Strukturer och modiga lösningar främjar arbetsmiljöledningen inom serviceområdet för äldre i Norra Savolax välfärdsområde

Arbetsförmåga Arbetsliv Kunderna berättar
Arbetsförmåga Arbetsliv Kunderna berättar

Norra Savolax välfärdsområde har satsat på en stark kultur av arbetsmiljöledning. Strukturer, chefsarbete och öppen diskussion är kärnan i stödet för arbetsförmågan. En kulturgärning var att tilldela Kevas utmärkelse Gärningar för arbetsförmågan 2024 vidare till en lämplig enhet inom organisationen.

Norra Savolax välfärdsområde tilldelades Kevas utmärkelse Gärningar för arbetsförmågan år 2024 för effektiv och relevant arbetsmiljöledning. Satsningarna på arbetsmiljöledningen är fortsatt starka och välfärdsområdets ledning beslutade att tilldela utmärkelsen vidare inom den egna organisationen till serviceområdet för äldre. 

I motiveringen till utmärkelsen betonades bland annat serviceområdets aktiva verksamhet och arbete med att hitta nya verksamhetsmodeller för arbetsmiljöledning och hantering av sjukfrånvaro.

Utmärkelsen togs emot av serviceområdesdirektör Kaija Kokkonen, serviceenhetsdirektör Reetta Kettunen och områdescheferna Maarit Peltomaa och Pia Hietala.

Arbetsmiljöledningen är integrerad i vardagen

Tjänsterna för äldre är en av de mest kritiska funktionerna i välfärdsområdena. Arbetet är fysiskt och psykiskt belastande, behovet av tjänster ökar i takt med att befolkningen åldras och tillgången till personal är en nationell utmaning.

Ledningen för serviceområdet för äldre betonar i sin verksamhet arbetsmiljöledningens strategiska karaktär och dess roll som en del av alla arbetstagares dagliga arbete.

- Arbetsmiljöledning är en del av strategin. Vi har diskuterat tillsammans med arbetstagarna vad det innebär i praktiken. Vi har beaktat rollerna i hela ledningskedjan och även arbetstagarens roll, säger Kaija Kokkonen. 

I praktiken innebär detta att varje aktör i ledningskedjan aktivt genomför arbetsmiljöledning utifrån sin egen roll. Oavsett organisationsnivå har varje direktör sin egen möjliggörande roll och en övergripande syn över nästa lägre organisationsnivå. 

Välmående arbetstagare producerar högklassiga tjänster

Serviceenhetsdirektör Reetta Kettunen har en vardagsnära syn på arbetsmiljöledning. Hon ser tre kritiska punkter i sin roll:

1. Mål och mått för arbetshälsa
2. Stöd till de närmaste cheferna i arbetsmiljöledning
3. Tydliga processer och föregripande åtgärder

Kettunen påpekar att högklassiga tjänster förutsätter att arbetstagarna mår väl. Därför måste man satsa på kompetens och möjligheter att påverka. Hon betonar också vikten av ersättande arbete och tidigt ingripande.

Cheferna spelar en viktig roll i hanteringen av helheten

Hundratals proffs arbetar inom serviceområdet för äldre. Förstahandsinformation från cheferna och deras erfarenhet behövs för att man ska vara uppdaterade om alla arbetstagares arbetshälsa och arbetsförmåga. 

Maarit Peltomaa berättar om en lösning där ett samtal förs med alla chefer inom serviceområdet varje månad. I samtalet diskuteras frågor kring arbetsförmågan, eventuella enskilda processer för arbetsförmågan och helhetsbilden av orken inom serviceområdet. 

Både cheferna och organisationens ledning har upplevt att stödet från välfärdsområdets arbetshälsospecialister och tydliga anvisningar för arbetsmiljöledning är en synnerligen nödvändig och betydande stödform. 

Motiverade arbetstagare genom ny karriär

Arbetsmiljöledningens effekt på vardagen återspeglas konkret till exempel i processen för lämpligt arbete. Pia Hietala berättar till exempel om en enhet där cirka 30 procent av arbetstagarna har omplacerats till ett nytt, lämpligt arbete.

- Omplacering har erbjudit en möjlighet att lära sig nya saker och den nya karriären har ökat motivationen.