Var få stöd om ansökan om invalidpension avslås?

Keva Pensioner Tjänster
Keva Pensioner Tjänster

När den som söker invalidpension får avslag är det en stor besvikelse. Keva erbjuder därför en så kallad lägesbedömning för dem som fått avslagsbeslut. Avsikten med den är att klarlägga personens situation och alternativa utkomstmöjligheter.

Ett avslag på ansökan om invalidpension är en besvikelse för den sökande och beklagligt ofta också en överraskning. Sökanden är inte nödvändigtvis beredd på att få avslag på sin invalidpensionsansökan utan snarare har en lång frånvaro från arbetslivet för sin del stärkt upplevelsen av arbetsoförmåga. Upplevelsen för den som får ett avslagsbeslut underlättas knappast av att få veta att majoriteten - över ¾ - av dem som söker invalidpension ändå får ett positivt beslut. 

- Situationen är ofta förvirrande eftersom man upplever det egna hälsotillståndet som svagt och otillräckligt för arbetslivet och efter att man fått beslutet ska man börja planera en återgång till arbetet. Många upplever att de blir lämnade ensamma med saken och alla har inte en chef eller företagshälsovård som hjälper vid återgången till arbetet, säger pensionsdirektör Merja Paananen.

Det finns information om utkomstmöjligheterna men den är splittrad och spridd. Hur klara utkomsten när pension trots allt inte beviljades?

Kevas lägesbedömning kan ge en överblick av situationen

Keva har redan i drygt tio år erbjudit dem som fått avslag på sin invalidpensionsansökan en tjänst som kallas lägesbedömning. Keva erbjuder lägesbedömning till personer vars anställning är i kraft eller har upphört högst tre år tidigare och vars arbetshistoria har varit rätt enhetlig.

- Avsikten med lägesbedömningen är att erbjuda dem som fått avslag på sin ansökan information och handledning för att få grepp om sin egen situation och alternativa utkomstmöjligheter och att hjälpa till att reda ut möjligheterna att återgå till arbetslivet, säger Paananen.

I lägesbedömningen träffar kunden en socialarbetare eller rehabiliteringshandledare vid en extern serviceproducent och för en bedömnings- och handledningsdiskussion med hen. Lägesbedömningen omfattar 1–2 träffar där man i enlighet med kundens behov går igenom motiveringarna till avslagsbeslutet, kartlägger kundens helhetssituation, förmånsärenden som gäller utkomsten samt reder ut möjligheterna till återgång till arbetslivet och vid behov de alternativ som den yrkesinriktade rehabiliteringen erbjuder för återgång till arbetet. 

Även om kunden i regel har en gällande anställning har man inte alltid rett ut möjligheterna till återgång till arbetet, eller så anses en ny utredning vara på sin plats. Då kan man också ordna ett gemensamt möte mellan kunden, arbetsgivaren och företagshälsovården.

Efter gjord lägesbedömning uppgörs för kunden en genomförbar fortsättningsplan med sikte på återgång till arbetet.

Kunderna nöjda med tjänsten

De som fått beslut om avslag har varit mycket nöjda med den erbjudna tjänsten. Kunderna har uppskattat de råd och den sakkunniga handledning de fått. De upplever att tjänsten gett dem nya perspektiv, stöd för orken och mod att diskutera sitt försämrade hälsotillstånd och de begränsningar det medför på arbetsplatsen.

Många av dem som tagit del av en lägesbedömning har tyckt att det är viktigt att ha en möjlighet att utan brådska diskutera sin situation med någon utomstående instans. Känslan av att blivit hörd kommer ofta fram i responsen.

- Kunderna tar i sin respons fram också det, som Keva har lätt att hålla med om, att det stöd som man fått i lägesbedömningen för att kartlägga sina egna alternativ borde alla få i ett mycket tidigare skede. Efter att beslutet om avslag har kommit har man redan i princip agerat för sent, säger Paananen.