Harjoittelussa ei peukaloita pyöritellä – ja se on harjoittelijan mieleen

Uratarina
Uratarina

Tänä keväänä Kevassa oli kaksi maisteriohjelmiensa kautta harjoitteluun hakeutunutta osaajaa: FM Ulrika Sundelin käännösyksikössä ja FM Linda Lautamäki HR-yksikössä. Hyvin suunniteltu ja toteutettu harjoittelujakso tuo hyötyä ja iloa sekä harjoittelijalle että työnantajalle.

Ulrika Sundelin on ollut jo muutaman vuoden töissä suoritettuaan ensimmäisen tutkintonsa englantilaisesta filologiasta.
– Kääntäminen alkoi kiinnostaa yhä enemmän ja hakeuduin opiskelemaan Helsingin yliopiston kääntämisen maisteriohjelmaan, hän kertoo.

Keva oli Ulrikalle entuudestaan jonkin verran tuttu, ja innostavalta vaikuttanut hakuilmoitus opiskelijoiden Rekrynet-palvelussa houkutti hakemaan.

– Tehtävät ovat osoittautuneet mielenkiintoisiksi ja oli mukavaa, että harjoittelussa voitiin ottaa huomioon toiveeni osa-aikaisuudesta, Ulrika sanoo. Peukaloita ei ole tarvinnut pyöritellä, Ulrika nauraa.

– Olen kääntänyt sekä suomesta ruotsiin että suomesta englantiin erilaisia tekstejä: verkkouutisia, artikkeleita, eläkkeisiin liittyviä tekstejä ja onpa tietosuoja-asetukseen liittyvät erityistermitkin tulleet tässä tutuiksi, hän listaa. Ulrika on ilahtunut myös siitä, että pääsi opettelemaan käännöstyökalun toimintaa ja käyttöä.

Käännöstiimi Kevassa on pieni, mutta hommat sujuvat hyvin.
– Työparin  kanssa prosessi sujuu ja henki on hyvä, miettii Ulrika. Oli myös kiva, että sain tehdä töitä eri kielten parissa. Eri asiantuntijoiden kanssa tehdyn yhteistyön kautta myös talo tuli tutummaksi, hän lisää.

Seuraavaksi Ulrika suuntaa vuodeksi Osloon suomalais-norjalaiseen kulttuuri-instituuttiin. Kielten ja kääntämisen lisäksi myös kulttuuriala kiinnostaa, ja siihen liittyy työn alla oleva gradukin. Siinä hän selvittää, miten lastenelokuvien dubbauksessa otetaan huomioon hahmon käyttämä murre tai muu kielen erityispiirre.

Ulrikan top 3 Kevassa

  • Sujuva yhteistyö ja viestintä
  • Avuliaat ja kivat kollegat yli yksikkörajojen
  • Haastavat ja vaihtelevat työtehtävät

Kevan perehdytyskokonaisuus pesi kasvonsa kokonaan, kun Linda Lautamäki tarttui tehtävään. Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä johtamista opiskeleva Linda suunnitteli ja toteutti perehdytysmateriaalit verkko-oppimisympäristöön. Aihe sopi opintoihin mainiosti.

– Innostuin johtamisesta aiempien museologian opintojen sivuaineopintojen kautta ja hakeuduin kauppakorkeakouluun, Linda kertoo. Museoala kiinnostaa edelleen, mutta enemmän johtamisen kautta. Tästä kertoo myös Lindan graduaihe, joka liittyy museoalan työhyvinvointiin.

Kiinnostavasti ja innostavasti kirjoitettu hakuilmoitus sai Lindan hakemaan Kevaan.

– Muistaakseni LinkedInissä näin ilmoituksen ja kiinnostuin työn kuvauksesta: luovuutta edellyttävä tehtävä ja digitaalinen oppimisympäristö olivat minulle kuin luotuja, Linda muistelee.

– En tiennyt silloin mikä Keva on, mutta luin verkosta kevalaisten uratarinoita, katsoin videoita ja sitten laitoin hakemuksen sisään, hän kertoo. Lisäksi huomiota herätti kertomuksissa ilmennyt panostus koulutukseen ja kehittämiseen.

Linda aloitti pestinsä Kevassa osallistumalla uusien työntekijöiden perehdytyskokonaisuuteen ja samalla käynnistyi uudistustyö.

– Minulla oli käytössäni oppimisalusta ja siihen aloin rakentaa kokonaisuutta, Linda kertaa. Nyt kaikki materiaali on verkko-oppimisympäristössä. Perehtyjä voi oman aikataulunsa mukaan tutustua materiaaliin, tehdä testejä ja kommentoida eri aiheita, hän kuvaa.

Linda kertoo saaneensa tehdä työtä itsenäisesti, mikä toi paljon onnistumisen kokemuksia ja vahvisti projektinhallinnan taitoja.

– Koko ajan oli tunne, että minuun luotetaan, ja se motivoi antamaan kaikkensa. Harva pääsee harjoittelussaan tutustumaan näin laajasti organisaatioon, mikä oli tosi kivaa. Tuttuja kasvoja tuli nopeasti, Linda kertoo nauraen.

Lindan top 3 Kevassa

  • Esimiehen luottamus osaamiseeni antoi tilaa kehittymiselle
  • Lämminhenkinen työyhteisö: minut otettiin mukaan heti ensimmäisestä päivästä alkaen
  • Yhteistyö ympäri taloa