnader mellan pensionerna i olika länder. Varje land fattar pensionsbeslutet enligt sina egna lagar.
Om du har arbetat i de här länderna ska du skicka pensionsansökan till Keva
Skicka pensionsansökan till Keva om du har arbetat
- i ett EU-land, alltså ett medlemsland i Europeiska unionen
- i ett EES-land
- i Norge
- på Island
- i Liechtenstein
- i Storbritannien
- i Schweiz
- i ett land med vilket Finland har ingått ett avtal om social trygghet, alltså
- Australien
- Chile
- Sydkorea
- Indien
- Israel
- Japan
- Kanada (och Quebec)
- Kina
- USA.
Läs mer om ansökan om pension från utlandet i tjänsten Arbetspension.fi: Pension från utlandet till Finland - Arbetspension.fi Sidan är inte på lätt svenska.
Om du har arbetat i något annat land, ska du själv söka pensionen från utlandet
Om du har arbetat i något annat land än de som nämns ovan ska du själv söka pensionen från utlandet. Varje land har egna anvisningar för hur och när pension kan sökas.
Du får kontaktuppgifter till pensionsanstalterna i dessa länder från Pensionsskyddscentralen. Pensionsskyddscentralens kontaktuppgifter Sidan är inte på lätt svenska.