Nu är det enklare att skicka blanketten Arbetsgivarens beskrivning

Arbetsgivarens anvisningar Pensioner
Arbetsgivarens anvisningar Pensioner

Vi har förnyat blanketten Arbetsgivarens utlåtande om hur du klarar av arbetet, och det är nu också enklare att fylla i och skicka den.

Om arbetstagaren söker invalidpension, yrkesinriktad rehabilitering eller arbetslivspension ska arbetsgivaren fylla i blanketten Arbetsgivarens utlåtande om hur du klarar av arbetet (”arbetsgivarens beskrivning”). I fråga om arbetslivspension används en separat blankett Arbetsgivarens beskrivning.

Den förnyade blanketten kan nu fyllas i och skickas elektroniskt som en skyddad blankett. På så sätt handläggs och skickas blanketten snabbare och enklare, samtidigt som säkerheten förbättras.

Hur fungerar den förnyade blanketten Arbetsgivarens beskrivning?

Arbetsgivarens representant identifierar sig på blanketten elektroniskt, till exempel med personliga nätbankskoder. Blanketten behöver inte längre undertecknas för hand eftersom identifieringen motsvarar underskrift.

Arbetsgivaren kan med ett klick skicka en kopia av blanketten till både arbetstagaren och Keva. Arbetstagaren behöver inte underteckna e-blanketten.

Blanketten behöver med andra ord inte längre skrivas ut, skannas, undertecknas för hand och cirkuleras manuellt till arbetstagaren. Om man ändå vill använda den gamla pdf-blanketten, lyckas det fortfarande på samma sätt som tidigare.

Förnyade blanketter Arbetsgivarens beskrivning

Här finns e-blanketten Arbetsgivarens beskrivning

Här finns e-blanketten Arbetsgivarens beskrivning för arbetslivspension